Gå til innhold
Arkivverket

bygdebok Froland, Aust Agder, oppslag?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

En Anders Larsen Urdahlen f. rundt 1745 som jeg etterspør i et annet tema, gift i Egersund 1779, skal være fra Arendal/ Arendalsområdet.

 

Jeg finner at Urdalen er et naturreservat i Froland, og at det finnes Urdals-folk bosatt i Froland. Videre ser jeg at det finnes bygdebok for Froland. Kan noen gjøre oppslag for meg og av- eller bekrefte at Urdal er en gård i Froland? Om svaret er positivet, finnes det da en Lars eller Anders Froland som brukere på 1700-tallet? Finner at en Anders Larsen døpes i Fjære/Froland i 1741 og en i 1746, men det stpår ikke noe gårdsnavn her. Kanskje er dette ert skudd i blined, men forsøket verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I registeret for Froland bind IV finner jeg bare Urdalsmyr, under Ø. Dale. Den første bosetting kanskje fra rundt 1810 da Ånon Olsen Møglerud og hans kone begynte å rydde her.

Urdalsmyra ligger i vesthellinga av Helleråsen vest for veien mellom Ø. Dale og Berget.

Da den neste husmannen giftet seg i 1836 ble han kalt "Urdalsmyr".

 

Det kan virke som ditt Urdal er et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Urdalen er mere brukt enn Urdal. Det ser ut til å være mellom 150 og 200 steder som heter Urdalen i hele landet.

 

Takk for svar. Det er Urdal også i Heskestad, i tillegg til Sokndal som du nevner. Ingen personer oppgitt i bygdeboka for Heskestad eller i Norem Wisteds slektssider for Sokndal kan matche min kandidat, ser det ut til. Men da er i alle fall Froland-sporet sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urdalen er også et plassnavn under gården Fløystad i Austre Moland. Det kan jo være aktuelt, dersom du har indikasjoner på at Anders Larsen Urdahlen skal ha kommet fra Arendalsdistriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det skal finnes en bygdebok for Austre Moland år 1959, noen som kan gjøre oppslag på gården Fløystad slik Oddbjørn nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Med tanke på nærheten til Egersund, så kanskje du vet at det finns en gård som heter Urdal i Gyland sokn i Flekkefjord.

Arvid

 

Hei. har sjekka konfirmerte i Gyland sokn i Bakke (v/ Flekkefjord). Finner ingen Anders Olsen Urdal konfirmert, men her er en Anders Ols. Kleven. Vet ikke om han kan være min kandidat. Fikk ikke opp fin vedlagte fil. Kanskje noen har bygdebok for Gyland og kan gjøre oppslag?

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9407&idx_id=9407&uid=ny&idx_side=-152

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070329670152.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser at det finnes gården Urdahl i Bjelland, V.A., også. Skulle gjerne hatt gjort oppslag på Urdal i Bjelland og Gyland i V.A., Austre Moland i A.A.

 

Har noen tilgang til disse bøkene og kan se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det finnes gården Urdahl i Bjelland, V.A., også. Skulle gjerne hatt gjort oppslag på Urdal i Bjelland og Gyland i V.A., Austre Moland i A.A.

 

Har noen tilgang til disse bøkene og kan se etter?

 

Jeg har nå sjekket Austre Moland, men der var det ingenting interessant å finne - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sjekket Austre Moland, men der var det ingenting interessant å finne - dessverre.

 

OK å få svar når det gjelder A.Moland, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein liten matrikkelgard som heiter Urdalen i Øvre Landvik, Grimstad kommune, men den garden er ikkje aktuell i denne samanhengen.(Tveite: Landvik I. Gard og grend s. 398.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein liten matrikkelgard som heiter Urdalen i Øvre Landvik, Grimstad kommune, men den garden er ikkje aktuell i denne samanhengen.(Tveite: Landvik I. Gard og grend s. 398.)

 

Fint at du sjekket der, det kunne jo være en aktuell plass med sin nærhet til Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.