Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Wilkens ?


Erling S.Kielland
 Del

Recommended Posts

Jeg har en oldefar som var på reiser fra Stavanger til England i 1841 og 1851. Som reisefølge hadde han en herre med etternavnet Wilkens ev. Wilkins. Jeg skulle gjerne hatt noen nærmere vita om ham. Han bodde nok i Stavanger. Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd fra hoften: Se denne damen i Horten ved folketellingen i 1865:

Alette Vilkens bodde sammen med to sønner og en datter - og så står det "Manden Rømt" Kanskje fór Hr Vilkens på England med din oldefar??

 

Jeg finner ingen i Rogaland ved navn Vilkens/Wilckens/Wilkins e.l. i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at lenken til folketellingen 1865 i mitt forrige innlegg virker, så jeg forsøker igjen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60703&gardpostnr=38&personpostnr=1097&merk=1097#ovre .

 

Jeg ser jo forresten at datteren Julie var 11 år i 1865, altså var hun født ca 1853/1854. Altså var denne Hr.Vilkens fremdeles hjemme og ennå ikke bortrømt i den perioden din oldefar reiste til England, så skuddet fra hoften var nok mest sannsynlig et bomskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenka virket ikke ,så jeg legger inn telling 1865 på nytt.

 

Alette og barna Henrik Wilhelm ,Franz Albert og Julie bor i Mellem Keisemarkgade 12,Horten.

 

Telling 1865

 

 

Konfirmasjonen til sønnen Henrik Wilhelm

Konfirmasjon 18 april 1858,nr 7

 

 

Foreldrene,Johan Philip Wilhelmsen (Wilkens) og Alette Hansdatter ble gift 20 aug 1841 i Borre.

Vielsen 20 aug 1841 i Borre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Peter Wilkens som giftet seg i 1843, var toller, og i Norske tollere 1563-1886 står følgende å lese om ham:

 

Wilkens, Johan Peter, født 1797. Sjømann. Undertollbetjent i Stavanger, stasjonert Widdingsø, 1825, overtollbetjent i Aalesund 15. mars 1847, Molde 3. nov. 1853, tiltrådt 1. jan. 1854. Død 12. (22.) mai 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjømannen Johan Peter Wilckens som det lenkes til i innlegg 9, var født 5.august 1846 og således for ung til å ha reist til England i 1841 og 1851. Sjømannen var en u-ektefødt sønn av tollbetjenten av samme navn (se mine innlegg 7 og 8). Her er dåpen - se den øverste innførselen her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1638&idx_id=1638&uid=ny&idx_side=-52 (Rogaland fylke, Hausken, Sørbø, Utstein kloster i Rennesøy, Ministerialbok nr. A 5 (1838-1859), Fødte og døpte 1846, side 50).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det faren, da. Jeg blir en smule forvirret. Men vi har visst likevel enda en (?) Johan Peter Vilkens.

 

Nr. 33 , dåpsbarnet Johan Peter Johansen

(KB for Hausken, Sørbø og Ulstein kloster i Rennesøy prestegjeld

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1638&idx_id=1638&uid=ny&idx_side=-52

)

, er nok identisk med den altfor unge Johan Peder Vilkens. Men sannelig bærer også hans far dette navnet.

 

Om han er identisk med mannen med Horten-forbindelsen kan vel være meget mulig??

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange interessante tilbakemeldinger. Min oldefar var født i 1817, men jeg vet jo ikke om de var jevnaldrende.Kanskje kan det ha vært tolleren som Tore S.Falch fant ?

 

Erling S.Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leter den finner. Jeg gikk inn i kirkebøkene og fant giftemålet til min oldefader.(Jacob J.K.Sømme)i Domkirken/Frue sogn Stavanger i august 1845. Og der er en Wilkens oppført som forlover. Jeg klarer ikke å lese tittel, men det kan være toldofficiant (?) Han er nok den rette.Eneste som forundrer meg er at foloveren var 20 år eldre enn brudgommen, men de kan jo ha vært gode kompiser tross aldersforskjellen..

 

esk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.