Gå til innhold
Arkivverket

norske sjømenn, fins en oversikt


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Den jeg leter etter opplysning om, er Thorgny Rasch Ege, f. 1884 i Drøbak, gift med Elise Rosenberg, bosatt ved barnas fødsel i 1916 (Hans Rosenberg, gm Ragnhild Kristine) og 1922 (Lars Rasch, ugift) på Bærums verk, Vestre Bærum, ved Hans Rosenbergs konfirmasjon i 1931 på Bekkeli Levre (?) i Vestre Bærum. Farens tittel er d/s maskinist, søfarende.

 

Jeg har funnet fødselen til far, mor og de to brødrene. Dødsannonsen til Elise Ege i 1969 viser at det skal være en datter Bente Lise, hvis fødsel jeg ikke har funnet. Sannsynligvis i V. Bærum, vil jeg tro. Thorgny må være død før dette året, da han ikke er nevnt i dødsannonsen.

 

Så til mitt egentlige spørsmål: Finnes det noen bok "Norske sjømenn" som kan ha omtale av Thorgny Rasch Ege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ei bok om norske skipsførere 1933-1953, der Carsten Schanche har tilbudt seg å gjøre oppslag her i forumet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/424-noen-som-oensker-oppslag-i-norges-skibsfoerere-1933-1953/page__p__3221__hl__schanche__fromsearch__1#entry3221

 

Jeg kjenner imidlertid ikke til noen bøker som tar for seg norske sjømenn i vid målestokk. Nettstedet www.sjohistorie.no har etter hvert publisert en nokså omfattende oversikt - vesentlig fra Agder-fylkene - men jeg finner ikke "din" mann der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ei bok om norske skipsførere 1933-1953, der Carsten Schanche har tilbudt seg å gjøre oppslag her i forumet: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/424-noen-som-oensker-oppslag-i-norges-skibsfoerere-1933-1953/page__p__3221__hl__schanche__fromsearch__1#entry3221

 

Jeg kjenner imidlertid ikke til noen bøker som tar for seg norske sjømenn i vid målestokk. Nettstedet www.sjohistorie.no har etter hvert publisert en nokså omfattende oversikt - vesentlig fra Agder-fylkene - men jeg finner ikke "din" mann der.

 

OK, Oddbjørn, takk for innspill. Det var kanskje for godt til å være sant om Thorgny skulle finnes omtalt i en bok.... men jeg tenkte at jeg kunne ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han døde mens han var sjømann, vil dødsfallet kunne være registrert hos Sjømannsforbundet. Deres arkiver befinner seg hos Riksarkivet som vil besvare henvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel registrert i www.sjohistorie.no men oversikten er ikke fullstendig. Jeg kunne ikke finne Rasch Ege i oversikten, annet enn et rederi som het C. Ege i Bergen.

 

Det er sjømannsforeninger som gjennomgår sjømannsrullene og legger ut informasjonen.

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg leter etter opplysning om, er Thorgny Rasch Ege, f. 1884 i Drøbak, gift med Elise Rosenberg, bosatt ved barnas fødsel i 1916 (Hans Rosenberg, gm Ragnhild Kristine) og 1922 (Lars Rasch, ugift) på Bærums verk, Vestre Bærum, ved Hans Rosenbergs konfirmasjon i 1931 på Bekkeli Levre (?) i Vestre Bærum. Farens tittel er d/s maskinist, søfarende.

 

Jeg har funnet fødselen til far, mor og de to brødrene. Dødsannonsen til Elise Ege i 1969 viser at det skal være en datter Bente Lise, hvis fødsel jeg ikke har funnet. Sannsynligvis i V. Bærum, vil jeg tro. Thorgny må være død før dette året, da han ikke er nevnt i dødsannonsen.

 

Så til mitt egentlige spørsmål: Finnes det noen bok "Norske sjømenn" som kan ha omtale av Thorgny Rasch Ege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper at du vet båtens (båtenes) navn. Selv har jeg på Statsarkivet funnet maskinist i familien og skipsfører og hvilke båter og tid de reiste med disse. Dette betyr at fra det stedet vedk reiste ut fins en sjømannsrulle. Skulle ønske disse ble digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hjelper at du vet båtens (båtenes) navn. Selv har jeg på Statsarkivet funnet maskinist i familien og skipsfører og hvilke båter og tid de reiste med disse. Dette betyr at fra det stedet vedk reiste ut fins en sjømannsrulle. Skulle ønske disse ble digitalisert.

 

Dessverre har jeg ingen anelse om båtens navn, eller hvilket sted han reiste ut fra. Jeg har sendt en henvendelse til Riksarkivet, venter spent på om der er noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av søk etter akkurat denne personen men når en person sigla i utenriksfart på eit skip som ikkje er registrert i Norge rett etter år 1900, og med stor sansynlighet reiste ut fra Bergen, hvilken nasjonalitet er det mest sansynlig han reiste for?

Vet jo det sikkert blir synsing men kanskje det var noen nasjonaliteter som var mer sansynlig enn andre derfra rett etter år 1900?

 

Steinar Sletten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.