Gå til innhold
Arkivverket
Jan E. Olsen

Moldusen/Heikintorppa, Grue, Hedmark

Recommended Posts

Jan E. Olsen

Hei. Jeg har fått tilsent en liste vedrørende noen slektninger av madamen. Det gjelder

 

 

Henrik Danielsen Moldusen Heikintorppa. Født 5. juni 1814, Moldusen og døpt 17. juli 1814, Grue Hedmark.

 

Og hans kone

Kari Henriksdotter Multtjärn

Født ca. 1814, Molttjärn, Östmark, Värmland, Sverige. Oppgitt å være 24.5 år ved vielsen.

Vielse 3. desember 1838, Grue Hedmark.

Noen flyttinger er dokumentert og atte hun kom til Heikintorppa (Berg/Wallenberget) under Vålberget ,og så dro til Amerika i 1877.

 

Deres barn:

Kari Henriksdatter. Født ca. 1833. Trolig g. 1. 1858 med Martinus Andersen Vollstad og 2. 1876 med Abraham Mathisen.

Daniel Henriksen. Født 1834, Södra Röjdåsen. (Døde tidlig?)

Henrik Henriksen. Født ca. 1836. Til Australia 1866.

Maren Henriksdatter Løvhaugen. Født 17. juni 1839, Moldusen. Døpt 1. januar 1840, Grue Hedmark.

Johannes Henriksen. Født ca. 1842.

Ole Henriksen. Født ca. 1847. Til Amerika 1873.

Daniel Henriksen Kveset. Født 1850.

Hans Henriksen. Født ca. 1853. Til Amerika 1873.

Mikkel Henriksen. Født 8. november 1854, Moldusen. Døpt 30. mars 1855, Grue Hedmark.

Anne Henriksdatter. Født 19. desember 1856, Östmark, Sverige. Døpt 4. mars 1857, Grue Hedmark. Konfirmert 29. oktober 1871, også Grue.

 

24. august 1877 drar husm. Henrik Danielsen Vaalberget, født 5. juni 1814 og yngstedatteren, pigen

Anne Danielsen Vaalberget, født 24. desember 1857, til Amerika.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 11 (1873-1880), Inn- og utflyttede 1877, side 363.

Permanent sidelenke (se 57): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8883&idx_id=8883&uid=ny&idx_side=-325

 

Har en del informasjon om hendholsvis Voldstad (Volstad, FT 1875) og Martinusen (datteren Kari sine to ekteskap).

 

Mine spørsmål er, hvordan finner man utav emigrasjoner (blant andre Henrik og Hans)? Kom de tilbake igjen fra det store utland? Og er det andre her som stammer fra disse skogfinnene? Skulle også så gjerne ha funnet ut om etterslekt.

 

Takk og hilsen fra Jan Erik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

I USA er det bl.a. Ancestry, men det er en betaltjeneste. Jeg kan sjekke litt for deg. Har du sjekket Emigrantene på DA? Kunne gi et hint om hvor de skulle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Hei Det er vel ikke dette du spør etter, men jeg har forsøkt å stadefeste Kari Henriksdotter i Sverige. Når og hvor hun er født. Jeg tror jeg har funnet henne, da er hun i såfall født i Østmark men ikke på plassen Mulltjärn. Jeg tror det er rett ut fra den info jeg ser du selv har.

 

Jeg tror det er snakk om Kari født den 18/1-1811 på Röjdoset av foreldrene Hindrik Jonsson og hustru Annika Olsdotter.

 

Denne familien har jeg fulgt i husforhør i tiden 1826-1835 på Röjdoset i Östmark og da er familien slik:

 

Hindrik Jonsson f 1774

Hustru Annika Olsdotter 1775

Barna:

Annika 18/1-1808. Hun reiser til Norge i 1828

Karin 18/1-11

Kjerstin 24/4-14

 

Når det så gjelder Karin f. i 1811 så ser jeg at hun reiste til Norge i 1831. Hun må så ha kommet tilbake til Sverige. For i husforhøret 1836-1840 finner jeg henne på side 403 på plassen Röjdoset. Hun har da de to ekte barna: Karin Hindriksdotter f 2/12-33 og Hindrik f 8/12-36. (dette stemmer jo bra med din info). Så står det at hun flytter til Norge i 1838.

