Gå til innhold
Arkivverket

Forslumming av Brukerforumet


Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

 

Når du søkjer på namnet mitt på nettet og får opp sakene mine, så vil desse sakene bli ein del av imagen min.

 

Dette blir dei på ein heilt annan måte enn om du kan finne dei same sakene i eit forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo stort sett repetisjon av gamle argumenter og derfor ikke veldig fruktbart. Jeg synes imidlertid at vi som i utgangspunktet synes fullt visningsnavn er helt greit, kan vise litt ydmykhet overfor dem som ikke er enig med oss - selv om vi ikke alltid helt forstår beveggrunnene deres. Jeg repeterer derfor det jeg skrev i innlegg nr.102 her imorges:

 

 

- det er nå engang innholdet i innleggene som er det viktigste og som det er nyttig å google i ettertid. Og så lenge de som logger inn og deltar i en tråd faktisk ser hvem som skjuler seg bak et alias, er jo ikke deltagerne anonyme.

 

Så selv om mange av oss altså ikke forstår hvorfor det kan være så farlig å være søkbar på nettet i denne sammenhengen, burde vi - og Digitalarkivet - kanskje ha forståelse for at noen er av en annen oppfatning - og imøtekomme deres ønsker?

 

Jeg har en følelse av at "fullt visningsnavn" er blitt et mantra for enkelte nå, og at mange ikke helt evner å se realitetene i det vi diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhørt samtale mellom 2 personer:

 

A:

Unnskyld men jeg googlet på navnet ditt her en dag og vet du jeg endte opp på en plass som hette DIS. Det så jo riktig trivelig ut. Og jeg ble imponert over alle de gode svara.

B:

Ja jeg er mye der både for å lese innlegg, spørre litt selv og prøve å gi svar når det er lokale spørsmål jeg vet noe om.

A:

Ble faktisk så fasinert av dette jeg at dette skal jeg ofre mer tid på. Finnes det andre fora på nettet hvor en kan få hjelp da?

B:

Ja vi har jo arkivforumet med mange dyktige og trivelige hjelpere. Men de som er der vil helst holde seg i en lukka krets og gjemme for utenforverdenen hva de driver med. Og på en måte er jo det bra. For nå havna du jo hos oss da :)

A:

Ja kanskje ikke så dumt det. Så de hadde en artikkel om slektsprogram også. Nå laster jeg ned en prøveversjon og setter igang. Jammen godt jeg googlet deg:)

B:

Bare hyggelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i det hele tatt noen som ikke vil oppgi navnet sitt her? Jeg kan ikke huske at det har vært problemstillingen.

[/quote

 

I tillfelle man skulle ha glemt hva dette dreier seg om, så gjelder det spørsmålet om man skal benytte fullt navn som visningsnavn eller ei. Jeg er fullt klar over at man har måttet registrere seg med fullt navn.

 

Jeg fastholder mitt synspunkt om at jeg ikke har problem med at mitt navn er søkbart her eller andre steder. Man kunne uten problemer søke opp innlegg i Digitalarkivet også i det gamle debattforumet. Du har dine prinsipper, jeg har mine. Og jeg mener fortsatt at det er normal folkeskikk å oppgi sitt navn når man henvender seg til andre, det være seg her eller andre steder, muntlig eller skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore S. Falch - Oslo

- det er nå engang innholdet i innleggene som er det viktigste og som det er nyttig å google i ettertid

 

Nå er det slik at innhaldet i innlegga ikkje kjem av seg sjølv. Vedkomande som lagar innlegg må tilpasse innlegget til forumet.

 

Innlegget til Helge Bjerkevoll er veldig godt, men då må innlegga lagast med tanke på eit større publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare gjenta at når jeg googler mitt eget navn, finner jeg det knyttet til slektsdiskusjoner i DIS-Norge, DIS-Danmark, Anbytarforum, Grenlandslekt, Solumslekt m.fl. At det også nå dukker opp i tilknytning til Digitalarkivet, vil da si at jeg kan føye nok et slektsforum til listen. Det har altså ikke skjedd noe prinsipielt nytt ved overgangen til nytt forum her i DA. Jeg vil jo gå ut fra at jeg ikke er så "ekslusiv" at dette gjelder bare meg. Antakelig vil de fleste som har drevet med denne hobbyen noen år, ha lagt igjen spor de samme stedene (og kanskje også i engelskspråklige fora). "Much ado about nothing"! (Shakespeare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn peker på noe vesentlig. Det er faktisk hovedregelen at folk presenterer seg med fullt navn på slektsfora og at dette er søkbart på nettet. DA har altså endelig tilpasset seg det som er vanlig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg forstår ikke hvordan noen påstår at det er innholdet i en diskusjon som er viktig, og ikke hvem som skrev innholdet eller for den saks skyld framla en hypotese i en diskusjon.

Skal vi nå kunne skrive "bare tull" uten at noen kan identifisere oss?

