Gå til innhold
Arkivverket

Masine i Vanse (Vest-Agder) 1801


Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Kilde: Austad I, side 123 og 159.

Ho er 31 år og tjener i FT-1801. Ho gifta seg med losoldermann Cornelius Nilsen fra Korshavn i 1806, fekk ein sønn Carl Vilhelm 24 juli 1808, og døde 4 mai 1829.

Eg gjetter på at ho er datter til min ane degn Jørgen Ørbech. Den siste dattera som eg har funne i kirkeboka er Margrethe Cathrine i 1768.

 

Eg har ikkje funne dåpen, og heller ikkje noe patronym eller andre bevis. Kan noen hjelpe?

Masine er et sjeldent navn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye hjelp enda og trolig ikke fra meg heller. Marte Masine var husholderske til Sveitsiske Fredrik Otto i 1801. Otto hadde kone og barn i Sveits og pendlet til Farsund (han var hjemme i Sveits annethvert år). Otto var forlover ved vielsen til Marte Masine og fadder i dåpen til sønnen. Ser ikke ut som noen i familien Ørbech var faddere.

 

Har du lett etter skifter etter Marte Masines antatte foreldre eller de barnløse søsknene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye hjelp enda og trolig ikke fra meg heller. Marte Masine var husholderske til Sveitsiske Fredrik Otto i 1801. Otto hadde kone og barn i Sveits og pendlet til Farsund (han var hjemme i Sveits annethvert år). Otto var forlover ved vielsen til Marte Masine og fadder i dåpen til sønnen. Ser ikke ut som noen i familien Ørbech var faddere.

 

Har du lett etter skifter etter Marte Masines antatte foreldre eller de barnløse søsknene?

 

Eg har ikkje så mye trening i å lese skifter, - det må visst til for å komme videre (og så må eg lære å tyde skriftene - )

Eg strever faktisk mest med foreldrene, Jørgen Ørbech har eg verken fødsel eller begravelse/skifte for lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I linken står IKKE Marte Masine oppgitt som arving. Det kan jo tyde på at hun ikke er datter av Jørgen Ørbech, men det var det med å finne denne originalkilden først da...

 

Du kan lete i registerkortene med ekstrakter av skifter på statsarkivet i Kristiansand. Der vil også datoen stå, slik at det enklere går å finne originalskiftet (det mangler register i flere protokoller). Da vil jeg og sikkert andre, hjelpe med å tyde skriften.

 

Har du lett etter hennes fødsel på Aurebekk i Halse eller andre steder som heter noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant info om sveitseren Otto! - Interessant tanke om Marte Masine som husholderske hos en mann var "sorte får" i egen familie. Det er nok mest sannsynlig at ho ikkje var datter til degn Jørgen Ørbech. Ørbech var ikkje så sjelden et etternavn. Det var ei Karen Maria Ørbech som gifta seg i Vanse 1775. Ho trur eg heller ikkje var i slekt med degnen.

Mannen til Karen Maria finn vi som enkemann ved Frolands Verk i FT-1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.