Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Pedersen, f. 1814


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter forfedre til min noe flyktige tipp-tipp Mathias Pedersen:

 

Dette vet jeg:

 

- Født 1814 på Øyum i Grong, døpt i Grong Kirke 25/9-1814.

 

- Vokste opp på Valskrå i Grong, men kom etterhvert til Femris i Gildeskål.

 

- Viet 28/12-1844 i Gildeskål Kirke med Lorentze Marie Johanne Hansdatter fra Mevær i Gildeskål

 

- Ble far til 7 barn med henne, men ble senere antatt å oppholde seg i Russland uten kontakt med familien. Dette ble opplyst da Lorentze fikk barn med en annen mann i 1870.

 

Jeg har full oversikt over hans kone, hennes slekt og deres barn. Og hans forsvinningsnummer til Russland regner jeg med det blir vanskelig å finne ut noe særlig om...

 

Men hva kan jeg finne ut om hans nord-trønderske forfedre? Ved dåpen blir jo hans foreldre oppgitt til Dorthe Hansdatter fra Folden, nu paa Øyum og Skiløber Peter Erichsen Leer

 

Kilder:

- Nord-Trøndelag fylke, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A05 (1799-1816), Kronologisk liste 1814, side 432-433, løpenr. 14.

- Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A04 (1837-1861), Ekteviede 1844, side 297, nr. 11.

- Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A05 (1862-1879), Fødte og døpte 1870, side 52, nr. 68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett gjennom konfirmasjonene i Overhalla, men fant ham ikke i første omgang. Det er dog ganske utydelig skrift for de akutelle årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker, Berit. Men både du og jeg har visst misforstått litt her. "Follen" i kirkeboka referer nok her til Foldereid sokn i Nord-Trøndelag, ikke Folda i Nordland.

 

Hva med Peder Eriksen som tydelivis var skiløpersoldat? Han burde jo finnes i en eller annen militærrulle?

 

Fant forresten Jostein Mediaas database over konfirmerte i Overhalla prestegjeld 1824-1864, og det er ingen passende Mathias Pedersen der. Men han jo kanskje ha blitt med moren tilbake til "Follen" (i.e. Foldereid) Eller et annet prestegjeld for alt vi vet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! Noen ganger hjelper det å tenke litt høyt og formulere problemet skriftelig her :)

 

Fant nettopp Mathias Pedersen som konfirmert i Foldereid sogn i Kolvereid Prestegjeld 7. aug 1831, som sønn av Peder Eriksen og Drothe Hansdatter. Det står dog ikke noe bosted eller om foreldrene nå er blitt gift eller ei...

 

Kilde: Nord-Trøndelag fylke, Kolvereid, Ministerialbok nr. 780A04 (1830-1844), Konfirmerte 1831, side 99, nr. 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du dødsdato og år for Mathias. Og hvor tilbrakte han siste tid av livet?

Magne Jensen, Fleinvær

 

Hei, Magne.

 

Jeg vet kun det som står som merknad ved dåpen til Lorentze's sønn Gerhard Eriksen 09.10.1870 [Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A05 (1862-1879), Fødte og døpte 1870, side 52, nr. 68], der Lorentze opplyste at hun "...i omtrent 15 Aar levet adskilt fra sin Mand, som skal opholde sig i Rusland."

 

(15 år er vel litt å ta i, da Lorentze og Mathias siste barn (Karen) ble født i 1859).

 

Han må jo ha gitt lyd for seg en gang, siden de trodde han var i Russland og ikke antok at han var borte på havet. Men hva som skjedde med ham der (og når han døde) er jo ikke godt å si - sikkert stoff til en hel roman :)

 

Tilbake til Foldereid: Som nevnt, så er dessverre ikke bosted nevnt ved konfirmasjonen. Hvilke andre kilder kan være mulige her. Et innrulleringsmantall hadde sikkert hjulpet, men det er jo ikke akkurat så lett tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

At Mathias var i Rusland trenger selvsagt ikke å stemme. I flg muntlige overføringer var han jo tilbake på Fleinvær etter at Gerhard var født.

