Gå til innhold
Arkivverket

trenger hjelp til å finne Arnt Johansen


Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Min oldefar het Arnt Johansen og bodde på Myrerhaugen(snippen) i Aker i 1900.

Link :

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00218&personpostnr=22236&merk=22236

 

Nå har jeg holdt på en stund å søke i Høland for å finne hans fødselsregister.

Jeg finner noen med navnet Arnt men foreldrene er ikke de som er registrert i 1900.

 

Skulle så gjerne funnet litt ut om denne Arnt. Han var aldri gift med min oldemor og de

fikk bare et barn sammen, som da er min bestefar.

 

Noen som kan hjelpe meg og nøste dette litt sammen?

 

Mvh

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Og siden fødselsår til foreldrene står i Arnt Marius sin dåp i 1880, så er vel dette fars dåp i 1845:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4932&idx_id=4932&uid=ny&idx_side=-140

og dette mors dåp i 1853:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7580&idx_id=7580&uid=ny&idx_side=-120

 

Litt finregning på mors konfirmasjon bringer oss frem til 1867...

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=522&idx_id=522&uid=ny&idx_side=-204

 

Da er det bare 13 år med ekteskap å søke gjennom siden Arnt Marius var ektefødt.

Et kjapt søk på Familysearch fant datoen lett.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7583&idx_id=7583&uid=ny&idx_side=-315

 

Da kan du lete fra 1873 og fremover ti l880 for å finne evt. flere barn, og du har FT 1875 til hjelp.

(De fikk jo gjerne et barn relativt kjapt etter ekteskapets inngåelse...)

 

Lykke til.

Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter.

 

Tusen takk for kjempegod hjelp.

Ja, da kan jeg lete for å se om det kan være flere.

Men ser jo i 1900 tellingen at det står en Hartvig som er

pleiesønn, regner med at det er pga sykdom.

 

Men, igjen tusen takk for hjelpen ;-))

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er omtalt i bygdebok for Setskog og Høland bind III s 344 på Norum bnr 19 u/Skrepstad Nordre gnr 073. Maren er her kalt Marie Kristine Kristiansdtr, f. 1853 (22.apr.)på Turin u/ Larsbråten gnr 048 og Johan Anton Johansen på Norum i 1845 g. 1873.Barn: Karen Sofie f. 1873, Karl Jørgen f. 1875 utflyttet til Nes i 1884 og Arnt Marius f. 1879 utflyttet sammen med familien til Vestre Aker i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om navneformen Marie i stedet for Maren kan opplyses at det er en normalisering/praksis som bygdebokforfatteren Odd Ottesen har gjennomført for tiden 1719 til 1900. I innledningen til bind I er dette påpekt. Her står det at Ottesen har valgt ikke å skille mellom Marie og Maren, men bare bruke Marie for både Maren og Mari. Videre er det føyd til

" Maren er imidlertid en mye brukt navneform i bygda, og er i folks bevisshet vidt forskjellig fra Marie, så det er viktig å være klar over dette."

Fint du synes du fikk hjelp. Det kunne vært interessant å følge sporet til han som flyttet til Nes der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne.

 

Ja, jeg ble veldig nysgjerrig nå på hun Maren Sofie f 1873 og Karl Jørgen 1875. Men, det jeg lurer litt på

er, var det bare de to barna som utflyttet til nes mens foreldrene og Arnt Marius utflyttet til Aker i 1880??

 

Jeg kommer selv fra nes så jeg ble også veldig nysgjerrig nå. Dette må jeg utforske mer.

 

Hvor i nes kommer du fra?

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke innfødt nesbu, men kjenner litt til slekter i Nes. Jeg synes opplysningen om at Karl Jørgen f 1875 skulle være utflyttet til Nes i 1884, virker merkelig for da er han bare ni år gammel,og familien har flyttet til Vestre Aker i 1880. I utflyttingslisten for Høland er det riktignok en Karl som flytter til Nes i året 1884, men han tilhører en annen familie og er født i 1874, så dette er i tilfelle feil kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Magne.

 

Takk igjen for god hjelp.

Jeg er vokst opp i nes, derfor ble jeg litt nysgjerrig om

du kom derfra.

 

Da har jeg fått nøstet opp endel om denne slekta da, da er

det bare å fortsette å se om jeg kunne klart å finne noen

slektinger etter disse, som kanskje lever i dag. ;-)

Det hadde vært gøy.

 

Ha en fin kveld

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Magne.

 

Takk igjen for god hjelp.

Jeg er vokst opp i nes, derfor ble jeg litt nysgjerrig om

du kom derfra.

 

Da har jeg fått nøstet opp endel om denne slekta da, da er

det bare å fortsette å se om jeg kunne klart å finne noen

slektinger etter disse, som kanskje lever i dag. ;-)

Det hadde vært gøy.

 

Ha en fin kveld

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familien ved FT 1910. http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036372016550/ De bor sammen med Karens foreldre,

Anton og Maren Johansen på Snippen gnr 75 bnr 28 i Kjelsås/Grefsen-område. Alf Martinsen f. 11/7 1904 er kommet til etter FT 1900. Ellers er Martins fødselsdata endret. Det er store sjanser for at det finnes etterkommere. Først ville jeg se om barna finnes konfirmert, deretter eventuelle giftermål. Lykke til!

Hvor i Nes kommer du fra forresten?

Vennlig hilsen

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk for den hjelpen du har gitt meg.

Skal prøve så godt jeg kan å finner etterkommere etter

disse. Har nemlig funnet hun Arnt fikk min bestefar sammen med.

Hun emigrerte til Amerika i 1904, 4 år etter at min bestefar ble født.

Har nå fått kontakt med hennes oldebarn ( hun ble gift og fikk 6 barn i amerika)

og det er kjempestas.

 

Jeg kommer fra Årnes.

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er oppkalt etter din oldemor som vel het Hilda Pauline om jeg ikke tar helt feil. Jeg fant henne ikke blant emigrerte i utfyttingslisten for Vestre Aker i 1904, men jeg har kanskje oversett henne. Jeg tror jeg også vet hvem din bestefar var, men da nærmer vi oss vår tid, og jeg nevner det derfor ikke her på forumet. Send en E-post til magnthor()online.no om du ønsker mer info. Fint at du har fått kontakt med ellerkommere i Amerika. Ta gjerne en tur over og oppsøk dem. Det kan anbetales. Selv reiste jeg over og traff flere tremenninger i Minnesota for en del år siden, og har fått gjenvisitt etterpå.

Har du funnet noe om slekten til din oldemor her til lands?

Hilsen

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.