Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan bli fjernet som medlem?


NNN
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet under mine innlegg med fullt navn, men ønsker ikke at navnet skal stå slik at det er søkbart med søkemotorer. Dette er fra i dag ikke tillatt. Det er OK.

 

Jeg svarte likevel i sted (for siste gang) på et innlegg, der jeg la inn en lenke til et bilde jeg selv har tatt. Vedkommende spørrer går så inn og retter sitt innlegg, slik at det ser ut som han allerede visste dette før jeg la inn mitt innlegg. Han tar så å lager seg et eget bilde av mitt bilde, der alle mine opplysninger om bildet er borte. Dette har han ikke lov til - det framgår av lisensen i Wikimedia Commons. Men det tar jeg ikke så tungt. Jeg synes bare at det var tåpelig gjort.

 

Men spørsmålet mitt er egentlig hvordan jeg skal kunne fjerne meg selv som medlem. Dette pga at jeg fortsatt ikke kan begripe hvorfor navnet skal stå søkbart, når man signerer med fullt navn i hvert innlegg.

 

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Arnstein, du figurerer jo med full profil (fornavn og etternavn) i DIS-Norges slektsforum, som også er søkbart i Google!

 

Ellers skjønner jeg selvsagt din irritasjon når det gjelder bildet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet under mine innlegg med fullt navn, men ønsker ikke at navnet skal stå slik at det er søkbart med søkemotorer. Dette er fra i dag ikke tillatt. Det er OK.

 

Jeg svarte likevel i sted (for siste gang) på et innlegg, der jeg la inn en lenke til et bilde jeg selv har tatt. Vedkommende spørrer går så inn og retter sitt innlegg, slik at det ser ut som han allerede visste dette før jeg la inn mitt innlegg. Han tar så å lager seg et eget bilde av mitt bilde, der alle mine opplysninger om bildet er borte. Dette har han ikke lov til - det framgår av lisensen i Wikimedia Commons. Men det tar jeg ikke så tungt. Jeg synes bare at det var tåpelig gjort.

 

Men spørsmålet mitt er egentlig hvordan jeg skal kunne fjerne meg selv som medlem. Dette pga at jeg fortsatt ikke kan begripe hvorfor navnet skal stå søkbart, når man signerer med fullt navn i hvert innlegg.

 

Takk for meg!

 

Med hilsen

Arnstein Rønning

 

 

Hei Arnstein.

 

Jeg synes det er beklagelig at du velger å forlate debattforumet her i Digitalarkivet, men det er selvsagt din fulle rett å ta det valget. Jeg ville ha bedt de ansvarlige for Digitalarkivet å slette deg som medlem.

 

Men jeg forstår egentlig ikke problematikken med at ditt navn er søkbart. Jeg vil anta at vi ikke skriver noe her inne som vi ikke kan stå inne for. Og navnet ditt, ja det er søkbart i så mange andre sammenhenger utenom Digitalarkivet, inkl i forbindelse med din egen hjemmeside, at jeg ikke ser forskjellen om du skriver her eller andre steder. Uansett om du holder deg borte bra debattene her i Digitalarkivet, vilket jeg synes er trist, så vil hvem som helst kunne søke opp navnet ditt i mange andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Arnstein, du figurerer jo med full profil (fornavn og etternavn) i DIS-Norges slektsforum, som også er søkbart i Google!

 

Ellers skjønner jeg selvsagt din irritasjon når det gjelder bildet ditt.

Som pensjonist (med mindre råd) har jeg funnet ut at jeg bør melde meg ut av diverse foreninger, og DIS har jeg meldt meg ut av for en god stund siden. For ordens skyld; jeg har ingen ting imot DIS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnstein.

 

Jeg synes det er beklagelig at du velger å forlate debattforumet her i Digitalarkivet, men det er selvsagt din fulle rett å ta det valget. Jeg ville ha bedt de ansvarlige for Digitalarkivet å slette deg som medlem.

