Gå til innhold
Arkivverket

Borgelig vigsel Kristiania 1890


Gjest anne1344
 Del

Recommended Posts

Ut fra kirkebok for Røyken, borgelige vigsler, finner jeg at mine oldeforeldre ble borgelig viet i Kristiania 10.10.1890. Denne vigselen må vel finnes registrert i Kristiania også - men hvor, og er disse tilgjenglige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra kirkebok for Røyken, borgelige vigsler, finner jeg at mine oldeforeldre ble borgelig viet i Kristiania 10.10.1890. Denne vigselen må vel finnes registrert i Kristiania også - men hvor, og er disse tilgjenglige?

Om det ikke står hvor, må du bare lete i kirkebøkene for kristiania,om du vet hvor de bodde i K.ania kan du begynne letingen i den kretsen bostedet tilhørte.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Saken er at de aldri var bosattte i Kristiania noen gang, kun i Røyken. Ble borgelige vigsler kun foretatt på større steder? Jeg lurer også på om disse ville blitt ført under en kirke i Kristiania? Linken til Oslo Byskriverembede fungerte dessverre ikke. Kommer opp med feil på siden. Jeg får prøve igjen på et annet tidspunkt.

Eller er det slik at jeg må bestille det? Kjenner at jeg er på ukjent grunn her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne. Lenken gikk til Arkivportalen, stedet hvor Arkivverket legger ut arkivkatalogene slik at arkivalier kan bestilles digitalt. Ikke alle katalogene ligger på Arkivportalen og notarialprotokollene er blandt disse. De står i hyllene foran skranken på Riksarkivet. Du får hjelp der til å finne dem. Om du sender en e-post med "Oslo byskriverembete - SAO/A-10227, Notarieprotokoll for Oslo", pluss årstallet du er interessert og når du kommer på Riksarkivet, så vil denne protokollen stå på lesesalen merket med ditt navn den dagen. Da trenger du ikke katalogen.

 

Hvorfor bruker du ikke fullt navn? Det er hyggelig å vite hvem du er.

 

Med vennlig hilsen

Kari Thingvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Som sagt, på dette området er jeg en novise, men fryktelig interessert! Hvorfor jeg ikk bruker navnet mitt? Ja, si det - trodde bare at det var vanlig å bruke nicks.. B) Skal forsøke å endre :)

 

Da vet jeg at jeg må ta turen til Riksarkivet for denne opplysningen. Takk igjen!

 

Hilsen

Anne Gro Ek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Saken er at de aldri var bosattte i Kristiania noen gang, kun i Røyken. Ble borgelige vigsler kun foretatt på større steder? Jeg lurer også på om disse ville blitt ført under en kirke i Kristiania? Linken til Oslo Byskriverembede fungerte dessverre ikke. Kommer opp med feil på siden. Jeg får prøve igjen på et annet tidspunkt.

Eller er det slik at jeg må bestille det? Kjenner at jeg er på ukjent grunn her..

 

Mine besteforeldre ble viet hos Byfogden i Kristiania i 1898. De bodde ikke i Kristiania, men i Maridalen i Aker. Vielsen ble innført i kirkeboka i Vestre Aker, selv om de ble borgerlig viet. Den ble ikke innført i noen kirkebok i Kristiania selv om det var i byen den borgerlige vigselen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre ble viet hos Byfogden i Kristiania i 1898. De bodde ikke i Kristiania, men i Maridalen i Aker. Vielsen ble innført i kirkeboka i Vestre Aker, selv om de ble borgerlig viet. Den ble ikke innført i noen kirkebok i Kristiania selv om det var i byen den borgerlige vigselen fant sted.

