Gå til innhold
Arkivverket

[Vest-Agder] Leif Torusen Hægbostad i 1598


Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

I et av de transkriberte diplomene fra Skofteland som Per Reidar Christiansen har lagt ut hos NSF, dukker leff torofß paa Hegbostad opp. Jeg regner med at det her er tale om Hægbostad i Vigmostad (nåværende Lindesnes kommune). Jeg ser at Lef Hebostad er blant deltakerne i kongehyllingen i 1591.

 

11. des. 1680 (ikke 1686 som Vigmostad-boka sier) er det skifte etter Toru Leifsen (Toru Lefßøn) Hægbostad - et skifte som forteller om 13 barn. Toru eller Tore finnes også i et par av Agder-brevene, fra 1633 og 1639. I sokneprestens manntall fra 1666, er Tore Leffsøn 66 år.

 

Det er vel grunn til å anta at Leif Torusen fra 1598 er far til Toru Leifsen. Men er det noen som har mer kjennskap til Leif Torusen, og om det finnes enda mer dokumentasjon som stadfester at han er far til Toru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Øislebø I s. 274 ff og II s. 259 ff er det noe stoff om denne slektskretsen:

 

De har muligens forbindelse til Usland i Øislebø.

 

En Tarald Vivlemo n. 1591-94 tolkes så langt jeg kan se som Torolv(f) Vivlemo i Konsmo.

 

Antatte barn

Audun Torolvsson Vestre Usland

Knud Torolvsson Vestre Usland

Gunnat Torolvsson Vestre Usland

og nevte Leif T Hegebostad

 

Muligens en datter og en sønn eller svigersønn Aasolv med sønner på Usland og Surteland (Manges forfedre i Vest-Agder s. 41

 

Jeg har ikke gått langt inn i dokumentasjonen bortsett fra brevet fra 1598 som er av interesse i en annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av de transkriberte diplomene fra Skofteland som Per Reidar Christiansen har lagt ut hos NSF, dukker leff torofß paa Hegbostad opp. Jeg regner med at det her er tale om Hægbostad i Vigmostad (nåværende Lindesnes kommune). Jeg ser at Lef Hebostad er blant deltakerne i kongehyllingen i 1591.

 

11. des. 1680 (ikke 1686 som Vigmostad-boka sier) er det skifte etter Toru Leifsen (Toru Lefßøn) Hægbostad - et skifte som forteller om 13 barn. Toru eller Tore finnes også i et par av Agder-brevene, fra 1633 og 1639. I sokneprestens manntall fra 1666, er Tore Leffsøn 66 år.

 

Det er vel grunn til å anta at Leif Torusen fra 1598 er far til Toru Leifsen. Men er det noen som har mer kjennskap til Leif Torusen, og om det finnes enda mer dokumentasjon som stadfester at han er far til Toru?

 

 

Du har rett i at det er tale om Hægbostad i Vigmostad, i diplomet hvor Leif Torofsson dukker opp. Går en til Lister lens jordebok anno 1617 ser en at Gunnar Eik i Mandals len og Sjur Haddeland eier 1 hud hver i denne Hægbostadgården. Dette må igjen ses i sammenheng med at Gunnar og Sjur i 1598 nevnes som de som brukeren Leif skal betale landskyld til. Diplomregesten min er noe krøkkete skrevet, men studerer en konteksten fremgår det at Gunnar Eik og Sjur Haddeland eide hver sin part i Hægbostad.

 

Min hypotese er at Leif var sønn av den Toro(l)v Håkonsson som i 1555 var inngift på Foss i Sør-Audnedal. Det gjenstår likevel å bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.