Gå til innhold
Arkivverket

Et drap og en henrettelse, Østre Kroken i Holt (A-A) 1663/64


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I flere sekundære kilder omtales (uten at detaljene kommer fram) et drap i Holt, som skal ha blitt begått i 1663. Drapsmannen, Henrik Torbjørnsen Østre Kroken, skal ha blitt henrettet for dette i 1664. Er det noen som har "snublet over" opplysninger om dette i noen primærkilde?

 

Hendelsen er overfladisk drøftet i denne tråden (se særlig innleggene 8 og 9): Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg antakelig svaret på mitt eget spørsmål i ei bok som kom ut seint i 2010: Gårdar og plassar på Vegårshei - en posthum utgivelse av et manuskript Knut Tørdal hadde brukt mange år av sitt liv på. Der finner vi følgende avsnitt på s. 728:

 

"Den Henrik Torbjørnsen frå Moland, som hadde slått seg ned på Østre Kroken i Holt, drepte sin egen bror. Som straff for udåden blei Henrik Kroken først sett inn i et fengsel i Kristiansand og dernest halshoggen. Det var i 1663. Skarprettaren i Kristiansand fekk 8 daler for sitt arbeide. Fengselsopphold og andre omkostningar kom opp i 2 1/2 daler. Desse utgiftene blei tatt med i regneskapet for Nedenes len i det same året. Den broren, som Henrik Østre Kroken drepte, kan vanskelig ha vore noen annan mann enn Åsol Vestre Kroken. I 1663 og 1664 blei først 4 huder og dernest ei halv hud i Åsols heim Vestre Kroken legd bort til to nye brukarar ved navn Jens Olsen og Bjørn Jakobsen. Då Henrik Krokens bu blei skifta, fekk kongen 5 7/8 kalveskinn i Moland på Vegårshei og andre verdier for 84 daler og 7 skilling på sin part som ein del av straffa for Henriks udåd. Disse verdiene blei tatt med i regneskapet og jordeboka for Nednes len i 1664. Frå og med det året blei kongen og krona ført opp som eigar av 5 7/8 kalveskinn i Moland på Vegårshei i jordebøkene for Nedenes len like fram til 1667". (Den noe uortodokse nynorsken her er Knut Tørdals egen, farga av dialekten hans.)

 

 

Se ellers lenken til innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpet det skulle være mulig å finne den kilden Knut Tørdal refererer til i lensregnskapene for Nedenes via Arkivportalen - men jeg må innrømme at der har jeg store problemer med å finne fram!

 

Henrik Torbjørnsen Kroken er også personlig interessant for meg, i og med at jeg har både en av brødrene (x2), ei av søstrene - og antakelig svigerfaren hans på anetreet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg saken i et lensregnskap for Nedenes - ført som utgiftspost! Jeg har imidlertid foreløpig bare greid å tolke halve teksten:

 

Lensregnskap 1663 Nedenes

 

Jeg har bedt om litt tolkehjelp her: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/583-henrettelsen-av-henrik-kroken-1663-lensregnskap-for-nedenes/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått glimrende lesehjelp av Leif B. Kristensen og Else B. Rustad :D

 

Følg siste lenke i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte Aud Sandbu, det var hennes innspill som fikk det til å løsne med det vanskeligste ordet. Men takk for rosen B)

 

Beklager - visst var det det! Dermed også en hjertelig takk til Aud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.