Gå til innhold
Arkivverket

Skøytehistorie


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Leser i avisene i dag at tiden 16.32.6 på 10000-meteren, satt på Hamar, er 60 år om noen dager, den 10. februar 2012.

 

Ser at det var "Jønna" som preparerte isen, og at de dengang regnet med at denne V-rekorden satt av Hjallis aldri kom til å bli slått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport fra Hamar:

 

Akkurat nå er gamle Hamar Stadion en stor anleggsplass.

For 11 måneder siden var det mulig å gå på skøyter der.

 

Til helgen er det World Cup i Vikingskipet, ca 600 meter fra stadion. Eskild Ervik og Peter Muller farer omkring på skolebesøk akkurat nå, for å dele ut gratis-billetter. Da blir det i alle fall noen tilskuere der.

 

Og det er vel ikke noe dårlig tips om vinneren av 10 000 meter går over 3 minutter fortere enn det Hjallis gjorde for 60 år siden. Selv ikke en verdensrekord på godt under 13 minutter er noen umulighet.

Men uansett hvordan det går i Vikingskipet, er det er langt mer interessant, rent nyhetsmessig, om fotball-liga-lederen i England, Manchester City, går på nok en smell denne helgen.

 

Pussig.

 

På hjemmekampene til Storhamar Dragons (ishockey) kommer det ca. 2000 tilskuere jevnt og trutt, - minst en gang i uka fra oktober til mars. De fleste av disse vil vel betrakte en 10 000 meter som like kjedelig som å se på at malinga tørker.

 

Gamle Jømna er død for lenge siden, men nåværende ute-banemester her i byen, er langt mer opptatt med å sørge for at byens kunstgress-baner er snøfrie, slik at sommeridretten, fotball, skal kunne spilles utendørs, - i februar.

 

Mye har skjedd på 60 år, her på Hamar. ”Skøytesportens vugge” og grav?

 

(Forresten, - egentlig vet jeg ikke om man skal gå 10 000 meter til helgen, - Antakelig ikke.)

 

Egentlig er jeg en skøyteentusiast, men jeg må da få lov til å lire av meg denne depresive refleksjonen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tidene forandret seg på Hamar skjønner jeg! Det står at Hjallis egentlig ikke hadde tenkt å gå denne 10000-meteren, han ville spare seg til OL, men hivde seg rundt og gikk distansen da han fikk høre at Kees Broekman hadde verdensrekord-planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har tidene forandret seg på Hamar skjønner jeg! Det står at Hjallis egentlig ikke hadde tenkt å gå denne 10000-meteren, han ville spare seg til OL, men hivde seg rundt og gikk distansen da han fikk høre at Kees Broekman hadde verdensrekord-planer.

- Og allerede da (1952) var Kees Broekman først og fremst Løten-sokning, - med Hamar stadion som "hjemmebane". (Selv om han selvsagt var en del av det nederlandske skøytelandslaget)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16,32,6. Ja det er noe som står spikra. Er vel bare 85,71 som kan måle seg med den. Jeg husker ikke det historiske løpet, var bare 3 år. Men året skøyterekorden ble slettet husker jeg godt. En morgen vi kom på skulen åpnet læreren med å fortelle om noe tøv han hadde hørt i nyhetssendingen om morgenen. Det hadde nemlig komme melding fra Alma Ata om at noen hadde gått 10000 meteren på langt under Hjallis sin rekord. Jeg husker ikke tida og hvem det var. Men den klare beskjeden var klar. Dette var kommunistisk propaganda som vi ikke måtte tro på. Det var jo midt under den kalde krig og samme året som Krutsjov etter sigende skulle bruke skoen på talerstolen i FN. Så ingen tok vel egentlig skjøytetidene fra Alma Ata på alvor. Men det skulle jo vise seg at tider rundt 15 blank ikke var noen umulighet. Førstemann som offisielt slettet Hjallis sin berømte rekord var vel som vanlig når vi ble utfordret på 10000m en svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.46,6 – historisk skøytetid

 

Et av Norges mest kjente idrettsresultater skriver seg fra Squaw Valley i 1960. Foran lekene hadde legenden Hjalmar Andersen fortsatt verdensrekorden på 10 000 m med tiden 16,32,6.

 

Svensken Kjell Bäckman gikk først på 16.14,2 før Knut «Kuppern» Johannesen satte i gang. Etter et overdådig løp ble den magiske 16-minuttersgrensen brutt. Klokkene stoppet på 15.46,6 en tid svært mange nordmenn husker. Jubelen fra publikum var så stor at pianisten, som spilte flygel på indre bane under løpet, reiste seg for å følge rekordjaget. Han skjønte at publikum var opptatt av andre ting enn tonene.

 

Russeren Viktor Kositsjkin som hadde vunnet gull på 5000 m, var nær ved å slå «Kuppern». Tiden – 15.49,2 – var også et fantastisk løp, men vinneren tok alt også denne gangen.