 

Jeg har sjekket utflyttede fra Østmark og finner det i B:1 side 20 (Utflyttede 1838) og der finner jeg utrflyttet nr 13 Karin Hindriksdotter. Noe flyttedato står ikke, men hun er ført som utflyttet nr 13 av 30 stk det året. Det står at hun skulle flytte til Mosd/Muld/Moldåsen i Norge. Jeg får ikke noe klart svar på om hun har med seg sine 2 uekte barn til Norge.

 

Hilsen Anne Lene Hagen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

Berit G., hva menes med 'DA' tro? Jeg vet ikke hvor og hvordan søke og er heller ikke så veldig flink i engelsk dessverre.

 

Anne Lene H., dette er jo helt utrolig, mange tusen takk!

 

Flyttingen deres, fra Østmark (Rögdaaset?) til Moldusen, nummer 14 og 15:

(Henrik Danielsen er her oppgitt å være født 17. jul 1814)

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1838-1840, side 271.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9156&idx_id=9156&uid=ny&idx_side=-273

 

Og her, nummer 13-16:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1837-1839, side 269.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9156&idx_id=9156&uid=ny&idx_side=-271

 

Dette tyder vell på atte det ER de samme personene? Det er jo kjempemessig atte det er dokumentert på begge sider av de geografiske grensene for og si det sånn. ALLE opplysninger om denne slekta er av svært stor interesse. Igjen takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

Jeg legger inn en lenke til vielsen mellom Kari Henriksdatter og Henrik Danielsen Moldusen.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Ekteviede 1839, side 215.

Permanent sidelenke (nummer 1): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9156&idx_id=9156&uid=ny&idx_side=-216

 

Anne Lene H., nå la jeg merke til at du skrev først ekte, så uekte om barna. Hvordan kan det ha seg, ble det feil innført, eller betyr det atte faren deres trakk tilbake farskapet eller noe tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

DA er Digitalarkivet og der ligger eimgrantlistene og der kommer jeg ikke inn nå så jeg får laget link.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Ang at jeg skrev både uekte og ektefødte barn på Karin Hindriksdotter, så heter nok desverre det en feil i farten av meg. Barna skrives hele tiden som uægte fødte.

 

Ser at du også har en sønn Daniel født i 1834. Har også nå funnet han. født den 28/10-34 og døpt 30/10 også han født på Röjdåsen.

 

Det er Henrik Danielsson som er far til disse 3 barna, så når det skrives at de er uægte fødte, så er nok det for at de ikke var gifte da barna ble født.

 

Ser du også har en datter Anne født 19/12-56 i Østmark, døpt i Grue. Hun er ikke ført i boken i Østmark, der er nok innføringen å finne i Norge. Antakeligvis har de vært på besøk i Sverige, så har Anne blitt født og de har reist hjem til NOrge igjen.

 

Har forsøkt å finne Henrik Danielsson f 17/7-44 i f.boken, har ikke funnet han på den dato i Østmark. Har du noe info om hvor han er født ?

 

Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

Dette er jo storveies, mange tusen takk Anne Lene!

 

Fødselsdatoen til sønnen Daniel også, igjen takk.

 

Dåpen til Henrik Danielsen:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 5 (1805-1814), Fødte og døpte 1814, side 276-277.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9153&idx_id=9153&uid=ny&idx_side=-148

 

Annika og Kjerstin (Hindriksdöttrar) ,hvor blir det av dem tro? Jeg skal ved andledning lete etter Annika, ettersom hun dro til Norge.

 

Ønsker alle en fin kveld, god hilsen fra Jan Erik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

I GRUEBOKA (på side 449) står det (ordrett gjengitt) atte "Henrik Danielsen var f 1814 i Moldusen. Han ble g 1838 m Kari (Karin) Henriksdotter fra Multtjärn i Östmark. Kari bodde i Moldusen da de giftet seg. Faren ble da oppgitt å være Henrik Multtjärn i Östmark. Kari var f ca. 1814. Kanskje var hun den Karin som ble født høsten 1813 av foreldre Henrik Henriksson og Karin Ersdotter i Hästberg".

