Gå til innhold
Arkivverket

Tre brødre fra Nordfjord til Røros før 1690.


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Åse, jeg tror dette kunne være "din" Ole Olsen Melein, skifte på Røros 1708.

 

Jammen trur eg du har rett i det. Her ser ut til å vere mange namn, så eg får studere skrifta litt.. Takk for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser ut til å vere mange namn, så eg får studere skrifta litt.

 

Astrid eller andre leseføre, kan de tenkje dokke å lese innleiinga her og sjå om eg har trekt ut dei rette konklusjonane? Eg kjem til at Torkjell Olson, borgar og tømmermann i Bergen, er fullbror, og at sonen Ola Torkjellson møter for han. Så kjem eg til at Anders Rasmusson møter for mor si, Siri Olsdtr frå Rygg i Nordfjord som også er fullsyster til avdøde. Så kjem eg til at her er tre halvsysken på morssida (?) - ho har i så fall vore gift med to Ola, nemleg Lars Olsson Mellem i Nordfjord, Mag(de)li Olsdtr frå Skarstein i Nordfjord, og Rasmus Olsson Rønningen? frå Singsås?

 

Dette er etter ei forholdsvis rask gjennomlesing, er det andre som les det same eller noko anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan denne tråden handlar om bindingar mellom Røros og Nordfjord tillet eg meg å ta med følgjande frå bygdeboka for Stryn, kanskje nokon kan ha nytte av det? Utgangspunktet er Sigrid Olsdt på Rygg, nemnd i skiftet i forrige innlegg; ho er etter bygdeboka frå Berge, og er gift med Rasmus Kristofferson. Son deira, Anders (han som er nemnt i skiftet ovenfor) døydde i Bergen, og i skiftet etter han i 1742 er nemnt broren Kristoffer sine 3 søner i Bergen, broren Ola Rygg, syster Karen i Bergen, syster Brite på Rygg, halvbror Rasmus i Bergen, halvbror Aksel på Røros, avdøde halvsyster Karen sine 2 born på Røros, og ei halvsyster på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet er Sigrid Olsdt på Rygg, nemnd i skiftet i forrige innlegg; ho er etter bygdeboka frå Berge, og er gift med Rasmus Kristofferson.

 

Jeg har at Rasmus var AKSELSEN, og har notert følgende barn i to ekteskap:

 

Med Karen Andersdatter:

 

1) Ole Rasmussen, f. ca. 1650, død før 1742 uten livsarvinger.

 

2) Axel Rasmussen, f. ca. 1663/1664, gift med Anne Ernstsdtr. fra Røros (ca. 1671-1763). Axel var garmaker på Røros i 1701. Begr. 15/11 1750, 87 år.

 

3) Omund Rasmussen, f. ca. 1669, var i 1701 gift og bodde i Bergen, død før 1742 uten livsarvinger.

 

4) Karen Rasmusdtr., gift med Ingebrigt Olsen Opdal. Skifte etter begge på Røros 16/4 1694.

 

5) NN Rasmusdtr., bodde på Sunnmøre i 1742.

 

Med Sigrid Olsdatter:

 

1) Rasmus Rasmussen, f. ca. 1673, var 1742 i Bergen. NB! Nevnes som sønn av Sigrid ved skiftet etter henne i 1711, men som halvbror av Anders, Christoffer og Ole i 1742.

 

2) Ole Rasmussen, f. ca. 1679, overtok på Rygg og var der ennå i 1742.

 

3) Anders Rasmussen, f. ca. 1681/1686, tjente i 1701 på Røros kobberverk hos smelter Anders Guldahl. Skifte 1742 i Bergen. Han var barnløs, så søsken eller deres etterkommere arvet.

 

4) Christoffer Rasmussen, f. ca. 1691, død før 1742. Hadde da tre sønner i live i Bergen.

 

5) Karen Rasmusdtr., ugift i 1711, bodde 1742 i Bergen.

 

6) Britte Rasmusdtr., ugift i 1711, bodde 1742 på Rygg.

 

7) Synnøve Rasmusdtr., ugift i 1711. Trolig død uten livsarvinger innen 1742.

 

Det var skifte på Rygg etter Sigrid Olsdtr. 21/4 1711.

 

Denne slektskretsen har forøvrig også vært behandlet i et tema i det gamle brukerforumet.

 

Når det gjelder Rasmus Akselsen, så var han senest 1664 bruker på gården Rygg i Oppstryn sogn av Innvik prestegjeld, Nordfjord. Rygg ligger ved den sørøstlige enden av Strynevatnet, i enden av Erdalen. Gården hadde i 1664 en skyld på 1 laup 1 pd. smør, 2 får og skattet som halvgård. Rasmus hadde sønnen Oluf Rasmussen, 14 år gml. Medbrukeren på Rygg var Anders Jørgensen, 62 år. Han står oppført med en "sønn" Axel Nilsen, 16 år. Anders Jørgensen var kanskje Rasmus' svigerfar? I hvert fall nevnes Anders Jørgensen og kona Barbra i koppskatten 1645, samt tjenestejenta Synnøve ("Syndeue") Andersdtr. Medbrukeren på Rygg i 1645 var Nils Jelle og hans kone Siri, samt sønnen Rasmus Nilsen. (Axel Nilsen i 1664 var kanskje også deres sønn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne slektskretsen har forøvrig også vært behandlet i et tema i det gamle brukerforumet.

 

Akkurat ja, då var det ikkje akkurat noko stort nytt eg hadde å by på :P Mange interessante koblingar mellom Nordfjord og Røros, i alle fall-

 

Har du ei lenke til temaet i gamle forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, då var det ikkje akkurat noko stort nytt eg hadde å by på :P Mange interessante koblingar mellom Nordfjord og Røros, i alle fall-

 

Det kan alltid komme frem nye ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.