Gå til innhold
Arkivverket

Tre brødre fra Nordfjord til Røros før 1690.


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Tre brødre kom fra Norfjord til Røros på slutten av 1600-tallet, sannsynligvis før 1690.

 

OLE OLSEN, født ?, død før 1694. Det var skifte etter Oluf Olsen Norfior påbegynt 7/7-1694. Hans enke Lucia Svendsdatter var på dette tidspunkt gift med Peder Commendant. Hun hadde med sin avdøde første ektemann sønnen Ole Olsen 5 år gammel. Avdødes brødre Harald Olsen og Colbent Olsen var til stede ved skiftet. I 1713 var det skifte etter Lucia Svendsdatter. Sønnen Ole Olsen var da 25 år, og det sies i skiftet at hans avdøde fars foreldre bodde og døde i Nordfiord udi Bergens Stifft.

 

Oluf Olsen Norfiors og Lucia Svendsdatters sønn Ole Olsen brukte senere navnet Ramberg (for det meste Rafneberg i kirkebøkene). Han var gift (jeg kjenner ikke hans kones navn) og Ole Rafneberg hadde følgende barn døpt i Røros kirke etter 1720: Anders 1721, Ole 1723, Brynnild 1725 og Peder 1728. Jeg vet ingenting om families liv videre.

 

COLBENT OLSEN (min ane), født ca 1659, død 25/1-1722 63 år gammel. Han var 41 år og bergsell i manntallet for Røros 1701 med to sønner Olle Colbentsen 6 og Rasmus Colbentsen 2 år, videre to stesønner Olle Iversen 14 og Anders Iversen 12. Det var skifte etter avgangne Bergselle Colbent Olsen i 1722. Hans enke var Karen Andersdatter, de to stesønnene fra 1701 var hennes. Felles barn: Ole Colbentsen 28, Rasmus Colbentsen 24, Iver Colbentsen 17, Ingeborg Colbentsdatter gift med Joen Hansen og Maren Colbentsdatter 21 år. Barn døpt før 1701: Maria 1693, Ole 1695, Ingeborg 1697, Rasmus 1699.

 

HARALD OLSEN, født ca 1660, begravet 15/2-1744 84 år gammel. Harald Gullikstad var i 1701 41 år og Bergsell med to sønner Olle 8 og Peder 3 år. Harald Gullikstad var gift med Guri Lødensdatter. Barn døpt før 1701: Maren 1692, Maren 1696, Peder 1698 og Marit 1700. Harald Gullikstad og Guri Lødensdatter hadde ifølge Rørosboka følgende barn: Ole, Peder, Marit, Lorents (Løden), Jørgen, Karen, Berit, Olava.

 

Fadderne på barna til Harald og Colbent Olsen døpt 1690-1700 viser tilknytning til følgende personer fra Nordfjord: Christopher Clausen ( i manntallet 1701 for Nordre Bergenhus også oppført under Berie i Stryn, gift på Røraas Kobberverk), videre Anders Olsen Norfior. Her er det åpenbart gjensidig fadderskap.

 

Prestemanntallet 1666 for Innvik mangler dessverre. Skifter: Jeg har så vidt begynt å lete.

 

Er det noen der ute med grundig kjennskap til Nordfjord som her kunne bidra med noe, ikke minst gode råd?

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Aage Henrik Irgens' bok "Opplysninger om en slekt NORFIOR (NORDFJORD) ved Røros kobberverk" (skrevet i 1961). Jeg kan ikke se at Irgens har klart å følge slekten bakover før den kom til Røros, men boken gir jo adskillige andre slektsopplysninger. Gi meg beskjed hvis du ikke har boken, så kan du få låne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Aage Henrik Irgens' bok "Opplysninger om en slekt NORFIOR (NORDFJORD) ved Røros kobberverk" (skrevet i 1961). Jeg kan ikke se at Irgens har klart å følge slekten bakover før den kom til Røros, men boken gir jo adskillige andre slektsopplysninger. Gi meg beskjed hvis du ikke har boken, så kan du få låne den.