 

Jeg for min del står for det jeg skriver og dermed er jeg heller mer stolt enn redd for å vise all verden hva jeg står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men det er heller ikke spørsmålet om fullt navn ved registrering som er problemet (det er en selvfølge), men om det ikke bør holde med å signere alle sine innlegg med fullt navn, og sløyfe fullt visningsnavn. Jeg er faktisk litt redd for at enkelte (tenker ikke spesielt på Rune) ikke har fått med seg at jeg med den største selvfølge vil signere alle mine innlegg med fullt navn.

(dette var egentlig et svar på Runes innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt og helt enig Lars Ove. Og jeg fastholder at jeg mener det er normal folkeskikk å opplyse om sitt navn når man henvender seg til andre, her eller andre steder, muntlig eller skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men det er heller ikke spørsmålet om fullt navn ved registrering som er problemet (det er en selvfølge), men om det ikke bør holde med å signere alle sine innlegg med fullt navn, og sløyfe fullt visningsnavn. Jeg er faktisk litt redd for at enkelte (tenker ikke spesielt på Rune) ikke har fått med seg at jeg med den største selvfølge vil signere alle mine innlegg med fullt navn.

(dette var egentlig et svar på Runes innlegg)

 

Dette er det blitt svart på til kjedsommelighet allerede: I visninglista vil du framstå som helt anonym, og kan ikke påregne noen interesse for innleggene dine.

 

Det er heller ikke i tråd med praksis på andre slektsfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan noen påstår at det er innholdet i en diskusjon som er viktig, og ikke hvem som skrev innholdet eller for den saks skyld framla en hypotese i en diskusjon.

Skal vi nå kunne skrive "bare tull" uten at noen kan identifisere oss?

 

Det er ingen som har argumentert for anonymitet på forumet, kun overfor eksterne søkemotorer. Har ikke dette vært sagt mange nok ganger til at det bør begynne å synke inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle det er slik at Arnsteins innlegg ikke får særlig respons når han bare presenterer seg som Arnstein i visningen, - vil ikke det først og fremst være Arnsteins problem, ikke Leifs eller andres? Dette så lenge han signerer sine innlegg med fullt navn. Hvorfor skal vi til de grader være "vår brors vokter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er ingen som har argumentert for anonymitet på forumet, kun overfor eksterne søkemotorer. Har ikke dette vært sagt mange nok ganger til at det bør begynne å synke inn?

 

Det er heller ikke anonymitet her på forumet jeg henviser til. Hele diskusjonen her gjelder anonymitet via søkemotorer.

De som ikke vil være "synlige" med fullt navn her på DA, er jo beviselig til dels meget "synlige" fra andre fora via feks Google.

Spørsmålet blir jo da om hvorfor de er villige til å la seg søke opp med fullt navn alle andre steder enn via dette brukerforumet?

Det er jeg sikker på mange lurer på, men jeg har enda ikke sett et forståelig svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange liker ikke tjenester som www.iam.no fordi alt man foretar seg på nettet blir synlig der. Siden jeg deler navn med ca 400 andre i Norge er jeg ganske anonym uansett, slik er det ikke for dem som har et unikt navn. Ikke skjønner jeg at noen skulle skjemmes over å delta akkurat i Digitalarkivets brukerforum, men det kan jo finnes grunner- håper ikke noen av de gode hjelperne trekker seg av redsel for at evt. feile resonemanger etc. blir mer synlige. Layout'en er blitt mer "stilig", jeg er av dem som var fornøyd med det gamle (det enkle er ofte det beste), men som andre sier: man venner seg til alt. Bare de gamle innleggene blir søkbare snart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke anonymitet her på forumet jeg henviser til. Hele diskusjonen her gjelder anonymitet via søkemotorer.

De som ikke vil være "synlige" med fullt navn her på DA, er jo beviselig til dels meget "synlige" fra andre fora via feks Google.

Spørsmålet blir jo da om hvorfor de er villige til å la seg søke opp med fullt navn alle andre steder enn via dette brukerforumet?

Det er jeg sikker på mange lurer på, men jeg har enda ikke sett et forståelig svar på det.

Svar: Jeg vil selv bestemme - i størst mulig grad - når og i hvilke sammenhenger mitt navn skal være søkbart på nettet. Håper dette er svar på ditt spørsmål og at dette da endelig ble forståelig :-)

 

Da vil jeg snu spørsmålet på hodet og spørre hvorfor du synes det er viktig at en person som søker på mitt navn via en søkemotor skal få opp masse spørsmål og svar om slekt knyttet til navnet mitt som søkeord? En som er interessert i spørsmål og svar på dette forumet vil IKKE søke på mitt navn, men på helt andre ting. Går han LITT i dybden på det han får opp, vil kanskje navnet mitt dukke opp, men det vil som regel være underordnet i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Svar: Jeg vil selv bestemme - i størst mulig grad - når og i hvilke sammenhenger mitt navn skal være søkbart på nettet. Håper dette er svar på ditt spørsmål og at dette da endelig ble forståelig :-)

 

Da vil jeg snu spørsmålet på hodet og spørre hvorfor du synes det er viktig at en person som søker på mitt navn via en søkemotor skal få opp masse spørsmål og svar om slekt knyttet til navnet mitt som søkeord? En som er interessert i spørsmål og svar på dette forumet vil IKKE søke på mitt navn, men på helt andre ting. Går han LITT i dybden på det han får opp, vil kanskje navnet mitt dukke opp, men det vil som regel være underordnet i den sammenhengen.

