Gå til innhold
Arkivverket

Avfotograferte slektshistoriske kilder


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Til svar i nr 176:

 

Takk for tips. I denne stille romjul kan jeg dykke meg litt ned i dette.

Til svar i nr 176:

 

Takk for tips. I denne stille romjul kan jeg dykke meg litt ned i dette.

Til svar i nr 176:

 

Takk for tips. I denne stille romjul kan jeg dykke meg litt ned i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåennde tips i nummer 176:

 

Har nå sett litt på dette og samlingen som der finnes er imponert. Masse spennend info å finne der.


Angåennde tips i nummer 176:

 

Har nå sett litt på dette og samlingen som der finnes er imponert. Masse spennend info å finne der.


Angåennde tips i nummer 176:

 

Har nå sett litt på dette og samlingen som der finnes er imponert. Masse spennend info å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvor har det blitt av skifteekstraktene for Stjør-og Verdal 1692-1714 og 1804-1812? Det er den siste jeg har bruk for nå da. Har forsøkt å søke inne på siden til Erlend A.Mæhlum, og tidligere da

jeg så etter skifteekstrakter for Frosta fant jeg dem lett på denne siden for perioden 1804-1812, men nå kommer jeg ikke frem med søk når jeg skal se etter ekstraktene for Åsen som var sammen

med Frosta prestegjeld.  Finner heller ikke ekstraktene for 1692-1714 som jeg får bruk for senere. Har disse kildene blitt fjernet?Er trasig som vi sier på trøndersk, om disse skiftedestinasjonene

har forsvunnet fra siden jeg nevner 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette. Da var de ikke borte likevel. Kan vel hende at det var oppdatering der inne i natt, og at det var derfor jeg ikke fant det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er Picasa webalbum historie. Mange av lenkene til avfotograferte slektshistoriske kilder virker ikke lenger, men alt ligger fortsatt på internett. Kildene er ikke borte! Jeg holder på å legge ut de nye lenkene til de kildene jeg selv har lagt ut. De kildene som har fått nye lenker er merket med grønt. Siden det er svært mange kilder, vil det nok ta litt tid å få alt på plass igjen, men det er jo sommer og sol så det er nok annet å gjøre for noen og enhver. Skogen er full av blåbær og nå begynner tyttebærene å bli røde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom alle listen med kilder. De kildene som har lenke som virker, er merket med grønt. Lenker som ikke virker er fjernet.

 

Det er mange år siden jeg startet dette prosjektet og mye har skjedd siden dengang. Det har kommet veldig mange kilder på Digitalarkivet, slik at svært mange av de kildene vi har fotografert nå er tilgjengelige der. De har f. eks. skannet fogderegnskap fram til ca. 1711 og militære ruller fram til ca 1810. Jeg vil ikke prioritere å lage nye lenker til det som nå er tilgjengelig på Digitalarkivet, inklusive fogderegnskap som er skannet, men som ikke offisielt er publisert på Digitalarkivet, f. eks. skoskatten 1711.

 

Nå tar jeg litt fri fra datamaskin, kilder og internett.

 

Ha en fin helg, og nyt sol og sommer så lenge den varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takk for det svaret. Veldig synd at jeg har mistet muligheten til å se skifteekstraktene for Helgeland for 1713 og 1714. Er jo en stund siden det du lenker til også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut nye lenker til de aller fleste av de kildene jeg selv har fotografert, samt de kildene jeg har lagt ut for andre. Det mangler lenker til noen militære ruller, men disse ligger også på Digitalarkivet.

 

Jeg informert Erlend om at endel av hans lenker ikke lenger fungerer. Jeg mangler e-post adresse til andre som har lagt ut kilder, men jeg håper de er klar over problemet og informerer om nye lenker. Det er endel jobb å lage disse lenkene fordi vi hadde lagt ut så mye, og vi måtte bruke flere kontoer. I det gamle systemet kunne vi sortere kildene på forskjellige måter. Det gjorde det enklere å få oversikt. Det kan vi ikke nå. Vi kan heller ikke sortere bildene. Det kan hende at bildene ligger i omvendt rekkefølge. Sorry, men slik er det. Ikke noe å gjøre med. Dere får glede dere over det som er tilgjengelig.

 

Jeg har fjernet alle lenkene som ikke fungerer, så det skulle være enkelt å se hva som er tilgjengelig nå. Det er også merket med grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke skiftekstraktene for Helgeland 1713-1714 mulig å komme inn på lengre? Hva har skjedd med lenka i oversikten? 

 

Dette ligger ikke lenger på nettet etter at picasa ble borte. Jeg dessverre ikke hatt tid til å legge det ut igjen dette og mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det jeg hadde lagt ut lå fortsatt på nettet, men lenkene var endret. Skal vi ta en prat, Erlend?

