Gå til innhold
Arkivverket

Utgangspunkt i morfar


Janne Evensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å komme igang med nøstingen av min mors slekt. Hennes foreldre døde på 70-tallet og het Rudolf og Hildur Svendsen. De er begge født i begynnelsen av 1900. De bodde i Bergen (Fyllingsdalen da de døde), men bodde før det i mange år i Solheimsviken der han jobbet som paraplymaker. Noen som kan gi meg et tips om hvor jeg skal begynne å lete.

Sofus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være disse to? http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=406386

 

Det burde være mulig å finne dem i 1910-tellingen, i hvert fall dersom du vet litt mer om hvor de kom fra. En annen mulighet er å finne vielsen, men det er ikke sikkert de aktuelle kirkebøkene er tilgjengelig ennå. Det kan også være mye å hente ved å å snakke med slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det blink. Det er de to. Tusen takk. :) Da har jeg fødselsdatoen deres, og skulle ha litt mer for å lete videre. Hvor ville dere gått videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn teksten fra gravminner:

 

Id Fnavn Enavn Bosted Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj T F R Gnr Mtekst B Gravsted Kommune Kirkesogn

 

406387 Hildur Svendsen 2905 1905 1409 1982 k Møllendal A20 22 01 Vis Møllendal Bergen Bergen Domkirke

 

406386 Rudolf Svendsen 2507 1905 1103 1977 m Møllendal A20 22 01 Vis Møllendal Bergen Bergen Domkirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hildur ???

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708038950/

 

Hildur AndersenID: pf01036708038950 Kjønn: k

Rolle: Alder:

Husholdningsnummer: 01 Fødselsdato: 29.05.1905

Personnummer: 008 Fødested: Bergen

Familiestilling: adoptivd. Bostatus: b

Sivilstand: ug Sedvanlig bosted:

Yrke: adoptivbarn Antatt oppholdssted:

Arbeidsledig: Bygning for natteopphold:

Trossamfunn: s Statsborgerskap: n

Sykdomstilstand: Etnisitet / fars etnisitet:

Varighet av sykdom: Mors etnisitet:

Forsørgers livsstilling: Språk:

Slektskap med ektemann: Etasje:

Merknader:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har av info om Rudolf, er at han skal være sønn av en Amalie Svendsen som skal ha jobbet som kokk på Nordlandsbanen. Faren muligens en urmaker Olufsen fra Tromsø.

Moren til Hildur døde i barsel, så det er godt mulig at det er hun Hanne har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være et gjennombrudd om man fant vielsen, men vielseslistene for Bergen er mange og omfattende. Når kan det tenkes at de giftet seg? Når fikk de sist første barn, og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk. Her var det jo masse info å hente.

 

Ser ut som at det meste stemmer mht til min mormor Hildur. I ett av svarene over,ser det ut som at Hildur ble adoptert bort: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708038950/. Det kan godt stemme, for av andre ting som kommer frem over så døde hennes mor da Hildur var 8 mnd. gammel og moren var da bare 28 år. Faren har sikkert giftet seg på nytt og det kan se ut som han flyttet til Oslo. Noen tips til hvordan jeg kan følge den adopsjonstråden videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har av info om Rudolf, er at han skal være sønn av en Amalie Svendsen som skal ha jobbet som kokk på Nordlandsbanen. Faren muligens en urmaker Olufsen fra Tromsø.

Moren til Hildur døde i barsel, så det er godt mulig at det er hun Hanne har funnet.

 

Har brukt dagen i dag på å grave i gamle papirer og fotoalbum, og ser nå at det som jeg har skrevet her om Rudolf må være feil. Rudolfs far tror jeg må ha hett Andreas Runhaug (oppsynsmann) og navnet Amalie Fransine Holmvik dukker også opp med fortegnelsen "mor?" på. Farens navn ser jeg stemmer overrens med det som står oppført på vielsen til Hildur og Rudolf: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2043&idx_id=2043&uid=ny&idx_side=-114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan jeg kan følge den adopsjonstråden videre?

 

En mulighet kan være finne konfirmasjonen. Det er ikke sikkert det bringer noe nytt i saken.

Dersom det foreligger dokumentasjon omkring adopsjonen, vil nok Statsarkivet i Bergen kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan være finne konfirmasjonen. Det er ikke sikkert det bringer noe nytt i saken.

Dersom det foreligger dokumentasjon omkring adopsjonen, vil nok Statsarkivet i Bergen kunne være til hjelp.

 

På vielsen står det oppført 07.12.1914 som konfirmasjonsdato: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2043&idx_id=2043&uid=ny&idx_side=-114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.