Gå til innhold
Arkivverket

Avfotograferte slektshistoriske kilder


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Takk. Det er alltid hyggelig at noen liker det vi gjør og at kildene blir brukt.

 

Har lagt ut Fredrikshald 1713 Halv dagskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Jon!

 

Lisbeth Løchen har lagt ut Stattholderarkivets jordebøker fra 1624-26 for Onsøy, Tune, Rykke i Østfold og Vestby og Ås i Akershus, samt Alsen, Berg og Offerdal tinglag i Jemtland. Disse tre siste ligger under ”På tvers av land- og fylkesgrenser”. Lenkene kunne også ha vært lagt ut på et nytt dokument Sverige. Er det greit sånn?

 

Takk til Lisbeth. Vi vil veldig gjerne har flere nye bidragsytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut en militærrulle: Eidsvoll og Nannestad Eidsvoldske Compagnie. Den ligger under Militære ruller: KG-II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut en Hoved og Lægdsrulle fra 1733 med mannskap fra Aker, Asker og bærum. Det er 1. Akershusiske regiment. Finnes under militære ruller, KG-I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. akershusiske nasjonale infanteriregiment 1792 Eidsvollske kompani, Toten, Feiring, Hurdal og Nannestad er lagt ut (under militære ruller KG II).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lagt ut auksonsprotokoll nr 1 for Heggen og Frøland:https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/HeggenOgFrLandAuksjonsprotokoll17281758#

 

Har også laget et lite register til protokollen som jeg tenker å legge ut senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var to ekstraskattemanntall i 1711, et i februar og et i juni. Det er det fra februar som ofte blir kalt "skoskatten". Disse manntallene kunne være delt opp, slik at det er to eller flere seperate manntall for et sted.

 

Fra arkivkatalogen på Riksarkivet har jeg funnet følgende opplysning om ekstraskattene i 1711: "Materialet er tilnærmet fullstendig, men mangler for Vesterålen, Andenes og Lofoten fogderi og for byene Fredrikstad med Moss samt for Kongsberg." Jeg har forstått det slik at det er det første manntallet (februar) som er i denne katalogen.

 

Erlend har funnet et manntall både fra Fredrikstad og Moss. Det er lagt ut. Vi får se hva vi kan finne. Det er de manntallene som inneholder skatt på sko som har flest personer. Alle brukte sko, men i Enebakk var det ingen som brukte parykker, fontanger eller vogner, for å ta et eksempel, em sko og tjenestefolk hadde de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fotografert av arkivkatalogen for skoskatten for hele Norge. Se under "På tvers av land- og fylkesgrenser". Den ligger ikke på Arkivportalen. Hvis Arkivverket protesterer sletter jeg den igjen. Det er enklere å bestille noe fra den når den er tilgjengelig på internett. Jeg håper flere vil bidra med å fotografere skoskatten, slik at den blir tilgjengelig for de som har lang vei til arkivet. Det er også mange som bor i utlandet som bruker de kildene vi legger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk til Lisbeth Løchen som har fotografert av stattholderarkivets jordebøker 1624-26 fra Rakkestad, Trøgstad, Mossedal, Eidsberg, Askim og Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den finnes. Jeg har tidligere avfotografert og lagt ut arkivkatalogen under "På tvers av land og fylkesgrenser". Nå har jeg i tillegg lagt en lenke under innlegget om skoskatten til høyre på bloggen. kanskje den blir lettere å finne.

 

Takk til Erlend for flere kilder. Jeg har mer på lager, men tiden min strekker ikke til nå. Jeg har ikke gitt meg, selv om det kanskje ser slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut 3 nye kilder:

 

Meldalske kompani mannskapsruller 1804, 1810 og 1824

 

Mvh. Arnt

Eg har kikka litt i desse mannskapsrullene i det siste, og stusser litt: Rullene dekker "nedre" Meldal, dvs frå Orkdalsgrensa og oppover (sørover), men før vi kjem så langt som til Rennebugrensa får vi Surendalske kompani med lister frå Rindalen. Listene stopper opp etter Snoen, kan det sjå ut til. Desse øvre gardane i Meldal, kjenner nokon til om dei sokna til eit anna kompani?

 

Eller må eg berre på nytt takke Arnt og alle andre som er så ivrige til å legge ut kjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.