 

Men jeg forstår egentlig ikke problematikken med at ditt navn er søkbart. Jeg vil anta at vi ikke skriver noe her inne som vi ikke kan stå inne for. Og navnet ditt, ja det er søkbart i så mange andre sammenhenger utenom Digitalarkivet, inkl i forbindelse med din egen hjemmeside, at jeg ikke ser forskjellen om du skriver her eller andre steder. Uansett om du holder deg borte bra debattene her i Digitalarkivet, vilket jeg synes er trist, så vil hvem som helst kunne søke opp navnet ditt i mange andre sammenhenger.

Det er mulig at jeg begynner å bli gammel og sær, men dette går på prinsipper for meg. Ingen har hittil gitt meg en god grunn for at navnet skal være søkbart. Hvorfor i huleste holder det ikke med å signere med fullt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til ditt bilde på wiki er nå tatt bort. Jeg så ikke din melding før jeg redigerte. Jeg var ikke klar over jeg begikk et lovbrudd. La inn den for at bilde skulle være størst mulig. Beklager dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......Men jeg forstår egentlig ikke problematikken med at ditt navn er søkbart. Jeg vil anta at vi ikke skriver noe her inne som vi ikke kan stå inne for. Og navnet ditt, ja det er søkbart i så mange andre sammenhenger utenom Digitalarkivet, inkl i forbindelse med din egen hjemmeside, at jeg ikke ser forskjellen om du skriver her eller andre steder. Uansett om du holder deg borte bra debattene her i Digitalarkivet, vilket jeg synes er trist, så vil hvem som helst kunne søke opp navnet ditt i mange andre sammenhenger.

 

Folk skriver vel det de kan stå inne for. Klar det! OG alltid ny tid for mer nettvett....vi er flere i etteretning og forsvar og må være forsiktige ;)

Men NÅ må vi prøve å få ungdommen inn på vår hobby og ikke skremme de vekk, og de unge har sine regler ref nicknames og signatur - Respekt!

 

Synes det er trist at vi nu må ha fullt navn i visningsmodus som søkemotorer finner frem til. Er aktiv innad DIS på Slektsforum også. Som før nevnt i diskusjoner her kan man lage seg et navn og ingen vet identiteten - skit i skattelister - folk kan ha adresse "p.t. Langtvekkistan"

 

Nevner også at jeg vet kjendiser styrer unna fora der man ikke kan operere med nickname! De går via oss for å få opplysninger; er det dette vi ønsker for det NYE Brukarforum - statlig eid og betalt av skattepengene våre og IKKE medlemskontigent?

 

JEG synes IKKE at dette ref visningsnavn skulle tatt en slik vending etter bare 2 uker i drift - var det de gamle travere, men endog så kunnskapsrike, denne statlige kanalen tenkte PÅ?

 

Tenk på deres ETTERKOMMERE og de unge som gjerne vil med i dag :)

 

Sammen er vi sterke på DIS og her på den statlige kanalen i vårt lille land!

 

 

Takk til Arnstein - vi er mange med deg -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men NÅ må vi prøve å få ungdommen inn på vår hobby og ikke skremme de vekk, og de unge har sine regler ref nicknames og signatur - Respekt!

 

Nevner også at jeg vet kjendiser styrer unna fora der man ikke kan operere med nickname! De går via oss for å få opplysninger; er det dette vi ønsker for det NYE Brukarforum - statlig eid og betalt av skattepengene våre og IKKE medlemskontigent?

 

Jeg ser da vitterlig at både unge og kjendisser oppgir fullt navn på Facebook? Hvorfor skal de ikke da gjøre det her? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er man skikkelig kjendis, slik at man blir omtalt i Norsk biografisk leksikon (www.snl.no), da blir både fødselsdato,foreldre, ektefeller m.v. eksponert på nettet for all verden ;)

Det er selvsagt ikke noe å trakte etter, men jeg synes virkelig at "offentlighetsangsten" har tatt helt av i enkelte innlegg her. Nå - så var det sagt, og jeg konsentrerer meg heretter om forumets primære formål: Diskutere og dele slektsinformasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da vitterlig at både unge og kjendisser oppgir fullt navn på Facebook? Hvorfor skal de ikke da gjøre det her? :huh:

