Gå til innhold
Arkivverket

Opprydding i folketellinger


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Artikkelen du viser til, er fra 2004, og i mine år i Arkivverket (siden 2008) har jeg ikke hørt dette arbeidet omtalt. En detaljert plan for oppgradering av Digitalarkivet og overføring av materiale fra gammelt tilnytt Digitalarkiv er under utarbeiding. Denne strekker seg et godt stykke ut i 2012 og inneholder ingenting om utlegging av standardiserte data i folketellingene.

 

Jeg foreslår at du kontakter Alhaug eller samarbeidspartneren RHD for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammen skal 1,6 millioner kroner brukes og pengene er bevilget av Norges forskningsråd. Cand. Philol. Bente Ramsvik, som tidligere har skrevet hovedoppgave om fornavn i Harstad, vil arbeide som vitenskapelig assistent på prosjektet.

 

Oppryddingen skal gjøre det lettere for historikere og slektsforskere å få treff på rett person i de nettbaserte folketellingene, selv om navnet skrives annerledes enn man trodde. Noen stavemåter i de gamle folketellingene kan virke svært så kreative i dag.

 

Jeg reagerte på denne summen med penger som ble satt av (eller gitt?) til dette, og siden jeg selv ikke har merket noe særlig til denne standardiseringen, lurer jeg fortsatt på hva som skjedde med dette.

 

Har noen andre merket noe til slik opprydding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen du viser til, er fra 2004, og i mine år i Arkivverket (siden 2008) har jeg ikke hørt dette arbeidet omtalt. En detaljert plan for oppgradering av Digitalarkivet og overføring av materiale fra gammelt tilnytt Digitalarkiv er under utarbeiding. Denne strekker seg et godt stykke ut i 2012 og inneholder ingenting om utlegging av standardiserte data i folketellingene.

 

Jeg foreslår at du kontakter Alhaug eller samarbeidspartneren RHD for mer informasjon.

Hvem er Alhaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.