 

Takk for tilbudet, Tore. Boka finnes imidlertid på Gunnerusbibliotet her i byen. Det finnes noe i boka om "Colbentslekten", såvidt jeg husker. Jeg får låne den ved leilighet.

 

PS: Stoffet fra Rørosseminaret har latt vente på seg. Det kommer. Jeg har hatt dataproblemer, det har tatt mye av min tid og oppmerksomhet. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolbein-namnet peikar i retning indre Nordfjord, Stryn eller bygdene omkring. Eg skal sjå om eg finn noko i basen min.

 

Eg håpar det er greit at eg legg opplysningane dine inn i basen - det blir lettare å leite då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer; boken har et eget kapitel om Colbentslekten på Røros. Det begynner slik:

 

Berggesell Colbent Olsen Norfior er f. ca. 1660 iflg. tellingen av 1701. Antagelig var han gift før ankomst til Verket. Hans sønn er formentlig den Jørgen Colbentsen som i 1701, 18 år gammel var i tjeneste hos Brostrup Irgens på Rørosgaard, og om hvem det da uttrykkelig er anført at han var f. i Nordfjord. I så fall tør det antas at foreldrene er kommet tidlig til Røros, og at moren er død noen år senere. Faren er så blitt gift påny her i første halvdel av 1690-årene. Denne nye hustru var enke og innbrakte i ekteskapet 2 sønner, nemlig Ole og Andreas Iversen, henholdsvis 14 og 12 år gamle 1701. Hennes navn var Karen Andersdatter, hun skal være f. ca. 1664 og d.1728 som enke, idet hennes annen mann er død noen år tidligere. Ekteparet hadde visstnok 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Åse: Naturligvis kan du legge opplysningene inn i din database.

 

Til Tore: Jørgen Colbensen er ikke Colben Olsens sønn ifølge skiftet. Han er i 1701 Røros tjener hos Anders Guldal, og den samme finnes vel her i 1701 Nordre Bergenshus: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=1701nba&gardpostnr=8195&merk=8195#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten lurt på om etternavnet Rafneberg/Ramberg kunne være et spor? Det finnes ikke som gårdsnavn på Røros. Bare i stedsnavn som Ramberget (navn på fjell) og Rambergsjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten lurt på om etternavnet Rafneberg/Ramberg kunne være et spor?

Det fyrste som fall i meg var Ramnefjellet i Loen - det er ikkje eit gardsnamn, men eit landemerke heimanfrå kan kanskje vere like naturleg å bruke når ein skal finne seg etternamn? Der er både Kolbeinar og Haraldar i nærleiken der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjem ei avskrift av salig Jacob Aaland si bygdebok for Stryn, Haraldbruket på Berge:

 

"S(onen) Harald (Arneson), sk. 1700 p 18 mk; b. 1701 1/2 pd prbg i br; sk 1702 p 12 mk og odr til br med Ola Olsson Melein p Røyros; bror hans, Torgilds Olson i Bergen gav avkall 1710 p. odr. til br"

 

Forkortingane forstår du gjerne - odelsrett, prestebolsgods, m.m.

 

Dette har vel kanskje samanheng med dine folk? Eg skal sjå kva som står under Melheim (Melein) i Olden.

 

Nei ikkje noko spesielt der, bortsett frå Ola Torgjerdson på brn 4, Pålbruket, død før 1659, som kanskje kan vere far til den nemnde Torgilds Olson - og altså den nemnde Ola Olsson på Røyros - men denne Ola Olsson skal vere i live i 1702, så då er vel dette eit blindspor. Der er nok fleire Ola Olsson på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjem ei avskrift av salig Jacob Aaland si bygdebok for Stryn, Haraldbruket på Berge:

 

"S(onen) Harald (Arneson), sk. 1700 p 18 mk; b. 1701 1/2 pd prbg i br; sk 1702 p 12 mk og odr til br med Ola Olsson Melein p Røyros; bror hans, Torgilds Olson i Bergen gav avkall 1710 p. odr. til br"

 

Forkortingane forstår du gjerne - odelsrett, prestebolsgods, m.m.

 

Dette har vel kanskje samanheng med dine folk? Eg skal sjå kva som står under Melheim (Melein) i Olden.