Klarer du å se hva jeg skriver på Facebook? Det tviler jeg på - jeg bestemmer selv hva som skal være offentlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser da vitterlig at både unge og kjendisser oppgir fullt navn på Facebook? Hvorfor skal de ikke da gjøre det her? :huh:

 

Har vel med intimitet å gjøre? På Face er de blant "venner" men her snakker man om slekta på godt og ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er man skikkelig kjendis, slik at man blir omtalt i Norsk biografisk leksikon (www.snl.no), da blir både fødselsdato,foreldre, ektefeller m.v. eksponert på nettet for all verden ;)

Det er selvsagt ikke noe å trakte etter, men jeg synes virkelig at "offentlighetsangsten" har tatt helt av i enkelte innlegg her. Nå - så var det sagt, og jeg konsentrerer meg heretter om forumets primære formål: Diskutere og dele slektsinformasjon :)

 

Dette er vel etter sin død? Eller gamle folk...

Kan du si, er folk i dette lite land som er interessert i slektsforskning men kan ikke ikke oppgi riktig navn pga personlige årsaker. Ikke alle er innad "ufarlige stillinger" !!

 

Nei, følge med nåtiden og få med flere ungdommer her, noe som ikke har vært mye av de siste 10 årene jeg har vær på dette forum.

 

Nickname i visningsnavn OG fullt navn i signaturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, mange av dem lever i beste velgående. Tilfeldig eksempel: Forfatteren Dag Solstad: Solstad

 

Ja du *tok* han Solstad som eks.

 

Men han intet innlegg på DA her? Som alle andre kjendiser - aldri livet om de eksponerer seg på denne måten, åpenlyst!

Tok du ikke hintet mitt ref ungdommen og NYE medlemmer her? DET var mitt poeng ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - Solstad og Norsk biografisk leksikon var selvsagt et sidesprang :) Men jeg tror ikke du har rett i at det først og fremst er de unge som er redde for å eksponere identiteten sin på nettet, og jeg tviler uansett på om det er grunnen til at gjennomsnittsalderen er relativt høy i dette forumet. Slektsgransking er vel en interesse som har en tendens til å komme med alderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er det vel en kjennsgerning at brorparten av medlemmene her ikke er ungdommer, og slik var det også på gamle brukerforumet.

Digitalarkivet har nå endelig bestemt reglene her inne, og de gjelder for både unge og gamle. Jeg er helt sikker på at disse reglene ikke vil skremme vekk ungdommen som er blitt interessert i slekten.

Ungdommen er vant til å identifisere seg med fullt navn på feks Facebook, og hvis de bare hadde brukt nick-name der, så var det vel ingen som hadde kjent de igjen og ville hatt de som "venn"

Ungdommen vil helt sikkert respektere at de ikke ville fått hjelp av erfarne "gamle" slektsgranskere her inne med et nick-name.

 

Og jeg forstår heller ikke at så mange er negative til å vise sitt eget fulle navn når mange av de er å finne på DIS. Alle innlegg og navn på DIS har i mange år vært søkbare uten at jeg har registrert at noen har vært i mot det.

 

Og kan disse som er negative fortelle meg hva jeg skal være redd for når jeg opererer med fullt navn? Hva kan misbrukes? Hva kan det resultere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - Solstad og Norsk biografisk leksikon var selvsagt et sidesprang :) Men jeg tror ikke du har rett i at det først og fremst er de unge som er redde for å eksponere identiteten sin på nettet, og jeg tviler uansett på om det er grunnen til at gjennomsnittsalderen er relativt høy i dette forumet. Slektsgransking er vel en interesse som har en tendens til å komme med alderen ;)

 

Oddbjørn - takk for tilbakemelding. Jeg sier aldri at jeg har rett da ungdom rundt meg. Ungdommen er seg selv nærmest også. MEN vil gjerne se en lavere gjennomsnittsalder på forumet her - slutt på at at bare pensjonister vil forske på slekta si! Åpne for de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til ditt bilde på wiki er nå tatt bort. Jeg så ikke din melding før jeg redigerte. Jeg var ikke klar over jeg begikk et lovbrudd. La inn den for at bilde skulle være størst mulig. Beklager dette.

