Gå til innhold
Arkivverket

Karl Gilberg, f. 1828 i Erikstad, Sverige - Hvor blir'n a?


MortenT
 Del

Recommended Posts

For en stund siden fikk jeg avklart hvor denne karen kom fra i Sverige. Det som gjenstår nå er å finne ham etter at hans kone dør i 1903.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tanum i Brunlanes, Ministerialbok nr. III 3 (1900-1922), Døde og begravede 1903, side 249.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22300&idx_id=22300&u id=ny&idx_side=-252

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040805290252.jpg

 

Hans kone døde 5. januar 1903 og det er det siste sporet jeg har av ham. Jeg har ikke funnet ham som boende hos noen av sine barn eller barnebarn i FT 1910, så han er kanskje død. Familien hadde bodde på Hjelten Søndre, gnr. 49, bnr. 4 fra en gang på 1870-tallet. Om det er noen fra Brunlanes som kjenner til denne Gilberg-slekten så hadde jeg blitt glad om dere sendte meg et tips på hvor jeg kan finne igjen sporet av ham.

 

Det som er nedenfor her er resultatet av søket etter ham i Sverige.

 

Karl Janson Gilberg er født 23.02.1828 i Bodarne i Gestad socken. Døpt 02.03.1828 i Gestad kyrka. Her er han bosatt på Hjelten Søndre ved FT1900

 

Sitat:

Gillberg, Karl

[22:15] <SusannS> Man

[22:15] <SusannS> f. 1828 i Gestad, Älvsborgs län (Dalsland)

[22:15] <SusannS> Utvandrad 7/6 1875

[22:15] <SusannS> från Skåkerud, Erikstad, Älvsborgs län (Dalsland)

[22:15] <SusannS> till Norge

[22:15] <SusannS> Källa: Emibas emigrationsakt: Erikstad P 1875 006

[22:15] <Anne-Lise> MortenT, Det kan se ut til at de har bodd i Hof også nemlig,

Karl Gillberg gifte sig med Maja Lisa Andersdotter Nord född 1827 i Holm Socken

[22:21] <MortenT> oldemor kalte henne bare kattis eller kæthe, som er kortform for kathrine

 

[22:21] <SusannS> De fick barnen MortenT....

[22:21] <SusannS> mathilda född 21 februari 1860

[22:22] <SusannS> Augusta född 23 Juni 1863

[22:22] <SusannS> Carl Johan född 7 Mars 1865

[22:22] <SusannS> katharina född 27 Juni 1867

[22:22] <SusannS> Johannes född 22 December 1870

 

[22:23] <SusannS> Alla barnen är födda i Erikstad Soxken

[22:23] <SusannS> Socken

 

[22:23] <SusannS> Som notering på fadern karl står det fattig

 

[22:24] <SusannS> Dessa upplysningar MortenT hittade jag i husförhörslängden för Erikstad, som heter AI:19 sida 189

 

(Jupp, har sjekket begravelseslistene for både Berg og Tanum i denne perioden 1903-1910). Samme med listene for utflyttede, men disse listene er ganske mangelfulle vil jeg tro. Men lurer på om han plutselig har funnet på å bruke et annet etternavn og emigrert sammen med en av sønnene eller noe. Kan ikke finne at han bor til opphold hos noen av sine barn som fortsatt er i Norge ved FT1910. Tror jeg bare skal sette denne karen på kontoen for uløste mysterier.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Der fant jeg hele familien til tippoldefar Anton Nilsen også. Har lett etter dem siden FT1910 kom på DA men ikke funnet dem. Hvorfor er de på rhd og ikke DA? Skjønner ikke det der.

 

Litta: Takk for dette bildet. Hvor har du funnet det hen? Hmm, Ser ut til å ha vært en Karl Gilberg på Østfold-sida au. Vet ikke om han som er avbildet er den samme som jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to. Der fant jeg hele familien til tippoldefar Anton Nilsen også. Har lett etter dem siden FT1910 kom på DA men ikke funnet dem. Hvorfor er de på rhd og ikke DA? Skjønner ikke det der.

 

Litta: Takk for dette bildet. Hvor har du funnet det hen? Hmm, Ser ut til å ha vært en Karl Gilberg på Østfold-sida au. Vet ikke om han som er avbildet er den samme som jeg leter etter.

 

Nei, her var jeg litt kjapp ! :unsure: Navnet var bare såpass spesielt at jeg ikke sjekket skikkelig. Denne Karl Gilberg var født 1882! -og er funnet på denne siden: http://home.online.no/~sastrom/Indexsider/index-7.html

 

Men er det mulig at der er en forbindelse med 'din' Gilberg ? -eller er det et vanlig slektsnavn i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her var jeg litt kjapp ! :unsure: Navnet var bare såpass spesielt at jeg ikke sjekket skikkelig. Denne Karl Gilberg var født 1882! -og er funnet på denne siden: http://home.online.no/~sastrom/Indexsider/index-7.html

 

Men er det mulig at der er en forbindelse med 'din' Gilberg ? -eller er det et vanlig slektsnavn i Sverige

 

Det kan jo være en kobling, men jeg har bare såvidt begynnt å nøste etter etterkommere av søsken til min tippoldemor, som er datter av Karl Gilberg.

 

Jeg tror at enkelte svensker fra Gilberga i Sverige tok Gilberg som slektsnavn når de kom til Norge. Men jeg har ikke oversikt over den grenen ennå, har bare kommet et par ledd bakover i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en kobling, men jeg har bare såvidt begynnt å nøste etter etterkommere av søsken til min tippoldemor, som er datter av Karl Gilberg.

 

Jeg tror at enkelte svensker fra Gilberga i Sverige tok Gilberg som slektsnavn når de kom til Norge. Men jeg har ikke oversikt over den grenen ennå, har bare kommet et par ledd bakover i Sverige.

Hei

 

Karl Gilbergs datter Augusta, giftet seg med min tippoldemors bror Olaus Sivertsen. De giftet seg 19.september 1880 i Brunlanes. Har syv barn notert på dem. Caroline Mathilde 1881. Olga Sofie 1884. Johannes 1887. Anna Lovise 1891. Vilhelm 1897. Olaf Georg 1899 og Else Marie 1902

 

Sten F.Bålsrød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Sten

 

Har såvidt sett på denne grenen, manglet Caroline Mathilde ser det ut til.. må se mer på dette over helga. Blir hyttetur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.