Gå til innhold
Arkivverket

Forskjell på DA og RGH 1910-telling?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Har tatt utgangspunkt i en annen debatt hvor det framkommer at det er forskjell på 1910-tellingen for Digitalarkivet og Registreringssentral for Historiske data RGH. http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0706&kenr=008&bnr=0017&lnr=03

Denne adressen i Sandefjord klarer heller ikke jeg å få fram på Digitalarkivets 1910-telling. Har prøvd å søke på alle tenkelige måter, men nei. Gjør vi noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forskjell jeg har merket meg er at det er lettere å komme meg inn på Registreringssentralen for historiske data, så jeg har mer eller mindre gitt opp Digitalarkivet. Navn jeg ikke finner ... etter gjentatte søk ... i DA finner jeg mye lettere i RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes ikke grunnlagsdataene som danner utgangspunktet for søket. Det virker som om det er noen folketellingsfiler som mangler hos oss. Jeg skal sende saken videre til de som jobber med kvalitetssikring/revisjon av datagrunnlaget, men det kan ta noe tid grunnet avvikling av vinterferie. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn jeg ikke finner ... etter gjentatte søk ... i DA finner jeg mye lettere i RHD.

 

 

En årsak kan være at det opereres med forskjellige bostedsnavn.

 

Et eksempel er Berhard L. Mathisens barnehjem. Her i RHD og her i DA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2/3 av registreringene for Sandefjord manglet ved lansering. RHD utfører nå denne registreringen og disse dataene vil bli innlemmet også i vårt datasett når dette er klart. Jeg antar RHD allerede har lagt ut hele eller deler av dette på sine sider. Inntil også vi får lagt ut oppdaterte data bør en bruke RHD sin løsning på søk i Sandefjord. På grunn av ferieavvikling har jeg ikke fått eksakt informasjon om status på dette arbeidet. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036975002111/

 

Uff så mye feil jeg finner i 1910-tellingen. Hvis jeg lykkes med å få med denne linken, så viser den feil i etternavn, feil i et fornavn, 4 fødselsdager er feil, og logisk tenking er her i alle fall ikke brukt, for hvordan i alle dager kan to barn bli født med et halvt års mellomrom? Akk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Aud (nr. 5)! Det kan være som du sier, men akkurat nå husker jeg ikke om jeg sjekket det, for jeg har søkt på så mye. Men i dag kom jeg inn uten vanskeligheter av noe slag ... med det samme, men til gjengjeld ble jeg ganske frustrert over det jeg fant. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også funnet feil i 1910-tellingen.

Min oldemor Marthine Andrea Mikkelsdatter har fått navn: Andrea Marthine Løkke. (Gift som Løkke)

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036490000342/

 

Hennes dåp: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8148&idx_id=8148&uid=ny&idx_side=-16

Nr. 54.

 

Er det noen mulighet for å få rettet dette i tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket origialen, men like fullt er det feil iflg. dåpsattest (KB)

Dessverre er der altfor mange feil. I den linken jeg la ved mitt innlegg ovenfor over 7 personer, var der også 7 feil, at det går an. Det er ikke de eneste feilene jeg hittil har funnet ... Her må man nok søke kilder på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det står noe annet i 1910 enn i dåpsanførselen er ikke så underlig. I 1910 oppga personene selv hva de het og mange oppga vel det de brukte i dagligtale. I 1910 var etternavnene kommet i bruk og hele familien brukte samme navn så forsvant vel mage -datter/dotter. En mulighet til å legge til dåpsnavn hadde vært fint. På Ancestry er det en mulighet, fint med tanke på alle rare skrivemåter av norske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gamle folketellingene var det mulighet til å sende inn forslag til rettelser. Dette kan jeg ikke se her i 1910-tellingene

 

Det er likevel viktig å skille mellom feil som er gjort av dei som foretok registreringa i 1910, og feil som er gjort ved digitaliseringa nå. Feil ved digitaliseringa bør selvsagt rettes, men unøyaktige datoer og rare stavemåter av navn som er notert i 1910 bør bevares, gjerne med fotnoter som viser korrigerende data fra primærkilder, og kanskje også med mulighet digitalt søk på rettelsene.

Noe av sjarmen med slektsgransking er å finne kor mange ulike stavemåter det er på samme navn i ulike kilder, ulik bruk av etternavn, ulik bruk av rekkefølge på navn etc.

Folketellingane er ikkje primærkilder for fødselsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er der altfor mange feil. I den linken jeg la ved mitt innlegg ovenfor over 7 personer, var der også 7 feil, at det går an. Det er ikke de eneste feilene jeg hittil har funnet ... Her må man nok søke kilder på andre måter.

 

Det er selvsagt leit at det viser seg å være såpass mange feil i materialet, men på den annen side er det nettopp dette slektsgransking (og annet forskningsarbeid) går ut på: Sammenholde kilder for å finne ut hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir svært glad om dere legger inn mulige feil i 1910-tellingen i korrektursystemet. Dere må være registrert for å kunne legge inn korrekturmerknad, men alle som deltar i debattene kan bruke samme påloggingsnavn og passord for å logge seg inn

 

Korrekturmeldingene blir gjennomgått jevnlig i Riksarkivet hvor den originale 1910-tellingen befinner seg. Viser det seg at data er feilregistrert, vil dataene bli rettet. Kontroll og evt. oppretting vil altså skje med et hyppigere intervall enn hva vi har operert med til nå. Det er derfor ingen grunn til å ikke legge inn korrekturmeldinger.

 

Men som det har vært påpekt av andre her: At data er feil på bakgrunn av kirkebøkene, trenger ikke bety at data er feilregistrert i 1910-tellingen. Dataene skal stemme med 1910-tellingen og hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drar på Riksarkivet og ber om å få se originalene, er dette mulig? Jeg har funnet så mange feil i fødselsdata at det er nesten påtakelig. Jeg blir faktisk overrasket når jeg finner rett fødselsdatoer! Navne-"feil" overser jeg - det er tross alt før navneloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drar på Riksarkivet og ber om å få se originalene, er dette mulig?

 

Det skal i prinsippet være mulig, ettersom taushetsplikten er opphørt. Nå er det jo slik at originalmateriale kan tas ut av bruk på lesesalen, under henvisning til at det er digitalisert eller i dårlig fysisk forfatning. Jeg vil imidlertid anta at de ansvarlige seksjonene i Riksarkivet ikke har tatt stilling til om FT1910 skal tas ut av bruk på denne måten, da det neppe så langt har vært noen pågang for å få se originalmaterialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.