 

Takk skal du ha! Ja, jeg fant dem i Røyken - noen få, borgelig viet. Men der står ingen opplysninger om vitner eller foreldre. Det er jo slike tilleggsopplysninger som gjør det litt ekstra gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prestene på de ulike steder hadde litt forskjellig praksis med hvor mye de tok med av opplysninger. Selv om vielsen var borgerlig og foretatt utenfor soknet, så hadde presten i mine besteforeldres tilfelle tatt med navnene på både forlovere og brudeparets fedre. Dette kan vi ofte lese mye ut av. I "mitt" tilfelle var begge forloverne arbeidskamerater av brudgommen, noe som kunne tyde på at familien kanskje ikke var til stede. Det vanlige den gang var jo å ha mannlige familiemedlemmer som forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Nettopp - detaljene rundt vielsen hadde vært en bonus. Disse var dissentere. Hva de andre var er ikke godt å vite, men kanskje presten syntes dette som foregikk utenfor statskirken var en uting og syntes det greide seg å registrere navn og dato. Jeg leste en annen prests uttalelse om dissenterne i sognet og han beskrev dem som lavtstående kulturelle individer eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgerlige vielser i Kristiania finnes visst i notarialprotokollene, så vidt jeg vet i arkivet etter Oslo byskriverembete i Statsarkivet i Oslo.

 

Jeg har da sett borgerlige vielser i ministerialboka til Vår Frelser menighet? Var det vanlig kutyme at borgerlige vielser føres både i kirkeboka og hos byskriveren?

 

Se f.eks. Vår Frelser i 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av hva du spør om, men jeg har faktisk et par bilder som oldefaren din er med på. Begge er tidligere publisert i heftet "Nærsnesalbumet" fra 1983. Jeg regner vel med at du har begge to, men.

 

Det ene er et bilde av bedehuset "Betel" i Nærsnes, hvor hans portrett er innfelt sammen med en annen predikant sitt.

Det andre er et gruppebilde av isarbeiderne på Søndre Nærsnes. Begge bildene er nok tatt rundt 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Litt på siden av hva du spør om, men jeg har faktisk et par bilder som oldefaren din er med på. Begge er tidligere publisert i heftet "Nærsnesalbumet" fra 1983. Jeg regner vel med at du har begge to, men.

 

Det ene er et bilde av bedehuset "Betel" i Nærsnes, hvor hans portrett er innfelt sammen med en annen predikant sitt.

Det andre er et gruppebilde av isarbeiderne på Søndre Nærsnes. Begge bildene er nok tatt rundt 1920.

 

Veldig moro med slikt "på siden"! Jeg har sett bildet fra bedehuset, men har det ikke selv. Gruppebildet av isarbeiderne er jeg ikke sikker på, men jeg er veldig interessert! Vet du om bildene finnes digitalt og om "Nærsnesalbumet" er å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rettelse til tidligere opplysning:

 

Vigselsprotokoller finnes ved Oslo byfogd avd I.

 

Registre finner du under seriebetegnelse La og selve vigselprotokoller under serie Lbb:

 

http://arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02+000000255970

 

 

Når det gjelder innførsel av borgerlige vigsler i kirkebøkene, er det varierende i hvilken grad dette ble gjort av den enkelte prest.

 

Borgerlige vigsler ble kun foretatt i de større byene på slutten av 1800-tallet og tidlig 1900-tall. Fra 1920 finnes det serier over borgerlige viglser ved alle sorenskriverier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

En rettelse til tidligere opplysning:

 

Vigselsprotokoller finnes ved Oslo byfogd avd I.

 

Registre finner du under seriebetegnelse La og selve vigselprotokoller under serie Lbb:

 

http://arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02+000000255970

 

 

Når det gjelder innførsel av borgerlige vigsler i kirkebøkene, er det varierende i hvilken grad dette ble gjort av den enkelte prest.

 

Borgerlige vigsler ble kun foretatt i de større byene på slutten av 1800-tallet og tidlig 1900-tall. Fra 1920 finnes det serier over borgerlige viglser ved alle sorenskriverier.

Takk for alle opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.