 

Nei ikkje noko spesielt der, bortsett frå Ola Torgjerdson på brn 4, Pålbruket, død før 1659, som kanskje kan vere far til den nemnde Torgilds Olson - og altså den nemnde Ola Olsson på Røyros - men denne Ola Olsson skal vere i live i 1702, så då er vel dette eit blindspor. Der er nok fleire Ola Olsson på Røros.

 

 

I 1666 er det 1 bruk med navn Raffnefield, i Eid pr. gjeld, Davig Sogn.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd22MT60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1666 er det 1 bruk med navn Raffnefield, i Eid pr. gjeld, Davig Sogn.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd22MT60

 

 

I 1701 finnes det en Peder Olsen, 61 år der.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=45&filnamn=1701nba&gardpostnr=6529&merk=6529#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1666 er det 1 bruk med navn Raffnefield, i Eid pr. gjeld, Davig Sogn.

 

Ja, det har du sjølvsagt rett i - eg har hengt meg opp i indre Nordfjord så langt, men det er langt frå sikkert at det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er nok fleire Ola Olsson på Røros.

 

Sjølvsagt kan det vere den ca 12 år gamle Ola Olsson som gjev avkall på ein odelsrett i 1702, men han ville vel neppe bli kalla Melheim då, dersom det var faren som kom derfrå - eller - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Kjølsdalen krins http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/580-bygdebok-for-kjoelsdalen-krins-i-eid-interessert-i-oppslag/ står det at den nemde Peder Olsen var brukar av gard nr 105 (ny nummerserie for Eid), bruk nr 1 frå 1760. Han var fødd 1640 og døde 1720. Han er oppført med namnet Peder Olsen Ramnefjell. Det kan elles nemnast at det er 2 bruk på garden Ramnefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juditta Ramberg, 1754-05.05.1835, g.m/Peder Lorensen Schanke på Røros, forfatter Johan Bojers tippoldeforeldre.

 

Er det likevel noe som tyder på at hun kan være et barnebarn av den ovenfornevnte Ole Olsen Ramberg/Rafneberg, født ca. 1689?

Jeg har aldri sett Judittas farsnavn. Kanskje hun var uekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har obervert Juditha Ramberg, men jeg aner ikke hvor hun hører hjemme. 15/3-1772 døpes hennes uekte sønn Søren i Røros kirke, faren er en student Søren Dal i Trondhjem. Det gis ingen informasjon om barnemora i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter litt fra min grandonkel Ottar Andersens Engerdalsbok (bind II s. 188, 212 og 246 m.m.):

 

Ovennevnte Juditta Ramberg er via sin datter Lorentza Pedersd. Schanke mormor til Iver Jonsen Elgåens kone,

Anne Sofie Olsd. Unnsgård, på gården Moen eller Vestre Elgåen ved Femunden. (De er for øvrig opphav til nær slekt

av meg.) Iver overtar denne etter Lasse Jensen, som er sønnesønn av nordfjordingen Lasse Jensen på Nordviken ved

Femunden (kalt Lasse Femund). Min grandonkel påstår at sistnevnte kommer fra gården "Stødfelde" i Nordfjord. Men

ingen gård der heter det -- den som vel ligner mest i navn er Felle i Breim.

 

Imidlertid skrives gården Stauri i Stryn i eldre dokumenter som "Støvreide", og i skrift ligner jo dette svært mye

på "Stødfelde". Jeg har derfor lenge ment at Lasse Femund kan tenkes å komme fra Stauri, men vet ikke om slike navn

(altså Lasse og Jens) er dokumentert på gården der. Lasse Jensens svigermor er i sitt andre ekteskap gift med Auden

Olsen "fra Romsdalen", tjener hos verksdirektøren (ifølge EB II s. 212)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Juditta Ramberg har en stor etterslekt, bl.a. er hun min ane nr 245.

