Gå til innhold
Arkivverket

Berit Ellevsdatter Olstad fra Vågå, OP – Gift 1812 i Orkdal, ST


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

I tema: Marit Simonsdatter, f. ca 1813, gift med Fredrik Bersvendsen Løfald, f. 1805, Surnadal / Rindal, MR, kommer det fram at Marit Simensdatters mor var fra Olstad i Vågå prestegjeld i Oppland.

 

Berit Ellevsdatter ble gift med enkemann Simen Eriksen Dammen 15. juli 1812 i Orkdal, Sør-Trøndelag. Det er ved vielsen det kommer fram at hun er fra Olstad i Vågå prestegjeld, alder ikke oppgitt.

 

De fikk barna:

Marit, f. 1. juli 1813.

Marit, f. 15. sept. 1816

 

Ektemannen Simen Eriksen døde 23. juli 1818 i Orkdal.

Jeg har ikke funnet Berit Ellevsdatter i FT 1801, heller ikke når og hvor hun døde. Det er vel sannsynlig at hun flyttet til Surnadal, Møre og Romsdal fordi dattera Marit, f. 1813 ble konfirmert her i 1828.

 

På gården Olstad, Sel i Vågå i FT 1801 finner jeg husmannen Ellef Olsen, 46 år, med kona Gunhild Jacobsdatter, 42 år. De har fire barn i alderen 5-12 år, men de kan ha eldre barn som har flyttet hjemmefra. Kan Berit Ellevsdatter plasseres som datter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Grete!

 

Dette kan vere eit villspor, men her er ei uektefødd Brit Ellevsdtr. døypt i 1778 (heilt til høgre, tredje sist) med mor Marit Jonsdtr. og oppgjeven far Ellev Olsen.

 

Dette er truleg same Brit i 1801.

 

Brit og Berit er jo meir eller mindre det same namnet, men det er ikkje godt å vite om dette er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Ikke usannsynlig at hun er ført som Brit. Får sjekke dette sporet videre.

Kan legge til at dattera til Berit Ellevsdatter, Marit Simensdatter fikk to tvillingjenter i 1839 som fikk navnene Berit og Brit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha funnet Berit Ellevsdatters begravelse for å få en pekepinn på hennes alder. Men har ikke funnet henne død i hverken Orkdal, Surnadal eller Rindal, så hvor ble hun av?

 

Det er godt mulig at den Brith som ble født utenfor ekteskap, og døpt i Vågå 11. jan. 1778, er den personen jeg leter etter. At moren heter Marit styrker troen på dette, men jeg har ikke klart å få det stadfestet.

Far er oppgitt å være Ellev Olsen, som godt kan være den som i 1786 giftet seg med Gunild Jacobsdatter, og som i 1801 var husmann på Olstad i Sel.

 

Brit Ellevsdatter ble konfimert 1792 i Vågå, 15 år.

I 1801 finner vi Brit Ellefsdatter på gården Sundlien. Hun er 23 år, tjenestefolk, og besvangret. Hun har også sønnen Ole Hansen utenfor ekteskap, døpt 1798 i Vågå, med Hans Olsen som far. Jeg kan ikke se at hun har fått døpt barn i 1801, så hun har kanskje mistet barnet?

 

Er det noen som vet mer om Ellev Olsen på Olstad, og når han døde? Mulig det finnes et skifte som kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre svært lite å bidra med når det gjelder disse personene. Dette var plassfolk som ikke ble hjemfestet ved innføring av kirkelige handlinger, og derfor vanskelige å identifisere. Likevel kan jeg på grunnlag av fadderenes navn med rimelig sikkerhet fastslå at du og Torodd Kinn har blinket ut den riktige Berit/Brit.

 

Hun hadde forresten en halvbror Ole døpt 4. januar samme år som hun selv. (Felles far.) Jeg tror det er han som giftet seg i Nordal, Møre & Romsdal 17. mai 1813

 

Ellev Olsen døde 15. april 1841 og er da hjemfestet til Kalstein. Kalstein var en husmannsplass under Olstad, så jeg regner det for svært sannsynlig at det er der han og familien bodde i 1801 også. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Ellev Olsen på Kalstein.