 

http://www.maihaugen.no/no/Norges-Olympiske-Museum/Vinterleker1/Squaw-Valley-1960/Historiske-TV-sendinger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Kurt, denne februarkvelden i 1960 var det spennende foran Kurèr-radioen med dårlig overføring, men fikk da med innholdet i sendingen, og da Kjell Bäckman slettet "uslåelige" 16.32.6, var spenningen til å ta og føle på da Kuppern skulle gå, og 15.46.6 var faktum.

Men det var skikkelig nervepirrende da Viktor Kositskin gikk, og spenningen nesten ikke til å holde ut!

Tar for moro skyld med et bilde av radio`n, som fatter`n kjøpte før OL i Oslo i 1952 :-)

post-185-0-34831900-1328702647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at dette skjedde på en lørdag og at skøytesendingen gikk langt inn i barnetimen. Barnetimen var jo på den tida et av de viktige program i lørdagsunderholdningen. Så dette var stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at dette skjedde på en lørdag og at skøytesendingen gikk langt inn i barnetimen. Barnetimen var jo på den tida et av de viktige program i lørdagsunderholdningen. Så dette var stort :)

 

Det er godt mulig det var på en lørdag? Disse OL-10000-meterne har vel stort sett gått på lørdager, så du husker sikkert riktig :)

 

Kanskje det gikk i 18-tida, så de startet 10000-meteren kl 9 på morran lokal tid?

 

Kanskje California ligger 9 timer etter oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at dette skjedde på en lørdag og at skøytesendingen gikk langt inn i barnetimen. Barnetimen var jo på den tida et av de viktige program i lørdagsunderholdningen. Så dette var stort :)

 

 

Ja, jeg mener også at det var lørdag. Det var vel ikke barnetime de andre kveldene? Og de lengste skøytedistansene pleier vel ofte gå i helgene.

 

Fra den dagen var jeg ivrig lytter til skøyteløp, og senere ble det mest TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Som et apropo til inleggene foran; vet dere at det skal arrangeres vinter Ol i Brevik, Telemark 11-12. februar 2012!!!

Ja, det er helt sant

 

Oddvar Brå skal tenne Ol-ilden, forhåndspåmeldte skiløpere er bl.a. Oddvar Brå, Gjermund Eggen, Odd Martinsen og Magne Myrmo.

Forhåndspåmeldte skøyteløpere er bl.a. Knut "Kuppern" Johannesen, Sten Stensen, Fred Anton Maier, Jonny Nilsson (Sverige), Dag Fornæss, Ivar Aarness, Knut Stille (Danmark), Kornèl Pajor (Ungarn, Lasse Efskind og Svein Erik Stiansen

Åpningsseremoni med bl.a IOC-medlem Gerhard Heiberg

 

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Som et apropo til inleggene foran; vet dere at det skal arrangeres vinter Ol i Brevik, Telemark 11-12. februar 2012!!!

Ja, det er helt sant

 

Oddvar Brå skal tenne Ol-ilden, forhåndspåmeldte skiløpere er bl.a. Oddvar Brå, Gjermund Eggen, Odd Martinsen og Magne Myrmo.

Forhåndspåmeldte skøyteløpere er bl.a. Knut "Kuppern" Johannesen, Sten Stensen, Fred Anton Maier, Jonny Nilsson (Sverige), Dag Fornæss, Ivar Aarness, Knut Stille (Danmark), Kornèl Pajor (Ungarn, Lasse Efskind og Svein Erik Stiansen

Åpningsseremoni med bl.a IOC-medlem Gerhard Heiberg

 

 

Mvh

Lise Larsen

 

 

Dei snakka om dette mesterskapet då eg slo på TV.en i stad. Men eg fekk berre med meg slutten. Ein eldre skøyteløpar vart intervjua, kan det ha vore Nils AAness?

 

Kornel Pajor har eg høyrt om, men han la opp før eg høyrde på skøyteløp. Ser han er fødd i 1923, så han må vera sprek!

 

Ivar Aarness, er det ei feilskriving, eller var det ein mindre kjend skøyteløpar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hadde visst skrevet feil, det slulle være Aaness, uten R, men fornavnet er Ivar ifølge programmet, noe mer vet jeg ikke

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Søkte på nettet, men fant ingen Ivar, bare en Nils Egil Aaness på Wikipedia (se under), så kanskje de har skrevet feil i programmet

 

Nils AanessFra Wikipedia, den frie encyklopediGå til: navigasjon, søk

Nils Egil Aaness (født 31. januar 1936) er en norsk skøyteløper fra Andøy i Nordland.

