Gå til innhold
Arkivverket

Forslumming av Brukerforumet


Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Var de slik vi tenkte oss at de så ut?:-)

 

Eg tykkjer nok Reidar ser litt annleis ut enn eg kunne tenkt meg. Ikkje så rettlinja som eg trudde, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei sak som er ute av proporsjonar

 

Dei som held på med slekt, dei veit at når du går tilbake i slekta, så blir det mange ledd før du er tilbake på 1600- og 1700-talet.

 

Første gongen du er her, så slår det deg kor mange aner du har.

 

Denne bakgrunnen har ikkje personar som ikkje har interesse for slekt. Dei veit kanskje kven besteforeldra er, men ikkje lenger tilbake. Men dei er ute på nettet og søkjer personopplysningar om deg.

 

Nå har eg lagt ut ei sak tidlegare, i dansk forum, førespurnad etter danske aner. Er det noko slektsforskarar forstår, så er det kor artig det er å finne noko som skil seg heilt ut frå alt det du har frå før. Om eg har 99 norske bønder for kvar danske på 1700-talet, så visest ikkje det her. Her er det berre dansken det er fokus på. Og eg må rekne med kommentarar som: “Eg visste ikkje at du var dansk!” (???)

 

Likedan med vener.

 

Når du slår opp ein person på nettet som er med i forumet her, så er gjerne det første du ser at personen er utan vener her på forumet. Dei som er inne her, dei ser at det ikkje er kultur for å ha vener her, og at dei fleste ikkje har nokon.

 

Men det ser ikkje naboen din eller kollegaen din som surfer på nettet. Han tenkjer kanskje at du har nå alltid vore ein sær type. Han ser nok at det lyser til langt på natt på kvistrommet ditt, og at du ikkje har nokon vener i dette forumet, det skal han gjerne tru. Og så blar han vidare til neste søk. Han går ikkje så nøye inn i saka.

 

Nå har eg faktisk fått ein ven her. Og nå er også danskar kjent for å vere veldig trivelege, så det er vel ikkje så rart.

 

Nå har eg fortalt dette til fleire eg kjenner, at eg er med i eit forum, og der er det blitt nytt og flott, mest som på Facebook. Ei eg kjenner har over 900 vener der. Det er status.

 

Så når eg fortel at eg har lagt ut bilete og faktisk har ein ven ute på dette forumet, så ler folk og synest at det er artig. Særleg når eg seier kven venen min er, og dei kjenner han godt frå før.

 

Så når eg nå ligg ute i media som danske med 1 ven, så er vel ikkje dette så dårleg.

 

Eg melder meg ikkje ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

 

Forumet er nå så ustrukturert at det også nedgraderer verdien av forumet og som mange har påpekt - det er ikke slekta som er viktigst lenger. Det er blitt helt andre ting. Et eksempel er meningsmålingen din. Det er jo inneværende ukes hovedtema i Digitalarkivet. Det burde ha vært slektsrelatert hovedtema!

 

Thor Bøhmer:

 

At vi er uenige om dette nye forumet synes jeg er helt greit. Jeg for min del er glad at jeg ikke er blitt for gammel til å akseptere og godta nyvinninger, og at jeg er i stand til å fokusere på det positive, ikke bare på det negative :)

 

Men det er synd at du helt har mistet oversikten i denne nye forumet.

 

Jeg kan ikke med min beste evne se at jeg står bak noen meningsmåling, så enten har du drømt, eller så har du lest feil. Men mitt navn er ganske uvanlig så jeg tror ikke det kan leses feil. Da har det nok vært en drøm, og det at vi deler drømmer her inne er vel også et stykke fra slektsrelatert tema?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskusjonen går her om dette nye forumet. Jeg er vant med denne type forum og er storfornøyd.

Det gamle forumet ble jeg aldri fortrolig med siden det var så annerledes enn det jeg var vant med.

 

Når en blir kjent med denne type forum og lærer seg alle muligheter som en kan bruke er jeg sikker på att de fleste blir fornøyd.