 

Hva tror du Anne Lene, som jeg skjønner atte har tilgang til kildene? Det er veldig spennende dette her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Hei igjen. Jo da jeg har god tilgang til kildene i Sverige, desverre er jo det meste på abbonnementer o.l der.

 

Nå tror jeg ikke at jeg har noen særlige svar desverre.

 

Jeg har forsøkt å følge den Karin Hindriksdotter født høsten 1813 av foreldrene Hindrik Hindriksson og Karin Ersdotter. Jeg følger henne til og med husforhøret som slutter i 1840. Da lyses det til ekteskap for henne med en Jon Nilsson. Så dette er ihvertfall ikke din Karin Hindriksdotter. Men, hvorfor lurer du egentlig ? Jeg følte meg ganske så sikker på at det var rett familie jeg tidligere fant. Er det noen grunn til tvil der ?

 

Så sier du at Henrik Danielsson er født i Grue i 1814 og det forklarer jo hvorfor jeg ikke fant han i Østmark, og at far er Henrik Multjärn i Östmark. Jeg finner vel egentlig bare en kandidat i Multjärn som aldersmessig kan være far og det er Hindrik Andersson f 1769 og Karin Ersdotter f 1775. Det stemmer bare ikke, for de må jo ha vært i Norge rundt 1813 da, og det kan jeg ikke se at de har vært. De fikk en sønn Hindrik i 1804, og for at de skal få en til med samme navn i 1813, så er det naturlig å tro at den første Hindrik dør før 1813 og det kan jeg ikke se at han gjør.

 

Så Henrik Danielssons foreldre er fortsatt uløst, men jeg forsøker å se litt til.

 

Hm, det blir litt tunga rett i munn i Östmark, føler at hver familie har minst en Henrik/Hindrik og da blir det fort svært mange av dem, hele tiden. <_<

 

Vedr ditt innlegg nr 9, så synes jeg absolutt det er en god kandidat til Annika Hindriksdotter. Er det mulig å finne noe som kan bekrefte det ?

 

Når det gjelder siste søsteren, nemlig Kjerstin født 24/4-1814, så er det ikke noe funn som tilsier at også hun kan ha flyttet til Norge. Så dermed er det absolutt mulig at hun ble i Sverige. Jeg har ikke funnet henne i tellingene for Sverige i 1880 og 1890, men hun kan jo selvfølgelig være død da.

 

Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Henrik Danielsens foreldre går frem av dåpen, Daniel Henriksen og Kari Henriksdatter i Moldusen. Det er Kari Henriksdatters far som oppgis å være Henrik Mulltjärn. Synd det ikke er oppgitt patro, men Henrik Jonsen i Röjdoset er nok faren. Kjerstin flyttet til Vitsand i 1835

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Fint at du plasserte det Berit. Jeg skjønte at det var noe jeg hadde oversett, var noe som skurret.

 

Jeg har ikke funnet noe allikevel desverre. Men, leter litt mer etter Kari Henriksdotters foreldre. Ikke helt sikkert at jeg får gjort det i dag. Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Er det jeg som ikke helt er med her, men de fant du jo allerede i #3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Uff nei det er visst jeg som "ikke er helt med" her. Visst har jeg funnet. Er visst bare et ekspempel på hva som skjer når jeg først begynner å tuvle det til. Beklager :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

DA er Digitalarkivet og der ligger eimgrantlistene og der kommer jeg ikke inn nå så jeg får laget link.....

 

Tusen takk for oppklarende svar Berit!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

 

Så sier du at Henrik Danielsson er født i Grue i 1814 og det forklarer jo hvorfor jeg ikke fant han i Østmark, og at far er Henrik Multjärn i Östmark. Jeg finner vel egentlig bare en kandidat i Multjärn som aldersmessig kan være far og det er Hindrik Andersson f 1769 og Karin Ersdotter f 1775. Det stemmer bare ikke, for de må jo ha vært i Norge rundt 1813 da, og det kan jeg ikke se at de har vært. De fikk en sønn Hindrik i 1804, og for at de skal få en til med samme navn i 1813, så er det naturlig å tro at den første Hindrik dør før 1813 og det kan jeg ikke se at han gjør.

