Gå til innhold
Arkivverket

lille tøyen


mauseth anita
 Del

Recommended Posts

Fant dette på Wikipedia:

 

Lille Tøyen er et boligstrøk i Bydel Grünerløkka i Oslo. ...

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lille_T%C3%B8yen

 

 

Verktøy for slektsgranskere - kart over Kristiania med menighetsgrenser 1911

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/article68754-961.html

 

 

Grünerløkkas historie

 

http://www.bradager.net/lokka/lokkahist.html

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Tøyen er et boligstrøk i Bydel Grünerløkka i Oslo. ...

 

... og kirka (og menigheten) på Grünerløkka heter Paulus.

 

Imidlertid ligger Lille Tøyen nordøst for Botanisk have, og som du ser på kartet fra 1911 er det utenfor bygrensa. Jeg vil tro området sognet til Østre Aker kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kampen kirke. Den er bare et par stenkast unna. Og rett ved siden av Lille Tøyen ligger Hasle kirke, men den er vel for ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kampen kirke. Den er bare et par stenkast unna. Og rett ved siden av Lille Tøyen ligger Hasle kirke, men den er vel for ny.

 

Det var vel ikke bare å komme til nærmeste kirke ;) Jeg har inntrykk av at prestene sto ganske hardt på å følge sognegrensene, det handlet jo om inntektsgrunnlaget deres før de kom på statsregulativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Kampen kirke er det riktige. Økernveien ligger på Lille Tøyen, og denne veien tilhører Kampen i alle fall. Men det er jo ikke dermed sagt at hele Lille Tøyen ligger innenfor Kampen menighets grenser. Kanskje er det Hasle menighet nå. Dette med Grünerløkka er bare delvis riktig. Bydel Grünerløkka omfatter både Lille Tøyen, Grünerløkka og flere andre områder. Men Lille Tøyen ligger ikke på Grünerløkka, selv om de tilhører den samme bydelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Østre Aker eller Kampen, men jeg holder på den første. Nå har vi jo ikke hørt hvilket årstall det er snakk om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Østre Aker eller Kampen, men jeg holder på den første. Nå har vi jo ikke hørt hvilket årstall det er snakk om heller.

 

I 1911 tilhørte Økernveien Kampen menighet. Jeg har vært inne på www.kirken.no nå, og i dag ligger Økernveien både i Kampen, Østre Aker og Sofienberg menigheter. Men i 1911 var det jo bare tale om den delen av Økernveien som lå innenfor Kristianias grenser. Nå er det bare en del av denne veien som ligger på Lille Tøyen. Så jeg vet ikke om Økernveien blir et blindspor. Jeg tror jeg vil prøve alle disse tre kirkene i alle fall, altså Kampen, Østre Aker og Sofienberg (tidligere Petri kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Anitas svar om 1885 nå etter mitt forrige innlegg. Hvis Lille Tøyen lå i Aker kommune, hvilket jeg tror er helt riktig, så tilhørte Lille Tøyen den gang i 1885 Østre Aker kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anita Mauseth: Har du sett dette svaret? Du har kanskje glemt å sjekke? Du har vært inne og lagt inn to nye spørsmål som berører Lille Tøyen etter at det siste svaret her ble avgitt. De som prøver å hjelpe, er sikkert interessert i å få vite om du synes dette har hjulpet deg noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.