Gå til innhold
Arkivverket

Peder Fredrik Karlsen Werner.f. 8.4.1874,Skolleborg


Tom Kåre Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Søker etter opphavet til Peder Fredrik Karlsen Werner.f,8.4.1874, d,25.1.1945 ble gift 29.12.1896 i Gran med Ingeborg Ingebretsdtr., f,23.2.1877 på Ringdalseiet i Gran

 

Peder Fredrik Karlsen Werner er født i Skollenborg,Kongsberg og flyttet til Gran i 1895?hvorfor?

hans far skal være Carl Pettersen Werner f.1831,Torsrud Skollenborg,hans mor Birthe Marthine Hansdatter,Haugen i Sandsvær f,4.3.1849

 

Hvor kom Carl Werner fra?hvor stammer Werner navnet fra?

 

mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Svein,det er kanskje noe i det.Noen som vet om det finnes register om innflyttede til Kongsberg,eller om Bergverket har register over arbeidere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere manntall for Kongsberg sølvverk i dets arkiv i Riksarkivet. Det var et stort et i 1765, og flere senere, bl.a. et avskjedsmanntall i 1805, var det vel.

 

Det finnes også et manntall som befinner seg utenfor Sølvverkets eget arkiv, og det er fra 1732. Det er trykt i Bergverksmuseets skrift nr. 1, Kongsberg 1983. Originalen ligger i Riksarkivet, Rentekammeret, realistisk ordnet avdeling, Bergvesen pk. 12.

 

Når det gjelder slekten Werner, er det mulig noen har skrevet en bok eller et skrift om den. Det er i hvert fall rundt lesning om dette at jeg har sett at navnet skulle være fra Sachsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit.

Pettersen var feil,det var kona til Carl som het Pettersen.

 

Det står altså ukjent på far til Carl Wærner.

det står at han er fra Kongsberg,så han burde vel stått i kirkebok der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Werner i FT 1840 i Kongsberg.Mora er vel Karoline Wærner

 

Folketeljing frå Kongsberg 18

 

Id Rode Matr.nr. Førenamn Etternamn B/L Stilling Alder Næringsveg Merknad

 

2025 2024 4 431 Marn Magrete Beboer Hustrue 49

2026 2025 4 431 Lars Tommasen Beboer 31 Tjenestedreng

2027 2026 4 431 Anne Hansdtr Fuske Beboer 31 Tjenestepige

2028 2027 4 431 Anne Karinne Olsdtr Beboer 27 Tjenestepige

2029 2028 4 431 Karolinne Wærner Beboer 30 for sørges af Wærner

2030 2029 4 431 Charl Wærner Beboer ukomfremert

2031 2030 4 432 Mateus Bugge Beboer 60 Fabrikmester

2032 2031 4 432 Marinne Elisabet Beboer Hustrue 55

2033 2032 4 432 Marie Magdalenne Buge Beboer 20

2034 2033 4 432 Anne Sjalante Buge Beboer 23

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Mette og Berit,dere er gode.

 

Da er ikke far til Carl oppgitt ved dåp/fødsel ser det ut for,men på konfirmasjonen er det oppført en jeg ikke kan tyde.Der står det pike på mora,så hun er iallefall ikke gift ennå.

Lurer litt på hvor werner navnet kommer inn da.

 

mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenges hjelp til å "oversette" dåpen til Carl (ministerialboka).

 

Ang. konf. til Carl så står det vel, om jeg ikke tar helt feil, at "Faderens navn vides ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er dåpen. mor pgen Caroline Elosabeth Hostved. Lkarer ikke å tyde hva som står under anm.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8575&idx_id=8575&uid=ny&idx_side=-97

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316630722.jpg

 

Anmerkningen ser ut til å være som følger: "Faderens Navn er ubekiendt, da Moderen ei er ved Forstandens Brug. Hendes første Leiermaal"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit og Svein.

Utrolig hva dere klarer.

Det ser ut til at hun ikke oppgav noen far,men at hun etterpå tok etternavnet Werner til seg og sønn, må jo ha noen betydning.Det står jo også at hun blir besørget av Karl når han er ni år,og Karl lever av sin formue i 1965?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at hun ikke oppgav noen far,men at hun etterpå tok etternavnet Werner til seg og sønn, må jo ha noen betydning.Det står jo også at hun blir besørget av Karl når han er ni år,og Karl lever av sin formue i 1965?

