Gå til innhold
Arkivverket

Profil og Kontrollpanel


Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Hvis man er pålogget her så vil vi kunne finne allde de andre medlemmers profil på Google

 

Men hvis vi logger oss av og søker igjen på Google så skal informasjonen ikke være tilgjengelig.

 

Slik forstår jeg det

 

Jeg testet det nå, men fikk opp de samme resultatene både som pålogget og avlogget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    9

  • Anne-Lise Hansen

    8

  • Leif Biberg Kristensen

    3

  • Bjarte Hesjevoll

    14

Det ble litt feil. Når jeg er utlogget så kan jeg ikke google min profil, men for å skrive forrige innlegg måtte jeg logge meg inn igjen, og da ble plutselig profilen synlig, og linken i forrige innlegg feil.

 

OK. Men jeg kan google både min og din profil når jeg er utlogget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OK. Men jeg kan google både min og din profil når jeg er utlogget...

 

Dette liker jeg dårlig, og må gjøres noe med.

 

At innloggede medlemmer kan google meg og lese min profil i Arkivverket er greit, men at feks Abdullah Dalubbh og Doris Skrevirova skal kunne gjøre det liker jeg ikke.

Da blir jo plutselig dette forumet mye mer åpent enn Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette liker jeg dårlig, og må gjøres noe med.

 

At innloggede medlemmer kan google meg og lese min profil i Arkivverket er greit, men at feks Abdullah Dalubbh og Doris Skrevirova skal kunne gjøre det liker jeg ikke.

Da blir jo plutselig dette forumet mye mer åpent enn Facebook!

 

Det er jeg enig med deg i. Jeg har ingenting imot at innleggene mine kan googles, men jeg liker ikke at hvem som helst kan se profilen. Sammenlikningen med Facebook er relevant. Der er det en del som kan googles, men den enkelte bruker kan jo likevel i stor grad bestemme hva som skal være åpent tilgjengelig.

 

Dette betyr jo at første punkt i Anette S. Clausens oversikt over "Personvern i debattforaene" ikke stemmer. Der står det nemlig følgende:

 

"•Hverken Google eller andre søkemotorer indekserer den offentlige profilinformasjonen for hver enkelt bruker. Profilinformasjonen er derfor ikke søkbar på Internett. I startfasen var dette mulig i noen timer, men denne muligheten er nå stengt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet ditt og Lars Oves navn og fikk treff på Brukerprofilen her på DA. Nå vises imidlertid ikke lenger noe av innholdet i Brukerprofilen når en samtidig ikke er logget inn her. En rosa stripe kommer opp tvers over skjermen med følgende budskap: ' [#10245] Du har ikke tillatelse til å vise medlemsprofiler.'

 

Det var da godt - jeg stengte jo eposten min nettopp fordi brukerprofilen kom opp på Google og da var det jo bare å trykke 'send epost til meg' der inne for all verden..

 

Oddbjørn, om du ser brukerprofilen din og andres selv om du har logget ut her, lurer jeg på om grunnen kan være at du har latt avhukingen av 'Husk meg' på innloggingssiden bli stående. Jeg vet jo ikke, men kan det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne Lise

 

Men husk at hvem som helst kan skaffe seg en epostadresse under falskt navn og registrere seg og bli medlem her. Medlemmene kan sende hverandre eposter hvis man har tillatt det. Jeg har stengt for både epost og private meldinger.

Vil noen ha kontakt med meg privat, er det bare å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil noen ha kontakt med meg privat, er det bare å spørre

 

Ja, jeg gjør som deg videre også.

 

(Jeg vet ikke hvordan PM fungerer. Hvordan ser jeg om jeg har fått en PM? Kan du sende en til meg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet ditt og Lars Oves navn og fikk treff på Brukerprofilen her på DA. Nå vises imidlertid ikke lenger noe av innholdet i Brukerprofilen når en samtidig ikke er logget inn her. En rosa stripe kommer opp tvers over skjermen med følgende budskap: ' [#10245] Du har ikke tillatelse til å vise medlemsprofiler.'

 

Det var da godt - jeg stengte jo eposten min nettopp fordi brukerprofilen kom opp på Google og da var det jo bare å trykke 'send epost til meg' der inne for all verden..

 

Oddbjørn, om du ser brukerprofilen din og andres selv om du har logget ut her, lurer jeg på om grunnen kan være at du har latt avhukingen av 'Husk meg' på innloggingssiden bli stående. Jeg vet jo ikke, men kan det det?

 

Jeg opplever nå det samme som deg, Anne-Lise, når jeg er utlogget. Det er nok DA som har gått inn og foretatt noen justeringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra PM'n:

 

  • Anne-Lise Hansen,
     
    Lars Ove Wangensteen har startet en personlig samtale med deg, med tittelen
    "Test".
     
    Lars Ove Wangensteen skrev:
    ======================================================================
    Dette er en PM sendt som en test
     
    Hva står om meg som avsender?
    ======================================================================
     
    Du kan se denne personlige samtalen ved å følge lenken nedenfor:
     
    http://forum.arkivverket

 

(Jeg fjernet resten av lenken over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kanskje - i mangel av tilgang til å sende epost..

 

Kan PM 'spammes', tror du? Vil ikke det bli stoppet av moderator?

 

PM (personlig melding) kan nok ikke spammes mener jeg. Bortsett fra om en spammer blir medlem her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM (personlig melding) kan nok ikke spammes mener jeg. Bortsett fra om en spammer blir medlem her

 

 

 

:D

 

 

Da lar jeg den være som den er nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke opp noe om forumet når jeg googler meg selv - hvilket er bra, men hvorfor gjelder ikke dette alle?

