Gå til innhold
Arkivverket

Viet av kapteinen ?


Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Min bestemor, Valborg Eugenie Larsen, født i Skien 24.5. 1887, flyttet til Oslo i ung alder (finnes i FT 1910 for Kr.ania).

Adressen da hun døde i november 1941 var Korsgata 27.

 

Hun giftet seg med en svenske, Adolf Ehn. (Om ham vet jeg intet.)

 

Jeg har et brev fra henne, datert 14.1. 1941 der hun bl. a. skriver: "...ja, 10. mars er det alt 15 år siden vi giftet oss."

 

Altså giftet de seg 10. mars 1926. Jeg har gått gjennom alle Oslos kirkebøker samt Aker sorenskriveri for mars 1926, men har ikke lykkes i å finne dem.

 

Valborg (noen ganger skrev hun Walborg) jobbet om bord på s/s "Stavangerfjord" i 1920-åra. Kan det være at hun har truffet sin tilkommende mann der - og så har kapteinen viet dem ?

 

Hvis så er tilfelle, hvor ble så ekteskapet registrert i Norge ?

 

Noen som vet noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Adolf, fra Emigranten

Efternamn: EHN

Förnamn: ADOLPH J

Ålder: 49 Kön: M

Född: 1886/1887

Församling: OSLO NOR Län:

Titel/Anm:

Utresehamn: GÖTEBORG

Utvandrdag: 1936 12 07

Destination: NEW YORK NY

Medåkande: NEJ

Källkod: 135:1257:87389B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 14-5-1963, anmeldte dødsfall 11.mai: Fhv. mekaniker Adolf Julius Ehn, f.1887. Iflg. adresseboka for 1955 bodde han i Christiesg.76 og var mek.arb. ved Nyland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selv søke dem opp på Ellis, Kjell. Mange treff.

 

http://www.jewishgen.org/databases/eidb/ellisgold.html

 

Oi ! Takk for tips, Arne. Og takk til dere andre også.

 

Men tilbake til mitt spørsmål: De som ble viet til sjøs (og forsåvidt på ambassader også) hvor i Norge ble disse vielsene registrert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adolf Julius Ehn f. 25-03-1887 Gøteborg, Âlvsborg.

Fra Oslo Byarkiv.

Takk for det, Øyvind.

 

Jeg har nå vært inne på ellisisland.org og funnet begge to der. Men det snodige er jo at de står som passasjerer (associated passengers - hva nå det betyr). Valborg var jo en av mannskapet (jobbet i sykelugaren). Synd at disse listene ikke går lenger enn til 1924. Hadde jeg fått opp 1926, kunne jeg jo ha sett om hun hadde byttet etternavn til Ehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.