 

De begynte riktignok tidlig å arbeide på den tid, men det høres likevel litt utrolig ut at Carl skulle ha tjent såpass som 9-åring at han kunne forsørge seg og sin mor på det? Når det står om Karoline at hun "forsørges av Werner", kan det være en Werner som bodde et annet sted og som kanskje hadde tatt Karoline og sønnen hennes under sine vinger? Kanskje en slektning av henne? Det kunne jo uansett tenkes at Werner-navnet kommer inn på den måten, via en som tok seg av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,Svein,noen kan ha tatt seg av dem,men å skifte etternavn er vel ikke vanlig for det?

Kanskje jeg burde begynne med å finne Hostvedt gård,som hun heter ved fødselen!Noen som vet om den ligger? i Kongsberg?evt.hvilke bygdebok jeg bør se i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,Svein,noen kan ha tatt seg av dem,men å skifte etternavn er vel ikke vanlig for det?

Kanskje jeg burde begynne med å finne Hostvedt gård,som hun heter ved fødselen!Noen som vet om den ligger? i Kongsberg?evt.hvilke bygdebok jeg bør se i?

 

Folk kunne ta etternavn mer fritt den gang enn i dag. En ane av meg tok som voksen plutselig i bruk sin stefars etternavn, enda han hadde et fullt brukbart et selv fra før. Det er ikke helt analogt med dette tilfellet, men viser i hvert fall at man ikke behøvde å ha arvet navnet fra sin egen far for å ta et navn i bruk. Noen tok også navnet fra sin mors slekt, så det er jo som sagt en mulighet for at Werner er en slektning av moren, en onkel for eksempel.

 

Hostvet er gnr. 71 i Efteløt sogn i Sandsvær. Det finnes også et Hostveit, gnr. 122 i Svene, Flesberg (dette er opplysninger fra O. Ryghs "Norske gaardnavne", som det i hvert fall lå en link til fra det gamle forumet, men jeg kan lenke til den her http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html

 

Det er vel mest sannsynlig at Karoline kom fra Hostvet i Sandsvær, men om hun var født der, eller bare hadde vært i tjeneste der, det vet vi vel ikke? Sandsvær er Kongsberg landdistrikt, som rundt 1965 gikk inn i Kongsberg, om jeg husker riktig. De som bodde i Sandsvær er å finne både i kirkebøkene for Kongsberg og Sandsvær. Det finnes gårdshistorier både for Sandsvær og Flesberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok inne på noe Svein,Det må jo være en grunn til at de har tatt Werner navnet.

fant denne linken fra gammelt forum: 39389: Sandsvær slekter (Usler)

 

Johan Werner Usler og andre er nevnt her i Sandsvær,så det er nok et spor å lete videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg vet ikke om denne diskusjonen har stoppet, eller om noen har funnet et svar. Dersom man finner Charl i FT1840 for Kongsberg og blar en side tilbake, finner man dette

 

2023 4 431 Mateas Wærner Beboer 47 Hyttenskriver

 

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=32&filnamn=ffKo1840&gardpostnr=2020#nedre

 

På samme matrise som Karolinne og Charl står altså en Mateas Wærner - jeg vil tro at det er han som forsørger Karolinne og Charl.

 

Er det noen som vet om Mateas og Karolinne på noe tidspunkt gifter seg? Hva kan være andre grunner til at hun tar hans etternavn? Det er i hvert fall tydelig at det ikke er Mateas som oppgis som barnefar ved Charls dåp i 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg måtte stoppe litt opp da jeg oppdaget at noen har kommet frem til at Caroline Hostvedt og Mathias werner er halvsøsken.. De er begge oppført som Karl Werners foreldre! 

Kan det være at Mathias forsørger sin halvsøster og hennes sønn Karl?

C1FFFE7B-BD91-4B8F-A929-107B350D069A.png

E0C80FDC-0AA4-49BF-A9CC-7177BE486E9F.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Joakim skrev:

Jeg måtte stoppe litt opp da jeg oppdaget at noen har kommet frem til at Caroline Hostvedt og Mathias werner er halvsøsken.. De er begge oppført som Karl Werners foreldre! 

Kan det være at Mathias forsørger sin halvsøster og hennes sønn Karl?

C1FFFE7B-BD91-4B8F-A929-107B350D069A.png

E0C80FDC-0AA4-49BF-A9CC-7177BE486E9F.png

 

 

Kanskje du kan endre "Joakim" til ditt fulle navn?  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.