Gå til innhold
Arkivverket

Hordaland/Fjellberg/Stord


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jakter på en Otto Andersson Brose som var prestesønn fra fjellberg. Han var gift på Stord men måtte selge gården sin pga fyll og drog utenlands ca 1690..Var gift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Otte Andersson Brose som er død på Horneland i 1693. Han var sønn av Anders Jensson Brose f ca 1780 på Jylland og Sara Søfrensdtr. Noe mer har jeg ikke om han og her har jeg ikke ført opp noen kilder,så dette må selvfølgelig sjekkes opp!<BR>Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Otte Andersson Brose som er død på Horneland i 1693. Han var sønn av Anders Jensson Brose f ca 1780 på Jylland og Sara Søfrensdtr. Noe mer har jeg ikke om han og her har jeg ikke ført opp noen kilder,så dette må selvfølgelig sjekkes opp!<BR>Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Kan være han..

Har han noen flere brødre slik du kan se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har disse: Ektemann: Anders Jensson Brose

 

Hustru: Sara Søfrensdtr.

 

Barn 1: Anna Andersdtr.

 

Barn 2: Anders Andersson Brose

 

Barn 3: Otte Andersson

 

Barn 4: Karen Andersdtr. Brose

 

Barn 5: Jens Andersson

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette fra Kvinnherad 5, Allmennsoga -Gards-og ættesoga, Eid og Fjelbergom Anders Jensen Colding Brose, sogneprest i Fjelberg:

Anders Brose kom fra Kinsarvik til Fjelberg i 1641. Hr. Anders var en myndig prelat og en mann som hadde sans for denne verden. At han var glad i flasken var et rykte som fulgte med fra Kinsarvik. Om dette er riktig, vet en ikke sikkert, men han fikk en klage mot seg for domkapitlet og fant det nødvendig å be soknebarna i Fjelberg om et skussmål. De forsikret at han var en bra mann uten plett og lyte.

 

Om sønnen Jens Andersson Brose har jeg dette notatet:

Det går ikke fram av Kvinnherad 5 om Jens er sønn av Sara Bugge eller Sara Sørensdatter, men neste sønn, Otte, er nok Sara Sørensdatters sønn. Det samme er sannsynligvis også de andre barna.

De andre søskene til Otte jeg har er Erik, Hans, Ander og Karen.

 

mvh

Arnulf Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notes for Anders Jenssen Brose

Feile opplysninger om at Anders er gift med en Sara Bugge:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=231&innhaldid=12&storleik=

 

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=197&storleik=

Notes for Sara Søffrensdatter (Spouse 1)

Sara var gift med presten Andreas Jenson Brose/Kolding i Kinsarvik, som er eier av Fuglaberg i 1647. De hadde flere barn; Jens Fatland i Fjeldberg(far til Jørgen Brose) Karin ( g.m. futen Ivar Knutsen, Gram) Anders, Valvatna, Stord Eirik, Eikeland, Finnås Hans, Årvik Fjeldberg ?(Otte?) (Ref. Aa.K.Bu,ættebøer for Eidfjord, Kinsarvik, Odda, 1943)

 

Stemmer dette? Var ikke Anders gift 2 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene du har lagt ved både i innlegg 5 og 7 var både spennende og interessante. Det jeg har, er som jeg skrev, fra bygdeboken Kvinnherad 5. Jeg har for mange år siden fjernlånt disse bøkene og må vel gjøre det igjen for igjen å se hva som står der, selv om jeg gjerne skulle hatt noen sikrere kilder. Men jeg har både Sara Nilsdtr. Bugge og Sara Søffrensdatter som Anders Jensen Colding Broses koner.

Derfor håper jeg at det er noen som kan svare på spørsmålet ditt om Anders virkelig var gift 2 ganger.

 

mvh

Arnulf Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Ja jeg leiter nå rundt omkring og det er flere plasser en ref til begge konene men også un til Søfrensdtr..Men slik er det vel med gamle kilder...

 

Takker for hjelp så langt og håper at der ramler mer inn..

 

Ønsker alle en fortsatt riktig god uke.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.