Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne to stk. dåp, Gran, 1763 og 1769


Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger hjelp til å finne dåpen til Nils Nilsen, født ca. 1763 og kona Mallene Olsdatter født på/under Vestre Bilden ca. 1769. Jeg klarer ikke lese dåpsinnførselene før 1769, og har ikke funnet Mallene under dåpte i 1769. Den aktuelle kirkeboka for Gran er her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=9342

 

Håper noen kan hjelpe.

 

 

Mvh. Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka burde jo noen skrive av. Jeg klarer fint å lese skriften her, men jeg skjønner at den kan være vanskelig for uøvde. Egentlig et kjempefint prosjekt hvis du først vil lære deg gotisk skrift :)

 

Jeg skal kikke litt, og kommer tilbake til saken hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boka burde jo noen skrive av.

Hvis jeg ikke husker feil tror jeg den allerede er skrevet av, og at "noen" sitter godt på materialet.....dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil tror jeg den allerede er skrevet av, og at "noen" sitter godt på materialet.....dessverre.

 

Det gjør det jo enda mer fristende å skrive den av og få den ut på nettet. Avskrift av kirkebøker bør være allemannseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 01.01.1762 til 31.12.1764 finner jeg bare to Niels Nielsen:

 

Første søndag etter H3K (10.01.1762) er det døpt en Niels, sønn av Niels Christensen og Else Alfsdatter Smedsrud. (side 29)

 

Mikkelsmessedagen samme år (29.09.1762) døpes Niels, sønn av Niels Torgersen og Kari Madsdatter Løvlien. (side 36)

 

Begge er døpt ved Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står bostedet ført som Horgeneie. Årstallet er 1764 og altså 5 år tidligere enn det Mari oppgir som ca. fødselsår, men det er selvfølgelig mulig. Jeg vil gjerne høre litt mer om hva Mari har av holdepunkter først.

 

Vil du være snill å rette opp i lenka di? Du har fått med en http og to skråstreker for mye, og dermet havnet jeg rett på http.com :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess, nå satt den !! B)

 

Her er vielsen mellom Nils og Malene, øverst side 460

 

Og ekteparet i 1801

 

Malene var da 32 år, og skulle etter denne alderen være født ca. 1770, så jeg er enig i at det er vel stort avvik her. Kanskje Mari har dødsfallet til Malene, og dermed alder ved død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Tusen takk for alle svar og all jobb som er gjort. Jeg ble skikkelig overraska når jeg kikket innom temaet; jeg er så vant til at det dukker opp en e-post når noen svarer (slik som i den gamle forumet), at jeg bare har sjekket e-posten min og ikke temaet. Innstillingene er nå endret!

 

Årstallene på begge har jeg fra 1801-tellinga, og fra arbeidet til Randi Bjørkvik i hennes arkiv på Hadeland folkemuseum (mer korrekt; jeg har en cd utgitt med hennes familierekonstruksjoner for Hadeland ca. 1700-1880).

Som dere sier; jeg syns også at avviket på Malenes alder er litt for stort. Det er vel også vanskelig å avgjøre hvilken Nils som er "min". Det at Randi Bjørkvik heller ikke har funnet mer indikerer i seg selv at det er godt mulig det ikke er mer å finne. Om noen har noen tanker om hvor det er naturlig å lete videre, mottas råd med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kikket etter begge to i konfirmantlistene. Her er nok alderen skrevet med større presisjon enn i 1801-tellinga. Den ene av Niels'ene jeg har funnet kan godt være død som liten, evt. er avviket i alder større her også slik at det kan være en Niels som er født utenfor det tidsrommet jeg lette.

 

Jeg kikket litt på konfirmanter her, jeg tror du klarer å lese det. I en periode er denne lista utrolig detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis Malene er fra Gran så er hun døpt 06.05.1764 Horgeneie. Ole Albretsen og Lispet Jansdatter. Det er da eneste mulige født på Gran men alder er jo feil i 1801.. og er hun f. 1764 så er nok siste mulige barn Niels f. i 1807 for da er hun 43 år.

Det er 3 aktuelle Niels Nielsen f. 1762..., på Smedrud, Løvlien og Lyngstadeie. Ingen av disse 3 er døde før 1801... og siden en av dem gifter seg 1791 så er det helt uvisst hvem som er den rette. At Bjørkvik ikke har klart å identifisere disse to er ikke noe rart. Konfirmanter gir heller ikke noe.

Hans Myhre, Nes men er (Granasokning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.