Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å spore opp en familie i Sverige med minimalt med opplysninger?


Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Mine tipptipp oldeforeldre giftet seg i Elverum kirke,i kirkeboken står det at min tipptipp oldemors fødested var Sverige..?Er det mulig å spore hennes slekt i sverige når jeg da ikke aner hvor i sverige hun kommer fra? de få opplysningene jeg har om henne er: Hun het Marte Henriksdatter og var født 03.01?-1842 og hennes far het Henrik Henriksen. Hun giftet seg 02.01.1863 med Andreas Johnsen Gropen født 16.02.1838 i Elverum -Hedmark. De fikk 7 barn, og bodde på Gropen i Elverum. Blir dette å lete etter den berømte nåla eller finnes det et snev av håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne dåpen i kirkeboka for søndra Finnskoga via arkivdigital. Ser ut til at hun er født 28 des 1841 og døpt 6/1 1842. Hendrik Hendriksen og Carina(e) Johansdotter. I husforhørslangd finner jeg følgende fam overstrøket(kan bety at de har flyttet) men det står Hendrik Hendrikson f 16/4 1805 og Carina(e)f 1815. Barn Hendrik f sept 1836 og Marta 28/12 1842 på plassen jeg tyder som Asvundsåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er henne. Det står at hun er født i Järpliden, men klippet over viser at hun er født i Avundsåsen og flyttet til Järpliden. Gravberget er rett over grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er henne. Det står at hun er født i Järpliden, men klippet over viser at hun er født i Avundsåsen og flyttet til Järpliden. Gravberget er rett over grensa.

 

Takk igjen...hadde absolutt ikke noe håp om å klare å finne noe som helst om denne damen. Jeg er ganske fersk i denne slektsforsker verden og har masse å lære i forhold til hvor man kan finne info...finnes det egne registere for finnefolk? Har altid hørt at det skulle finnes finnefolk i denne delen av slekta men har ikke funnet noen..kansje det er de jeg er på sporet av nå da? tror jeg må lese litt historie også jeg..for dette kan jeg svært lite om. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen...hadde absolutt ikke noe håp om å klare å finne noe som helst om denne damen. Jeg er ganske fersk i denne slektsforsker verden og har masse å lære i forhold til hvor man kan finne info...finnes det egne registere for finnefolk? Har altid hørt at det skulle finnes finnefolk i denne delen av slekta men har ikke funnet noen..kansje det er de jeg er på sporet av nå da? tror jeg må lese litt historie også jeg..for dette kan jeg svært lite om. :blink:

 

Hei igjen Hanne.

 

Jeg har selv slekt fra Värmland som jeg så vidt har begynt å pirke borti og du skal ikke se bort i fra at du havner inn i finneslekt.

Har slektsgranskere på den siden av familien, så jeg har vært heldig.

 

Når du nå har havnet så tidlig inn i Sverige, så vil jeg anbefale deg å prøve AD Online eller

Genline

 

Du må kjøpe tilgang til husforhör og kirkebøker i Sverige :o , men i første omgang ta kortidsabonnement.

 

I Sverige er husforhör også oftere gjennomført og du kan dermed følge slektene enklere bakover i tid.

 

Lykke til videre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Hanne.

 

Jeg har selv slekt fra Värmland som jeg så vidt har begynt å pirke borti og du skal ikke se bort i fra at du havner inn i finneslekt.

Har slektsgranskere på den siden av familien, så jeg har vært heldig.

 

Når du nå har havnet så tidlig inn i Sverige, så vil jeg anbefale deg å prøve AD Online eller

Genline

 

Du må kjøpe tilgang til husforhör og kirkebøker i Sverige :o , men i første omgang ta kortidsabonnement.

 

I Sverige er husforhör også oftere gjennomført og du kan dermed følge slektene enklere bakover i tid.

 

Lykke til videre. :D

Takk for tips Cathrin, da skal jeg prøve ut det :) ønsker deg også lykke til videre i jakten på slektninger mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok dine aner i min base, men har ikke fått "giftet" alle ennå. At de er finner er sikkert. Du kan gå inn på www.fennia.nu så finner du mange artikler om finnene.

 

Hvis du tar et abb, så sjekk husforhörene i 1820-25 i Dalby og Norra Ny. Der har Carl Axel Gottlund skrevet inn finske slektsnavn på mange.

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok dine aner i min base, men har ikke fått "giftet" alle ennå. At de er finner er sikkert. Du kan gå inn på www.fennia.nu så finner du mange artikler om finnene.

 

Takk for info Berit,den skal jeg sjekke ut :) Du får si i fra hvis du tror at jeg har noe å bidra med i forhold til de "ugifte" :)

mvh hanne (fra nabobygda Jevnaker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.