 

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du akkurat nå, og da mener jeg akkurat nå plutselig MÅ bestemme selv når du skal "synes" på nettet?

Du er jo profilert som bare det på nettet fra før! Hvorfor må du akkurat nå lage et stort nummer av dette i oppstartsfasen av dette nye forumet?

 

Og jeg synes det er viktig når jeg feks  søker på "Nico Widerbergs Heyerdal-monument" og får opp nettestedet Wikimedia Commons hvor jeg finner bildet av monumentet under brukernavnet "Eagelstein" som du bruker der. Hvem pokk... er Eagelstein?

Og hvem pokk.... er NNN som har et søkbart innlegg i en debatt her som kanskje dreier seg om heraldikk? Skal jeg måtte stole på riktigheten i dette innlegget når jeg ikke vet hvem NNN er?

 

Kan jeg operere med en annen identitet i skattelistene eller telefonkatalogene fordi jeg ikke vil ha navnet mitt på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ennå ikke hvorfor du akkurat nå, og da mener jeg akkurat nå plutselig MÅ bestemme selv når du skal "synes" på nettet?

Du er jo profilert som bare det på nettet fra før! Hvorfor må du akkurat nå lage et stort nummer av dette i oppstartsfasen av dette nye forumet?

 

Og jeg synes det er viktig når jeg feks  søker på "Nico Widerbergs Heyerdal-monument" og får opp nettestedet Wikimedia Commons hvor jeg finner bildet av monumentet under brukernavnet "Eagelstein" som du bruker der. Hvem pokk... er Eagelstein?

Og hvem pokk.... er NNN som har et søkbart innlegg i en debatt her som kanskje dreier seg om heraldikk? Skal jeg måtte stole på riktigheten i dette innlegget når jeg ikke vet hvem NNN er?

 

Kan jeg operere med en annen identitet i skattelistene eller telefonkatalogene fordi jeg ikke vil ha navnet mitt på nettet?

Hvorfor? Jo, for jeg synes at dette er et viktig prinsippielt spørsmål som bør klarlegges i startfasen, og jeg legger fram mine synspunkter. Du har forresten ikke svart på mitt spørsmål, men plukker i stedet fram ting som ikke har noe som helst med denne saken å gjøre, men som bare vedrører mine private anliggender og vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnstein

 

Jeg kan ikke se noe galt i at den som søker ditt navn på feks Google får et klart inntrykk av at du er interessert i genealogi og heraldikk? Kanskje det til og med bare er positivt? Jeg kan uansett ikke se noe negativt i det.

 

Et eksempel: Jeg søker på "våpenskjold tønsberg" på google, og jeg får en rekke treff. Et av treffene er et innlegg, kanskje med et fotografi, på dette nye brukerforumet. Men jeg kan ikke se hvem som har skrevet innlegget eller lagt det inn!! Hvilke verdi har dette innlegget for meg da? Hvordan skal jeg stole på dette da NNN er opphavsmann?

 

Et annet eksempel: Nå skal alle de gamle debattene fra det "gamle" brukerfoumet legges inn som en søkbar database. Det synes jeg er veldig bra. Mener du da at DA skal slette alle innleggene til Arnstein R. før de blir lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein

 

Jeg kan ikke se noe galt i at den som søker ditt navn på feks Google får et klart inntrykk av at du er interessert i genealogi og heraldikk? Kanskje det til og med bare er positivt? Jeg kan uansett ikke se noe negativt i det.

 

Et eksempel: Jeg søker på "våpenskjold tønsberg" på google, og jeg får en rekke treff. Et av treffene er et innlegg, kanskje med et fotografi, på dette nye brukerforumet. Men jeg kan ikke se hvem som har skrevet innlegget eller lagt det inn!! Hvilke verdi har dette innlegget for meg da? Hvordan skal jeg stole på dette da NNN er opphavsmann?

 

Et annet eksempel: Nå skal alle de gamle debattene fra det "gamle" brukerfoumet legges inn som en søkbar database. Det synes jeg er veldig bra. Mener du da at DA skal slette alle innleggene til Arnstein R. før de blir lagt ut?

Jeg kan jo ikke fortsette å svare på det samme igjen og igjen. Det siste spørsmålet ditt har vel heller ikke noe å gjøre med den aktuelle saken, men er du nysgjerrig på hva jeg mener om dette også :-), så har jeg ikke noe i mot at DA lager en søkbar database av det gamle forumet. Det vil vel stort sett bli besøkt av slektsinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok Arnstein

 

Da er jeg trygg på at jeg ser deg med fullt navn i visningsfeltet om noen dager :rolleyes: Det er jeg sikker på at veldig mange håper på også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Arnstein

 

Da er jeg trygg på at jeg ser deg med fullt navn i visningsfeltet om noen dager :rolleyes: Det er jeg sikker på at veldig mange håper på også

Sorry, men det vil du nok ikke få se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.