 

Aaness var norsk landslagsløper i perioden 1959 til 1965, og ble således en del av den norske skøyterevolusjonen under Stein Johnson. Hans store sesong var sesongen 1962/63, da han ble europamester i Göteborg 2. februar og nr. 3 i verdensmesterskapet i Karuizawa tre uker seinere. Denne sesongen satte han også ny verdensrekord sammenlagt, og ble tildelt Oscarstatuetten for sine meritter.

 

Nils Aaness hadde sine beste år samtidig med Knut Johannesen, og måtte ofte finne seg i å bli en god nummer to. Blant annet har han tre sølv og en bronse i norgesmesterskapet - hver gang bak Kupper'n. Aaness gikk for Oslo Skøiteklub og Harstad Skøyteklubb

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Aaness var norsk landslagsløper i perioden 1959 til 1965, og ble således en del av den norske skøyterevolusjonen under Stein Johnson.

 

Mvh

Lise Larsen

 

Mener å huske at ved den revolusjonen som kom først på 1960 var også overgangen fra ulltrikot til nylontrikot sentral, tror de gikk i ull enda under OL i 1960?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke denne tråden.

 

Men ønsker å gjøre merksam på

 

Aftenpostens fredags-bilag med artikkel:

 

"Isens duelanter"

 

med omtale av Oskar Mathisens bragder.

 

Spesielt hans dueller med

 

Bobby MacLean på Frogner

 

Leiv

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 38, Marie !

 

Ivar Aarnes, OI, f. 14.11.1952 finn du på side 11 av 11 sider over 449 menn som Noreg har hatt på landskampar frå 1929-2011, laga av: - mteigen@skoytesport.no ,Veggli, 6. mars 2011 - Magne.

http://www.n-s-f.no/filarkiv/statistikk/2011/2011_landskampdeltakere.pdf

 

Eg meinar det var Ivar Aarnes som vart teken ut på ein landskamp i 1971, men så kom Magne Thommasen f. 1.5.1941 og ville ha ein trøndar i stadenfor Ivar Aarnes (IA). IA trekte seg frå Landslaget. Navnet på trøndaren hugsar eg ikkje navnet på no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 38, Marie !

 

Ivar Aarnes, OI, f. 14.11.1952 finn du på side 11 av 11 sider over 449 menn som Noreg har hatt på landskampar frå 1929-2011, laga av: - mteigen@skoytesport.no ,Veggli, 6. mars 2011 - Magne.

http://www.n-s-f.no/...mpdeltakere.pdf

 

Eg meinar det var Ivar Aarnes som vart teken ut på ein landskamp i 1971, men så kom Magne Thommasen f. 1.5.1941 og ville ha ein trøndar i stadenfor Ivar Aarnes (IA). IA trekte seg frå Landslaget. Navnet på trøndaren hugsar eg ikkje navnet på no.

 

 

.

Eg hugsar visst ikkje alle skøyteløparane i den perioden! Hadde forresten ikkje TV heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med denne i anledning Roald Aas` bortgang!

 

Huskes som en av de "gamle gode", og som var en god sammenlagt-løper med sine gode

500, 1500, og 5000-metere som resulterte i at han som regel lå høyt i sammendraget etter 3 distanser.

 

Minnes med respekt!

 

http://www.vg.no/sport/skoyter/artikkel.php?artid=10069803

 

Ser ut som makkeren er Juhani Jârvinen?

 

http://www.skoytesport.no/filarkiv/artikler/2008/roald_aas.pdf

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ja dette var en artig beretning. Takk for den.

Det måtte vel være på 500 m dette?

Ja denne episoden kan jeg huske ble diskuter av foreldregenerasjonen som en storhendelse. Det måtte ha vært flere år senere, for jeg kan jo ikke huske fra jeg var 1-2 år. Og mener å huske at det var delte oppfatninger om han skulle få gå om igjen.

Ser forøvrig at det var 2 fra Storbritania som var med (kanskje skotter?). Den ene gjorde det jo faktisk godt. Kan ikke huske at briter var med og hevdet seg i mesterskap senere

http://no.wikipedia.org/wiki/EM_p%C3%A5_sk%C3%B8yter_1951,_herrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har nok vært med briter senere også, bl.a. Terry Monaghan og Terry Malkin som var aktive utover på 1960-tallet, og Terry Malkin tror jeg bodde i Norge (men mulig jeg tar feil?) og tror ikke det er så veldig lenge siden han døde, kanskje et par år?

Ellers husker ikke jeg heller denne episoden med Hjallis fall p.g.a. denne blitzen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har nok vært med briter senere også, bl.a. Terry Monaghan og Terry Malkin som var aktive utover på 1960-tallet, og Terry Malkin tror jeg bodde i Norge (men mulig jeg tar feil?) og tror ikke det er så veldig lenge siden han døde, kanskje et par år?

Ellers husker ikke jeg heller denne episoden med Hjallis fall p.g.a. denne blitzen.

 

Er det denne episoden du mener?

 

http://www.nrk.no/sport/skoyter/1.7481589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.