 

Jeg savner også noen av dine kilder.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilgang til en av Erlends samlinger på 92 album. Jeg begynner med å legge ut nye lenker i morgen. De etterlyste skifteekstraktene er ikke i samlingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo synd at ikke den skifteekstrakten der ja. Ellers ser jeg nå flere kilder som jeg ikke har sett før i de 2 lenkene i et tidligere innlegg, og har tatt en titt på presteattestene for 

Buksnes og  Vågan. Fant ikke mine, men  vet heller ikke om jeg fikk med alt siden jeg surret meg ut av det hele et par ganger. Var noen kilder der ja for disse områdene som 

jeg ikke har sett før, men noe var kjent da. Setter pris på at du Erlend og du Kari legger ut så mye, men er til nå det Erlend har lagt ut som jeg har hatt mest bruk for da. Tusen takk

til dere begge, og andre som gjør slektsforskningen mye enklere for mange


Ellers håper jeg at de lenkene som enda er å finne i Picasa ikke forsvinner, men det kan en kanskje regne med siden Picasa er nedlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig med å forstå at dette materialet igjen legges ut på en "usikker" server

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske skifteekstrakter for Helgeland var i albumet som ikke er gjenfunnet. Der var også Skifteekstrakter for Vesterålen 1715-, Skifteekstrakter Vesterålen 1764-1780 og Skifteekstrakter Senja 1706-1715, samt en del jordebøker for Lofoten, 1745, 1750 blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig med å forstå at dette materialet igjen legges ut på en "usikker" server

 

Det er ikke noe som er lagt ut på nytt, bare linkene som har byttet adresse. Det er en stund siden jeg har lagt ut noe nytt, selv om jeg har fotografert endel nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kildene har ligget trygt på intenett fra sommeren 2007. Det er 9 år siden. Det er ganske lang tid i datasammenheng. Det ble annonsert i det gamle forumet. Det skjer veldig mye i dataverden på 9 år. F. eks kom Ipaden 17. januar 2010 (dato hentet fra wikipedia). Da hadde kildene ligger på nettet i 2 1/2 år. En datamaskin er beregnet til å vare i ca 3 år. Jeg har skiftet ut 2, snart 3 maskiner selv på denne tiden. Kildene har ligget trygt og ligger fortsatt trygt på samme sted. For et par år siden ble kom det et varsel fra Google om at enkelte lenker ville bli endret etter en viss dato. Stadige påminnelser ble sendt. Da endringen kom, var jeg forberedt og begynte å endre lenker, men pga et lynnedslag i internettsleverandørens nett her i Nittedal fikk vi problemer med internett-tilkoblingen. Mye utstyr ble ødelagt både hos nettleverandøren og hos andre. Det  tok det lang tid før vi igjen hadde stabilt internett. Vi fikk ødelagt en datamaskin og en router her hjemme. Nettleverandøren var her flere ganger. Derfor tok det en stund før lenkene ble rettet. Vi har også veldig mange kilder. Ting tar tid.

 

Picasa var, og er fortsatt, et lite program som jeg har lastet ned på min maskin. Det er et enkelt og godt bilderedigeringsprogram, med mange fikse muligheter, det holder orden på et stort antall bilder, det er raskt og en kunne, og kan fortsatt, legge ut bilder på internett med det. Google har kuttet ut dette programmet, og erstattet det med noe annet som gjør det enklere for folk flest å legge ut bildene sine på internett, og dele dem med andre. Godt for de fleste, men noe mindre brukervennlig for mitt behov. Picasa har ingenting med selve datalagringen å gjøre. Det var bare brukt til å overføre dataene.

 

Vi kan sammenligne med de nye endringene her på Digitalarkivet. Begge steder blir kildene vist på en annen måte. Digitalarkivet har beholdt de gamle lenkene for f. eks. kirkebøker og folketellinger, men ikke for lensregnskapet så vidt jeg kan se. Jeg måtte i all fall endre lenkene til koppskatten 1645. Slik er det altså også med "Avfotograferte slekthistoriske kilder". Visningen er endret, mange av lenkene er de samme som før, men noen er altså nye.

 

Jeg har såvidt begynt med Erlends lenker. De blir merket med an annen grønnfarge.

 

Den gode nyheten er at under denne gjennomgangen av alle kildene fant jeg flere kilder som ikke var ført opp på oversiktsarkene for fylkene. Jeg ser at Erlend også har noe mer som skal føres opp.

 

I morgen starter NSF's GeneaLAN i Øvre Slottsgate. Jeg skal dit, så det blir vel ikke så mange nye lenker nå i helgen.

 

Ha en fin helg!

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.