Gå til innhold
Arkivverket

Profil og Kontrollpanel


Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Tror det kan være lurt å ta en runde med innstillinger i kontrollpanelet.

 

Fort at noen kan få en a-ha opplevelse.

 

F.eks dersom en har registrert seg med en e-post som en liker godt, er jo dette en snarvei til å få spam, da visning av e-post er på!

 

Slår en av visning, mister man en funksjon sies det......er denne funksjonen av betydning for den enkelte, bør man vel finne seg en sekundær e-post adresse til dette bruket!

 

 

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    9

  • Anne-Lise Hansen

    8

  • Leif Biberg Kristensen

    3

  • Bjarte Hesjevoll

    14

At e-postadressa er "synleg" betyr vel berre at ein har mogelegheit til å sende e-post via forumet, dvs å gå inn på vedkommande sin profil->Klikk her for å sende e-post->

 

...og får opp dette:

 

post-77-0-57313800-1296569022_thumb.jpg

 

Tek eg feil? Er det nokon som kan sjå e-postadressa mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

At e-postadressa er "synleg" betyr vel berre at ein har mogelegheit til å sende e-post via forumet, dvs å gå inn på vedkommande sin profil->Klikk her for å sende e-post->

 

...og får opp dette:

 

post-77-0-57313800-1296569022_thumb.jpg

 

Tek eg feil? Er det nokon som kan sjå e-postadressa mi?

 

Jeg tror du har rett Torbjørn, men det er allikevel ikke nødvendig å ha e-postadressen synlig for å sende en melding til et annet medlem.

 

"Faren" slik jeg ser det med å ha e-postadressen synlig er at det finnes roboter som skanner internettet for adresser, og de kan også registrere seg som medlem her. Jeg har et "problem" med det på min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg så ikke din epostadresse. Jeg trodde den kom fram rett over statuslinja på egen datamaskin når en holder markøren over, men det gjorde den ikke. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

 

(Jeg har hatt noen runder med Telenor om spam, nemlig, så jeg vil ikke utsette meg for å få det igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har ikkje eg så stor teknisk innsikt i dette. Men dersom adressa ikkje på nokon måte er synleg, enten som klår tekst, eller inne i html-koden (og det er ho ikkje, slik eg oppfattar det), så skal den roboten uansett ikkje kunne få tak i sjølve adressa. Og kor sannsynleg er det at roboten vil registrere seg og sende spam via e-postskjemaet.

 

Eg ser ikkje nokon praktisk skilnad mellom e-postskjema og privat melding (PM). Tek eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

No har ikkje eg så stor teknisk innsikt i dette. Men dersom adressa ikkje på nokon måte er synleg, enten som klår tekst, eller inne i html-koden (og det er ho ikkje, slik eg oppfattar det), så skal den roboten uansett ikkje kunne få tak i sjølve adressa. Og kor sannsynleg er det at roboten vil registrere seg og sende spam via e-postskjemaet.

 

Eg ser ikkje nokon praktisk skilnad mellom e-postskjema og privat melding (PM). Tek eg feil?

 

Jeg tror du har helt rett Torbjørn

 

Jeg ser nå at det er klin umulig å finne noen e-postadresser her inne, og det er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg lurer på hvor jeg skal skrive stedsnavn? Lette etter " Location" når jeg gikk inn på profilen min. Noen som kan forklare meg? :-)

 

Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg lurer på hvor jeg skal skrive stedsnavn? Lette etter " Location" når jeg gikk inn på profilen min. Noen som kan forklare meg? :-)

 

Nest nederst, over den ruta hvor det står «Interests».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hmm.. Jeg lurer på hvor jeg skal skrive stedsnavn? Lette etter " Location" når jeg gikk inn på profilen min. Noen som kan forklare meg? :-)

 

Solfrid

 

Min profil > rediger profil (bla nedover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett Torbjørn, men det er allikevel ikke nødvendig å ha e-postadressen synlig for å sende en melding til et annet medlem.

 

"Faren" slik jeg ser det med å ha e-postadressen synlig er at det finnes roboter som skanner internettet for adresser, og de kan også registrere seg som medlem her. Jeg har et "problem" med det på min hjemmeside

 

Er ikke hensikten med den "koden" bestående av "forkrøplede" bokstaver, som alle må gjengi ved registrering, nettopp å hindre roboter å registrere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Er ikke hensikten med den "koden" bestående av "forkrøplede" bokstaver, som alle må gjengi ved registrering, nettopp å hindre roboter å registrere seg?

 

Jo Oddbjørn

 

Men jeg, og flere med meg, har oppdaget at robotene også knekker denne koden, men jeg har aldri opplevd noe problemer med det. Jeg tror de kanskje bare er ute etter stder de kanskje kan ha reklame. Jeg får ukentlig mange forspørseler om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det at det kanskje ikke er så ille som det først så ut, men samtidig har jeg ødelagt mange e-post adresser på tilsvarende forum.

 

Uvisst om de har hatt samme kodingen av adressene!

 

Kan jo nevne det at på det gamle forumet opplevde jeg flere ganger at navnet mitt dukket opp på Østeuropeiske sider, i etterkant av innlegg i debatter, eller opprettelse av debatt.

 

PS! Navnet ikke e-post for å presisere!

 

Så lenge det var aktivitet på disse debattene kunne jeg finne debattene på ulike nevnte sider, bare ved å Google navnet mitt!