Beretningen om hvor han hadde vært er vel derfor hans egen. Når voksne menn gjør slike forsvinningsnummer, er det lett å tenke at det har vært en kvinne inne i bildet. Han kan jo ha vært i Amerika for den saks skyld. Det er jo også svært sansynlig at han har etterlatt genetiske spor i løpet av sin forsvinning. Kanskje et søk i emigrantprottokoller kan være aktuelt.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

At Mathias var i Rusland trenger selvsagt ikke å stemme. I flg muntlige overføringer var han jo tilbake på Fleinvær etter at Gerhard var født.

Beretningen om hvor han hadde vært er vel derfor hans egen. Når voksne menn gjør slike forsvinningsnummer, er det lett å tenke at det har vært en kvinne inne i bildet. Han kan jo ha vært i Amerika for den saks skyld. Det er jo også svært sansynlig at han har etterlatt genetiske spor i løpet av sin forsvinning. Kanskje et søk i emigrantprottokoller kan være aktuelt.

Magne

 

Hei igjen, Magne og andre interesserte. Takket være et tema i DIS-Norges slektsforum (Nordland --> Gildeskål) om de samme personene, har det dukket opp noen nye brikker i puslespillet!

 

Det ser ut som Mathias var tilbake i Gildeskål i 1872 og ble far til et barn, Anna Pernilla f. 9/12-1872 (kommer ikke inn på kirkebøkene akkurat nå).

 

Videre er det trolig han som er på Åkvik i Nesna ved FT 1875, nr. 3283 her http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f71828&gardpostnr=495&personpostnr=3283#nedre, spesielt siden han ble notert med "Valskraa" som etternavn.

 

Hva som så skjedde, vet jeg ikke - om han døde i Nesna eller forsvant videre igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på FS er farens etternavn skrevet som Peter Isachsen,og når jeg studerer kirkebokinnførselen tror jeg nok det er det riktige http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=29286683&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

 

 

Men ved vielsen er farens navn oppgitt som "Petter Eriksen".

 

Ved dåpen synes kan det muligens stå "Isachsen" overskrevet med "Erichsen". Det er jo mye kluss med blekket der, men jeg synes tydelig de to buene på E'en er med kraftigere skrift enn det som står under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk, takk, Erlend! :)

Men jeg er redd jeg må ha litt hjelp til å tyde innholdet i de to kolonnene til høyre der... Er ute av trening med å lese gammel skrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det står noe slikt, jeg har satt ? der jeg er usikker:

 

Oppholdssted:Skal være flyttet til (?Zindaager? i søedistrikt (overstrøket)) ?? i Folden.

 

Utgått av rullen: Er i Nærøens district 10de lægd ./. Leer)

 

Men ikke noe mer om faren.

Jeg har sjekket noen aktuelle:

Peder Erichsen Bya f. 1793. Han var døv og således ikke tjent som soldat

Peder Erichsen Wie f. 1796. Har tjent som soldat. Er i legd 15.

Peder Erichsen Storamdal f. 1786. Er innrullert som reserve 18 juni 1807, senere tjent som soldat.

Peder Isachsen Storøye f. 1793. Er utskrevet av rullen (legd 48) i 1833 som "forældet". Er trolig ikke tjent som soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Eriksen Bya er det ihvertfall ikke. Han er gift i Harran og bor der.

Peder Eriksen Wie har barn i Grong i 1826 og dør i 1828.

Peder Erichsen Storamdal f. 1786 kan være den samme som Peder Eriksen Lysberg,

men i så fall er det ikke han heller for han er gift i Overhalla og dør der.