 

Et annet forbedringspotensiale er å få mulighet til å legge inn alder uten å måtte offentliggjøre full fødselsdato.

Kan det la seg gjøre?

 

Til det siste spørsmålet ditt: Har du forsøkt bare å legge inn fødselsår og ikke dato i Profilinformasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste spørsmålet ditt: Har du forsøkt bare å legge inn fødselsår og ikke dato i Profilinformasjon?

 

Det hadde vært en bedre løsning. Få er vel interessert i å legge hele fødselsdatoen ut på nett for det kan misbrukes lettere, jfr. f.eks. Skatteetaten som bare legger ut alder/årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove og andre,

 

Får håpe det er kun ærlige folk innpå her som ikke vil ødelegge for andre, men bra å få det trygt for folk som søker andre plasser fra ja. Har forandret til privat hos meg også, så kan jeg heller forandre tilbake igjen om noen tjenester krever det.

Bilde har jeg ikke lagt til enda, får se senere. Redigering senere : Har erfart at det ikke alle her på forumet i utgangspunktet er kjekke og greie, finnes enkelte unntak innpå her nå også dessverre, slike som har prøvet å drive folk bort fra forumet osv. Men stort sett håper vi at det er mest skikkelige folk.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært en bedre løsning. Få er vel interessert i å legge hele fødselsdatoen ut på nett for det kan misbrukes lettere, jfr. f.eks. Skatteetaten som bare legger ut alder/årstall.

 

Og jeg kan ikke la være å undre meg over hvorfor alder, dato, årstall eller for den saks skyld kjønn

i det hele tatt er interessant i denne sammenheng. Skal man hjelpe noen eller be om hjelp,

er det da viktig for oss som evt svarer eller spør hvilket kjønn vi er eller hvor gammel vi er?

Hvis det for noen er så utrolig viktig, ja så er det bare å ta et søk på skattelistene.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette liker jeg dårlig, og må gjøres noe med.

 

At innloggede medlemmer kan google meg og lese min profil i Arkivverket er greit, men at feks Abdullah Dalubbh og Doris Skrevirova skal kunne gjøre det liker jeg ikke.

Da blir jo plutselig dette forumet mye mer åpent enn Facebook!

Enig med deg om Abdullha og Doris, for på Facebook kan man stille inn det meste, og feks velge om Google skal finne deg, eller om du vil ha kontakt med Doris B)

 

 

På FB kan en velge detaljert hvilken info som andre kan se. Ikke det at jeg stoler 100 % på FB!

 

Det som er litt av problemet her er at man har fått et forum som også har mulighet til å være et "sosialt medium".

 

Det kan selvfølgelig diskuteres om det er nødvendig, men i utgangspunktet er jeg positiv til det.

 

Et problem er kanskje at mange av brukerne her kanskje ikke er rette målgruppe for noe slikt, og kanskje det hadde vært lurt om det var tilleggstjenester som kan aktiveres etterhvert som man blir trygg på det nye forumet.

 

Bjarte

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg om Abdullha og Doris, for på Facebook kan man stille inn det meste, og feks velge om Google skal finne deg, eller om du vil ha kontakt med Doris B)

 

 

På FB kan en velge detaljert hvilken info som andre kan se. Ikke det at jeg stoler 100 % på FB!

 

Det som er litt av problemet her er at man har fått et forum som også har mulighet til å være et "sosialt medium".

 

Det kan selvfølgelig diskuteres om det er nødvendig, men i utgangspunktet er jeg positiv til det.

 

Et problem er kanskje at mange av brukerne her kanskje ikke er rette målgruppe for noe slikt, og kanskje det hadde vært lurt om det var tilleggstjenester som kan aktiveres etterhvert som man blir trygg på det nye forumet.

 

Bjarte

 

 

Fornuftige betraktninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Som mange påpeker, så er det ikke mulig å gå videre til profilen, fra søkeresultatet i Google, med mindre en er innlogget!

 

Uavhengig av det, så forteller Google alle som søker på mitt navn at jeg har en brukerprofil på Arkivverket!

 

"At jeg jeg ikke lagt til venner, ikke har noen profil kommentar, hvorfor ikke bli den første?"

 

Om det gjelder alle, eller bare oss uheldige er jeg usikker på!

 

 

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove og andre,

 

Får håpe det er kun ærlige folk innpå her som ikke vil ødelegge for andre, men bra å få det trygt for folk som søker andre plasser fra ja. Har forandret til privat hos meg også, så kan jeg heller forandre tilbake igjen om noen tjenester krever det.

Bilde har jeg ikke lagt til enda, får se senere.

 

V.h. Svein

 

I utgangspunktet tror jeg nok de fleste her på dette forumet er kjekke og greie, men jeg kan love at dersom det oppdages at sikkerheten er dårlig, så vil nok antall ikke fult så greie mennesker øke betraktelig!

 

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er enig med deg i at det i slektsgransknings-sammenheng ikke er relevant med alder, kjønn, eller fødselsdato. Man kan jo nå også la være å bruke sitt fulle navn, noe som ikke var mulig før.

 

 

Ser ikke noe grunn til å oppgi fødselsdata, kanskje årstall hadde vært OK.

 

Litt trist dersom folk på debattene føler at de må bruke kallenavn, men det kan bli resultatet dersom søkemotorene får for stor "makt" her!

 

 

I de fleste tilsvarende forum, basert på samme programvare eller lignende, ville jeg ikke drømme om å bruke fult navn!

 

Synes imidlertid det har vært greit på debattene til DA/Arkivverket, og ikke minst er det kjekt å vite hvem du diskuterer med, men er stygt redd for at den tid snart er over også her......

 

Bjarte

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.