Gå til innhold
Arkivverket

Språk


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Dette er ikke et spørsmål - kun en liten språkkommentar:

 

På brukerprofilsidene blir en "klassisk" språkfeil gjentatt - sammenblandingen av enda/ennå:

 

"NN har ikke lagt til noen venner enda".

"NN har ingen profilkommentarer enda".

 

Det hadde vært bra om det kursiverte ordet kunne bli rettet til det som er korrekt, nemlig ennå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at min språkfølelse tydeligvis er utgått på dato. Språkrådet godkjenner nå enda/ennå som likestilte tidsadverb - men jeg liker det ikke! Enda er i utgangspunktet et gradsadverb (eller en konjunksjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tek ikkje stilling til akkurat det spørsmålet som er stilt her, men det kan vel vere naturleg å ta opp andre språk-ting i denne tråden og? Mitt viktigaste ankepunkt er at eg starta opp som Newbie og no er blitt Member - fuglane veit kva eg blir etterpå - men det vil eg ikkje vere. Dette må då kunne gå an å endre til norsk? Skal det fyrst stå noko uforståeleg der så vil eg i staden for Newbie føreslå Næming, eit herleg gammalt ord som dekkjer det same som Nybegynnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn.

 

Jeg liker det heller ikke og skulle ønske DA forandret dette ordet til ennå, som jeg gjennom mesteparten av mitt liv har oppfattet som korrekt.

 

-Sukk- Det neste blir vel at den forhatte ord-delingen blir tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver meg på med litt språkpirk jeg også: På profilen min står det «Bursdag: Desember 15, 1952». Jeg hadde vel ikke min første bursdag før året etter?

 

Dette er helt klart en feiloversetting, her skal det stå «Fødselsdato».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg fant de rette stedene å skru for å få riktige oversettelser. Bursdag stod flere steder, og det engelske birthday må vel oversettes kontekstavhengig skulle jeg tro.

 

Og nå slipper en å anngi bilder, men klarer seg med å angi. :rolleyes:

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg fant de rette stedene å skru for å få riktige oversettelser. Bursdag stod flere steder, og det engelske birthday må vel oversettes kontekstavhengig skulle jeg tro.

 

Og nå slipper en å anngi bilder, men klarer seg med å angi. :rolleyes:

 

Mvh Bent

 

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthday kan jo bety både fødselsdato og fødselsdag, avhengig av sammenhengen, som Bent sier.

 

På godt norsk heter det likevel aldri "bursdag" - det er barnespråk!

 

Mvh

Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenge siden bursdag var barnespråk. Kanskje var det det den gang det var vanlig å si gebursdag. Men nå er nok bursdag like ofte brukt - om ikke oftere - som fødselsdag i norsk "voksenspråk".

Birthday kan jo bety både fødselsdato og fødselsdag, avhengig av sammenhengen, som Bent sier.

 

På godt norsk heter det likevel aldri "bursdag" - det er barnespråk!

 

Mvh

Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lenge siden bursdag var barnespråk. Kanskje var det det den gang det var vanlig å si gebursdag. Men nå er nok bursdag like ofte brukt - om ikke oftere - som fødselsdag i norsk "voksenspråk".

 

 

Bursdag er faktisk lov å skriva både på nynorsk og bokmål. Sjølv seier eg jebestag, ikkje betre det heller, men eg høyrer jo yngre kolleger/venner seia bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg fant de rette stedene å skru for å få riktige oversettelser. Bursdag stod flere steder, og det engelske birthday må vel oversettes kontekstavhengig skulle jeg tro.

 

Og nå slipper en å anngi bilder, men klarer seg med å angi. :rolleyes:

 

Mvh Bent

 

Litt mer pirk: I private meldinger står tidspunktet for når hver melding er sendt øverst, men ortografien er ikke helt patent: "Sent" (og tidspunktet). Er det mulig å få rettet det til "sendt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.