 

Jeg kan ikke se atte jeg noe sted har hevdet atte Henrik Danielsen var sønn av Henrik Mulltjärn...? Isåfall er det jo helt feil og det beklager jeg så mye.

 

God hilsen fra Jan Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lene Hagen.

Nei da det var nok jeg som desverre tolket det du skrev feil, og da var det mer som ble feil. Når man først begynner å gjøre feil, så kan det desverre lett bli sånn. :( Beklager det. Hilsen Anne Lene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Gullbekk

Henriker og Olofer er det ikke lett å holde styr på. Jeg har oppe alle HFsider fra fødsel til død før jeg registrerer noe. Hvis presten i tillegg klarer å registrere feil patro eller en sønn på feil far med samme navn begynner det å bli moro.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jan E. Olsen

Henrik'er, Daniel'er, Ole'r og Olof'fer er ikke lette og holde styr på nei. Det er like lite enkelt som det er og holde tunga rett i munnen iblandt.

 

Her fant jeg atte Annika Henriksdatter kom til Grue i 1828 (nummer 24 ,ned mot høyre)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 6 (1814-1830), Innflyttede 1827-1829, side 314.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9154&idx_id=9154&uid=ny&idx_side=-296

 

Ha en fortsatt fin ettermiddag dere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Jeg tror dere har feil foreldre på Karin Henriksdotter i #3

 

Den Karin Henriksdotter som er født i jan. 1811 på Röjdoset - og som ganske riktig flytter til Norge i 1831, hun flytter for å gifte seg med Daniel Henriksen i Grue. flytting her, nr. 9:

 

Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Inn- og utflyttede 1831-1832, Side 263
 
Vielsen nr. 1 i 1832:
 
Hedmark fylke, Grue, Brandval i Grue, Ministerialbok nr. 7 (1830-1847), Viede 1832, Side 198
 
Så da er det kanskje 2 Karin Henrikdotter på Röjdoset, født i 1811?

For hun som gifter seg med Henrik Danielsen Moldusen i 1838 er Pige...
 
Jeg har forsøkt å finne den "riktige" Karin Henriksdotter ved å nøste bakover i husforhør, men det stopper opp.
 
1836-1840:
Östmark AI:12 (1836-1840) Bild 408 / sid 403 (AID: v9137.b408.s403, NAD: SE/VA/13684)
 
1830-1835:
Östmark AI:11 (1830-1835) Bild 365 / sid 360 (AID: v9136.b365.s360, NAD: SE/VA/13684)
 
(her flytter hun fra samme side, altså 360, og fra 335 osv. flere flyttinger...)
 
Og så:
 
Mulltjärn (!) i 1826-1830:
 
Östmark AI:10 (1826-1830) Bild 250 / sid 244 (AID: v9135.b250.s244, NAD: SE/VA/13684)
 
- men jeg finner henne ikke der i 1821-1827...
 
Denne familien er også diskutert i denne tråden:
 

 

Endret av Inger Karin Haarbye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inger Karin Haarbye

Den Daniel Henriksen som er født 28. oktober 1834 på S. Röjdåsen, har foreldrene Henrik Danielsen og Karin Hindriksdotter. De er født hhv. 1805 og 1809, og det ser ut til at de aldri gifter seg, men de bor på samme sted. Det meste av tiden på Långeruds säter i Östmark. De har barna Hindrik (1830), Lisa (1832), Daniel og Mattis (1836). Henrik flytter til Christinehamn i 1853. Barna flytter ut etterhvert - Daniel til Christinehavn i 1850. I husforhör 1851-1855 bor bare Karin og Lisa igjen på Långeruds sätter.
 

Östmark CI:3 (1821-1860) Bild 63 / sid 117 (AID: v9163.b63.s117, NAD: SE/VA/13684)

Östmark AI:15 (1851-1855) Bild 305 / sid 302 (AID: v9140.b305.s302, NAD: SE/VA/13684)

 

Det er ikke så enkelt med så vanlige navn - og spesielt ikke når de flytter så mye...

Endret av Inger Karin Haarbye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×