 

Det jeg savner er skikkelige veiledninger på Norsk, men det kommer vell med tiden, synd det ikke var klart før forumet åpnet for da hadde en sluppet mye av denne forvirringen og medlemmene hadde lettere funnet seg til rette.

 

Hilsen en som er nybynner men lærer mye av å lese og følge med her inne.

 

Ps. Dere gjør en kjempejobb alle dere som bruker tid og krefter til å hjelpe oss som ikke er så flinke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sett enig med Thor men forumet får være hva det vil. Jeg gidder bare ikke å lete opp temaer jeg kan hjelpe med men noen andre har tipset om disse.

Kunne det splittes opp i fylker så en kunne be om nye temaer fra de områdene en kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Stor sett enig med Thor men forumet får være hva det vil. Jeg gidder bare ikke å lete opp temaer jeg kan hjelpe med men noen andre har tipset om disse.

Kunne det splittes opp i fylker så en kunne be om nye temaer fra de områdene en kan hjelpe.

 

Det er jo bare å søke på "Hedmark" her. 24 temaer dukker opp. Det er jo søren meg mye bedre enn før da de fleste la temaet under "generelt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke alle som er like flinke til å skrive inn fylke, så det hadde vært fint om det var mulig å "tagge" temaene, slik som i det gamle forumet. Men noen strikt oppdeling i bare ett fylke ønsker jeg meg ikke tilbake til, for noen personer eller slekter går på tvers av fylkesgrenser. Jeg ønsker derfor heller ingen underinndeling av forumet etter fylker, som på DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med at navnet mitt blir søkbart på internett. Det er ikke mye farlig med det. Det viktigste må da vel være at en får svar på spørsmålene en har, og jeg foretrekker å få svar fra noen jeg kan sjekke ut hvem er.

 

Med vennlig hilsen Gro Vasbotten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med deg Lars Ove, søkte i dag, 27 temaer kom opp men 12 var ikke fra Hedmark. Det spiller mingen rolle, jeg blir uansett ikke her så mye. En annen ting som Thor var inne på. del opp dette forumet i 2, en med KUN slektsspørsmål og en annet med rariteter som poteter etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er ikke enig med deg Lars Ove, søkte i dag, 27 temaer kom opp men 12 var ikke fra Hedmark. Det spiller mingen rolle, jeg blir uansett ikke her så mye. En annen ting som Thor var inne på. del opp dette forumet i 2, en med KUN slektsspørsmål og en annet med rariteter som poteter etc....

 

Alle disse 27 hadde ordet "Hedmark" i et av innleggene, men jeg vet ikke hvorfor fordi jeg ikke har sjekket

I det gamle forumet gjorde jeg en opptelling en gang. Nesten 80% lå ikke under fylke, men under "generelt". Det vil si at du kun hadde funnet 20-25% av alle temane som egentlig skulle vært under Hedmark

 

Derfor er min påstand at med dette nye søkesystemet så vil du fange opp over 50% (i stedet for 20-25% før). En klar forbedring!

Hvordan forumet skal deles opp kan jo diskuteres, men det er jo blitt et nytt forum her "tyding av kilder", så jeg synes jo at også der er det blitt en forbedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forslumming mener jeg er den som "Hans" som er så negativ kommer med. Anonym både i visnigsnavn og uten signatur. Tør han ikke stå for sine meninger?

 

(Og Lars Owe, du behøver vel ikke sitere innlegg som er straks ovenfor, om det er langt tilbake i tråden, ja, men nå tar det bare unødvendig plass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når du er inne i Brukernes eget forum og deretter legg inn "Aust-Agder" eller "Telemark" i søkefunksjonen oppe til høgre, så kjem det fram mange saker som høyrer til her. Og same sakene ligg likevel saman med alle dei andre sakene når du slår opp forumet. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville det hjulpet om folk var mer presise i hovedoverskriften - sted, navn og tema. Gro

 

Min erfaring er at det er de som har en mer "upresis" overskrift som får mest hjelp. Mulig jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.