 

At Brit er oppført som "besvangret" i ft-1801, tolker jeg som at hun har barn utenfor ekteskap, ikke at hun nødvendigvis var gravid under tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Aud. Ja, det er vanskelig å følge plassfolk / husmannsfolk, det er ofte utfordrende å finne fakta om dem. Og dessverre har de ofte blitt oversett i bøker om gards- og slektshistorie.

 

Det er fint å få stadfestet at den Brith som er f. 1778 nok er den samme som er på Sundlien i 1801. Men om det er samme person som gifter seg i Orkdal i 1812 har jeg ikke fått verifisert, men jeg tror at det er Brith f. 1778 - finner i alle fall ingen andre som passer.

Ser også at halvbror Ole kalles Ole Ellevsen Opstad ved giftermålet i 1813 i Norddal, noe som må indikere at både han og Brith/Berit hadde en forbindelse til Opstad.

Det er forresten Brith Ellevsdatter som er døpt 4. jan. 1778, Ole Ellevsen er døpt ”Dom læt”, altså 29. mars 1778. Han har jeg ikke funnet i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre svært lite å bidra med når det gjelder disse personene. Dette var plassfolk som ikke ble hjemfestet ved innføring av kirkelige handlinger, og derfor vanskelige å identifisere. Likevel kan jeg på grunnlag av fadderenes navn med rimelig sikkerhet fastslå at du og Torodd Kinn har blinket ut den riktige Berit/Brit.

 

Hun hadde forresten en halvbror Ole døpt 4. januar samme år som hun selv. (Felles far.) Jeg tror det er han som giftet seg i Nordal, Møre & Romsdal 17. mai 1813

 

Ellev Olsen døde 15. april 1841 og er da hjemfestet til Kalstein. Kalstein var en husmannsplass under Olstad, så jeg regner det for svært sannsynlig at det er der han og familien bodde i 1801 også. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Ellev Olsen på Kalstein.

 

At Brit er oppført som "besvangret" i ft-1801, tolker jeg som at hun har barn utenfor ekteskap, ikke at hun nødvendigvis var gravid under tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aud, Nå ble det forrvirring i papira til slekten min !

Kalstein/Olstadeie: "Min" Ole Ellefsen giftet seg 3. januar i 1816 år 23 år gammel med Eli

Pedersdatter Sagdalen også et Olstadeie. Han døde 4. august 1843. Dette har jeg ikke sugd av eget bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg godt, Helge, og nå er det om å gjøre at jeg klarer å holde tunga rett i munnen :)

 

Det dreier seg om to Ole Ellevsen. Den som er omtalt i mitt innlegg #5 ble døpt 29.03.1778 (ikke 04.01.1778 som jeg skrev der!) og var sønn av Ellev Olsen Kalstein og Synne Hågensdatter. Disse to var ikke gift med hverandre.

 

"Din" Ole var født i 1794, og finnes hjemme på Kalstein i 1801 . Som du ser var han sønn av Ellev Olsen Kalstein i hans ekteskap med Gunhild Jacobsdatter.

 

Og som du riktig har notert, ble denne Ole gift i 1816 med Eli Pedersdtr. Sagdalen. Men det er ikke denne Ole som døde i 1843. Det var sønnen Ellev som døde da, 27 år gammel. (Men han rakk jo å få fire unger u/e etter seg.)

 

"Din" Ole døde 22.09.1873. Nr. 61 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg godt, Helge, og nå er det om å gjøre at jeg klarer å holde tunga rett i munnen :)

 

Det dreier seg om to Ole Ellevsen. Den som er omtalt i mitt innlegg #5 ble døpt 29.03.1778 (ikke 04.01.1778 som jeg skrev der!) og var sønn av Ellev Olsen Kalstein og Synne Hågensdatter. Disse to var ikke gift med hverandre.

 

"Din" Ole var født i 1794, og finnes hjemme på Kalstein i 1801 . Som du ser var han sønn av Ellev Olsen Kalstein i hans ekteskap med Gunhild Jacobsdatter.

 

Og som du riktig har notert, ble denne Ole gift i 1816 med Eli Pedersdtr. Sagdalen. Men det er ikke denne Ole som døde i 1843. Det var sønnen Ellev som døde da, 27 år gammel. (Men han rakk jo å få fire unger u/e etter seg.)

 

"Din" Ole døde 22.09.1873. Nr. 61 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.