 

Nå er jeg ikke så god i øst språkene, men det hadde definitivt ikke noe med slektsforskning å gjøre!

 

Dette sier jeg for å illustrere at det som til syne latende er sikkert, ikke nødvendigvis er det!

 

Er ikke noe ekspert på de nevnte robotene, og om de er i stand til å tolke koden skal jeg ikke uttale meg om!

 

Bruker fremdeles favoritt e-posten, med det utgangspunkt at jeg tror det er trygt, men har foreløpig stengt "synliggjøring"!

 

 

 

 

Ellers må jeg få si at det nye er en klar forbedring fra det gamle, men sjekk innstillinger!

 

 

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ser det at det kanskje ikke er så ille som det først så ut, men samtidig har jeg ødelagt mange e-post adresser på tilsvarende forum.

 

Uvisst om de har hatt samme kodingen av adressene!

 

Kan jo nevne det at på det gamle forumet opplevde jeg flere ganger at navnet mitt dukket opp på Østeuropeiske sider, i etterkant av innlegg i debatter, eller opprettelse av debatt.

 

PS! Navnet ikke e-post for å presisere!

 

Så lenge det var aktivitet på disse debattene kunne jeg finne debattene på ulike nevnte sider, bare ved å Google navnet mitt!

 

Nå er jeg ikke så god i øst språkene, men det hadde definitivt ikke noe med slektsforskning å gjøre!

 

Dette sier jeg for å illustrere at det som til syne latende er sikkert, ikke nødvendigvis er det!

 

Er ikke noe ekspert på de nevnte robotene, og om de er i stand til å tolke koden skal jeg ikke uttale meg om!

 

Bruker fremdeles favoritt e-posten, med det utgangspunkt at jeg tror det er trygt, men har foreløpig stengt "synliggjøring"!

 

 

 

 

Ellers må jeg få si at det nye er en klar forbedring fra det gamle, men sjekk innstillinger!

 

 

 

 

Bjarte

 

 

 

Det var litt rart.

Jeg har aldri funnet verken mitt navn eller e-postadresse på nettet etter at jeg har vært aktiv på "gamle" Digitalarkivet. Aldri

 

Men på DIS derimot er det helt vanlig at du legger igjen spor, og de blir liggende der for evig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg la jeg merke til at e-postadressa var anmerket som privat, betyr det at den ikke er synlig?

Da er den privat, og ingen kan trykke på den "kodede" linken, og sende mail til deg fra din profil!

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart.

Jeg har aldri funnet verken mitt navn eller e-postadresse på nettet etter at jeg har vært aktiv på "gamle" Digitalarkivet. Aldri

Men på DIS derimot er det helt vanlig at du legger igjen spor, og de blir liggende der for evig

 

 

 

 

Da har du vært heldigere en meg!

 

 

:rolleyes:

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Bjarte for beroligende svar, men så lurer jeg også på hvor jeg får sagt opp abo på nye innlegg i debatter som er litt perifer? Finner ikke igjen disse spørsmålene hvor det ble spurt om en ville ha varsel på mail om nye innlegg, tror jeg misforsto noen spørsmål og haket av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kunngjøringen Personvern i debatter

 

"Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett. I startfasen var dette mulig i noen timer, men denne muligheten er nå stengt."

 

 

 

 

Jeg finner min profil ved søk i Google?

 

 

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge kunngjøringen Personvern i debatter

 

"Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett. I startfasen var dette mulig i noen timer, men denne muligheten er nå stengt."

 

 

 

 

Jeg finner min profil ved søk i Google?

 

Min profil er også synlig i Google. Det skyldes vel da at vi var blant dem som hadde fått etablert profilen vår i startfasen, da det ifølge moderator var mulig å søke den opp på nettet "i noen timer".

 

 

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Bjarte for beroligende svar, men så lurer jeg også på hvor jeg får sagt opp abo på nye innlegg i debatter som er litt perifer? Finner ikke igjen disse spørsmålene hvor det ble spurt om en ville ha varsel på mail om nye innlegg, tror jeg misforsto noen spørsmål og haket av?

Det er mange rare varsel du kan få, og jeg ville prøvd å sjekke hva som er krysset av i ditt Kontrollpanel, under Innstillinger, under Varselinnstillinger.

 

Se etter der om det er noe som passer med de varslene du får. Har ikke selv vært så mye innom akkurat det, men har heller ikke noen uønskede varsel så langt!

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først fanget opp av Google, så blir man hos dem en stund!

 

Burde i utgangspunktet vært unødvendig.....

 

 

 

 

Bjarte

 

 

Beveger man seg ut i offentligheten og setter spor etter seg på et eller annet vis, blir man fort fanget opp av Google. Det kan man like eller mislike, men det tror jeg nok er noe man bare må venne seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger man seg ut i offentligheten og setter spor etter seg på et eller annet vis, blir man fort fanget opp av Google. Det kan man like eller mislike, men det tror jeg nok er noe man bare må venne seg til.

Selv har jeg jeg gitt opp, og Arkivverket fra eller til spiller ingen rolle for min del.....

 

Jeg er nok den eneste i dette universet som heter det jeg heter, likevel er navnet mitt "malt" over weben!

 

Min hensikt er kun å opplyse!

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis man er pålogget her så vil vi kunne finne allde de andre medlemmers profil på Google

 

Men hvis vi logger oss av og søker igjen på Google så skal informasjonen ikke være tilgjengelig.

 

Slik forstår jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.