Sorry dersom det var slik at du ikke hadde sett mitt innlegg. Jeg trodde det skulle være en slags straff (eller ignorering) for at jeg ikke skrev inn fullt navn i det søkbare feltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slutt på at at bare pensjonister vil forske på slekta si! Åpne for de unge.

 

Det er da slett ikke bare pensjonister her, og det var det heller ikke i det gamle forumet. Selv startet jeg min slektsinteresse ennå mens jeg var barn, og jeg vet om flere andre som også har begynt tidlig. Den gang måtte man oppsøke arkivene selv. Nå er det enklere enn noen gang å begynne og forske på slekten sin, så hvis de som er unge nå ikke "gidder", er det neppe på grunn av at de må legge inn fullt navn her, men helst at det er mye annet som også trekker når man er ung. Nå mer enn noen sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Synes det er leit at du "gir opp" Brukerforumet.

Men tenker det kommer en løsning på problemet etterhvert.

(En løsning hadde jo vært å hatt en valg,om å la navnet ditt kun sees av innloggede medlemmer)

Har tro på at det da ikke ville vært synlig på Google. For det er jo en fordel å vite hvem man snakker med.

-Jeg synes selv det ikke er noe problem, men håper dette kan la seg gjøre.

 

Jeg er selv ung slektsforsker og har vært aktiv på brukerforumet iallfall siden 2002.

Og har liten tro på at ungdommer vil holde seg borte p.g.a. at de ikke kan være anonyme.

-Synes forumet har fått et mer ungdommelig design. Men fortsatt uvant og litt kronglete...

-Ellers synes jeg at en egen profilside med bilde er bra. Men kunne godt å ha plass til mer detaljer.

Kanskje et eget felt for "Slekter du forsker i" og favorittlinker(til andre websider).

-Men det er tema for en annen debatt...

 

Og til slutt: Takk for arbeidet du har gjort Arnstein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Synes det er leit at du "gir opp" Brukerforumet.

Men tenker det kommer en løsning på problemet etterhvert.

(En løsning hadde jo vært å hatt en valg,om å la navnet ditt kun sees av innloggede medlemmer)

Har tro på at det da ikke ville vært synlig på Google. For det er jo en fordel å vite hvem man snakker med.

-Jeg synes selv det ikke er noe problem, men håper dette kan la seg gjøre.

 

Jeg ....Og til slutt: Takk for arbeidet du har gjort Arnstein!

Jo, takk for det. Jeg har ellers ikke noe i mot at innloggede medlemmer ser det jeg selv velger å legge inn (det gjør de vel i dag - uansett). Det jeg er i mot er at navnet skal kunne søkes på av kreti og pleti med utenforliggende søkemotorer uten at jeg selv kan bestemme noe som helst i denne sammenhengen. Det er fullstendig unødvendig, så lenge jeg signerer alle mine innlegg.

 

Jeg foreslår at vi som ikke ønsker fullt navn i øverste linje bare fortsetter slik vi har gjort, med fornavn, "nickname" eller annet i øverste linje, og ser om noen har "mage" til å fjerne oss fra forumet :-) Det skal det jaggu bli moro å følge med på! (dersom jeg er blitt borte, og ikke lenger er å finne her, så vet dere hva som har skjedd - fjernet med makt :-) - og husk NNN (jeg skulle gjerne ha lagt tilbake til "Arnstein", men jeg har brukt opp alle mulighetene mine til å bytte. Det skjedde da jeg forsøkte å komme ut av dette (men nå blir jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ein eller annan gluping her som har funne ut kven dei 22 første A-medlemene er? Kongefamilien eller?

Nå forstår jeg ikke hva du sikter til... "A-medlemene"?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ikke hva du sikter til... "A-medlemene"?

 

DTH

Ah! Selvsagt! 22 identitetsløse brukere under A i oversikten over medlemmer. Jeg må tenke før jeg kommenterer... :)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ikke hva du sikter til... "A-medlemene"?

 

DTH

 

Åse Emilie sikter antakelig til de som er oppført i medlemsoversikten (navnløse) foran medlemmene på "A".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.