Peder Isachsen Storøye f. 1793 vet jeg ikke mer om enn at han er født. Så han

kan kanskje være en mulighet.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det står noe slikt, jeg har satt ? der jeg er usikker:

 

Oppholdssted:Skal være flyttet til (?Zindaager? i søedistrikt (overstrøket)) ?? i Folden.

 

Utgått av rullen: Er i Nærøens district 10de lægd ./. Leer)

 

 

Takk! Etter det som er overstrøket, så står det vel Lund i Folden?

 

Og "Leer" er jo gårdsnavnet som faren Peder Erichsen er oppført med ved Mathias' dåp.

 

Tidligere har jeg antatt Peder Erichsen Wie som mest sannsynlig far, men har aldri fått det 100% bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Eriksen Vie får en sønn utenfor ekteskap i Grong i 1826. Det står noe etter navnet hans osm jeg ikke kan lese, men det

gir vel neppe noe svar på det du lurer på.

 

det er nr 1 langt nede på siden:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16451&idx_id=16451&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928620148.jpg

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Eriksen Vie får en sønn utenfor ekteskap i Grong i 1826. Det står noe etter navnet hans osm jeg ikke kan lese, men det

gir vel neppe noe svar på det du lurer på.

 

det er nr 1 langt nede på siden:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16451&idx_id=16451&uid=ny&idx_side=-13

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070928620148.jpg

 

Anne

 

Takker, Anne! Det står noe slikt "efter (anmeldelse??) af pigens fader Imbret Rosten, og pige Ane Imretsd Rosten".

 

Men det kan jo hende det er ham - når man først har "syndet" en gang er det fort gjort å gjøre det igjen :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett gjennom døde i Nesna 1875-1905, men fant ingen passende som hadde fødested Grong eller Overhalla.

Nå tok jeg en "spansk" og gikk gjennom fødestedene uten å se på hvert enkelt navn, dermed kan jeg ha hoppet over ham dersom han står oppført med feil fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I bind I av Nærøya-boka, så kjøpte Peder Eriksen Vie en av Øyum-gårdene i 1826, men druknet i 1828... Finner ikke dødsfallet i kirkeboka for Kolvereid i Nærøy i farten. Noen andre som finner?

 

Leste også om nabogårdene Leir og Vie (jmf "Peder Erichsen Leer" = Peder Eriksen Vie?), og her var det mye teigblanding, tette forhold og uklare grenser til langt utpå 1900-tallet, så presten og andre kunne nok fort være usikker på om vedkommende bodde på en plass under Leir eller en plass under Vie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Peder Eriksen Bya er det ihvertfall ikke. Han er gift i Harran og bor der.

Peder Eriksen Wie har barn i Grong i 1826 og dør i 1828.

Peder Erichsen Storamdal f. 1786 kan være den samme som Peder Eriksen Lysberg,

men i så fall er det ikke han heller for han er gift i Overhalla og dør der.

Peder Isachsen Storøye f. 1793 vet jeg ikke mer om enn at han er født. Så han

kan kanskje være en mulighet.

 

Anne

 

Etterhvert som det begynner å dukke opp avkrifter av kirkebøkene, kan vi se på dette litt mer systematisk.

 

Peder Eriksen Storamdal gifter seg 09.06.1815 i Ranum kirke med Berit Henriksdatter Lysberre. Han blir her omtalt som "ungkar og skiløber", slik som Mathias Pedersens far med samme navn, se http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000001564130

 

Ved å se på de registrerte konfirmasjonslistene i Overhalla 1824-1864, finner vi at de bodde på Lysberre og hadde minst 5 barn sammen - http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/kf/2507?fornavn=Be*&etternavn=Hen*&kjonn=&stilling_stand=&bosted=&fodested=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&daapsdato=&karakter=&vaksinert=&type=person&hendelsesdato=&hendelsesaar=&sogn_kirke=&merknader=

 

Var det da flere skiløpersoldater i Overhalla med navn i Peder Eriksen rundt 1814-1816? Eller er dette vår mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.