 

Jeg ser det som trolig, slett ikke sikkert, at hun er Ole Olsen Rambergs barnebarn, pga:

1. Ole Olsen Rambergs barns skjebne ble ukjent, så er det mulig at de dro til Trondheim.

2. Juditta er ukjent, inntil hun dukker opp på Røros i voksen alder.

3. Hun fikk en uekte sønn m/en student i Trondhem.

 

Etter å ha fått viktige opplysninger i denne tråen, er jeg trolig nærmere løsningen av Judittas opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Svar til Astrid -- innlegg (20):

 

Flott! Da er jo resonnementet riktig -- hos meg er det fra 2006, men helt uavhengig av denne debatten i 2003, som jeg ikke har lagt merke til før.

 

For øvrig opptrer folk med etternavnet Nordfjord (Ole Iversen / Iver Olsen) nær opptil mitt opphavsmiljø i Kvikne,

men jeg vet foreløpig ikke om det er noe slektskap med disse. Særlig dreier det seg om personer rundt den fortsatt

uidentifiserte kunst(smed)mester Kristoffer Ellefsen fra Røros (44 år i 1701), som også må være gift der (antagelig

nokså sent og da med en godt yngre kone). Han tilhører rundt 1720 ledelsen ved Kvikneverket. Jeg har ennå ikke

fullstendig bevis for at han er mitt opphav, men en god del tyder i den retning.

 

Litt fra verkslisten 1723 for Kvikne gjengitt i boken om slekten Tax:

 

-- Ole Iversen, berggesell, enkemann, 80 år, og født i Nordfjord, bosatt ved Kvikneplassen. Har vært der og på Røros all sin tid.

 

-- Iver Olsen, 43 år, samme bolig som (nok faren) Ole Iversen, har vært 17 år ved verket og har 4 barn.

 

Ellers finnes samme sted også Ole Jakobsen Nordfjord (48 år), Peder Jonsen Nordfjord (63 år), Iver Arnesen (48 år og født i Nordfjord),

Ole Andersen "Graaf" (nok Grov, født i Nordfjord, 48 år og tidligere ansatt ved Sogn verk og på Røros). I tillegg til disse nevnes også et

par romsdøler i Kvikne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein god del av slektskapane mellom Nordfjord og Røros ligg nokså sikkert og ventar i skifteprotokollane. Særleg i skifte utan livsarvingar kan ein få vite om utruleg mange personar, men så var det dette med å ha mange nok liv til å få gå gjennom alt då. Kristoffer og Eiliv er typiske Gloppen-namn (t.d. Eikenes og området rundt), så eg vil ikkje bli forundra om han skulle vere å finne ein stad her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en interessant kommentar.

 

Jeg vet imidlertid at hans ellers uidentifisere foreldre dør på Røros i løpet

av 1690-tallet, men disse eller hans kones slekt kan jo evt. ha forbindelser

vestover. Så vidt jeg husker finner jeg ikke Kristoffer nevnt i manntallet

1663-66 for Trøndelag og heller ikke for Østerdalen, og det bør han jo være

hvis han er født innen det området. Han har utenom en sønn Ellef kun døtre, så

slekten kan ikke følges via mannsnavn bakover. (Kvinnenavn er beklageligvis

ikke like godt dokumentert på den tid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjem ei avskrift av salig Jacob Aaland si bygdebok for Stryn, Haraldbruket på Berge:

 

"S(onen) Harald (Arneson), sk. 1700 p 18 mk; b. 1701 1/2 pd prbg i br; sk 1702 p 12 mk og odr til br med Ola Olsson Melein p Røyros; bror hans, Torgilds Olson i Bergen gav avkall 1710 p. odr. til br"

 

Forkortingane forstår du gjerne - odelsrett, prestebolsgods, m.m.

 

Dette har vel kanskje samanheng med dine folk? Eg skal sjå kva som står under Melheim (Melein) i Olden.

 

Nei ikkje noko spesielt der, bortsett frå Ola Torgjerdson på brn 4, Pålbruket, død før 1659, som kanskje kan vere far til den nemnde Torgilds Olson - og altså den nemnde Ola Olsson på Røyros - men denne Ola Olsson skal vere i live i 1702, så då er vel dette eit blindspor. Der er nok fleire Ola Olsson på Røros.

 

Åse, jeg tror dette kunne være "din" Ole Olsen Melein, skifte på Røros 1708. Han har en fullbror Torkel Olsen Borger og Timmermand i Bergen. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24716/32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.