Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Saven(Saver)


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

post-581-0-89705200-1297714503_thumb.jpg

-Dette er hentet fra en håndskrevet bok om slekten.

Her nevnes min 3xTippoldemor: Johanne Margaretha Saven.

Hun var født 10 Oktober 1775.Og var gift i Christiansand med Tarald Nielssen Bechmann.

-I utklippet nevnes kun hennes forfedre i to ledd(men uten årstall eller datoer).

 

Jeg har senere funnet ut at hennes far Ole Johnsen Saven giftet seg 8 Mai 1765 i Christiansand

med: Anne Høljesdatter. Han var kanskje også fadder i 1805 for en Anders Koestøl i Tveit.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28188&sok=Saver&nr=1&antinnlegg=27&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Og hadde også en datter: Aasille, som ble født 20 Juli

 

Ifølge notatene i boka var Ole sønn av en John Olsen Saven og Birgitte Olsdatter.

-Men heller ikke her er det oppgitt datoer, eller kilder.

 

Kan noen hjelpe, med denne slekta.

Muligens er navnet Saven tatt fra gården Saven i Birkenes sogn.

Eller Saven som også kalles Saga i Vennesla.

 

Ellers har jeg også nevnt denne slekta før i en debatt:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28188&sok=Saver&nr=1&antinnlegg=27&startnr=&antall=&spraak=n#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen tips?

-Familien brukte Saven som etternavn mens de bodde i Kristiansand.

Men hvor kommer navnet fra, har jeg funnet riktig gård?

Og kjenner noen igjen navnene?

-Er denne gården nevnt i en bygdebok(Vennesla??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bygdebøker for Oddernes, Tveit og Vennesla, men eg har ingen av dei. Johanna Margaretha hadde fleire søsken, og kanskje kan fadderne ved dåp gi spor å gå etter: Johannes, døpt 3 aug 1865, Aasille 1768, Grethe Kirstine døpt 20 des 1770, Hans Gabriel døpt 22 mars 1772 og Johanne Margrethe 1775.

 

Kva med denne, Jon Olsen døpt 03.04.1740 ? Nr 32 i kirkeboka. Gudmora er Birgitte Olsdatter, enke etter Sven Olsen Sovers - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Jeg hadde ikke funnet de andre søsknene...

Dåpen du finner for Ole Jonsen, må undersøkes..

Her er jo flere navn like som i boka mi.

-Men jeg kan jo fortsatt ikke være sikker før jeg ser navnet Saven(Saver?).

Nå er det jo en som heter Sovers?? kan jo muligens være feilskrevet for Saven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg har funnet begravelsen til Ole Johnsen Saven i 1790: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607320637.jpg

Ifølge denne var han 52 år da han døde, det vil si at han var født ca 1738. Den eneste jeg hittils har funnet er født i 1735 og sønn av John Olsen Vinkland?) og Birgitte Nielsdatter, men om dette er den riktige er for tidlig å si.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkland er nok heller Vinsland i Birkenes.  Jon Olsen (Homborg) og Berte Nilsdtr døde begge i Kristiansand 1763. Han var trolig sønn av Ole Andersen -1713 og Todne Torjusdtr Vinsland - 1737. Todne var datter av Torjus Herlofsen og Anne Larsdtr. Torjus H. var sønn av Herlof Christensen Vinsland 1606-1680. Disse finnes nevnt I Birkenesbøkene. Det kan se ut som Jon Olsen hadde noe å gjøre på Eide (ved Grimstad). I hvert fall hadde han søsken som fikk gård der.

Skipper Tarald Nilsen Bechmann 1768-1831 var sønn av Nils Taraldsen Bechmann og Barbara Ånensdtr Landø 1747-1817.

Når en snakker om "Saven" i Kristiansand gjelder det vanligvis den store sagen som var på Vennesla. Sovers er trolig en dansk familie i Kristiansand,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkland er nok heller Vinsland i Birkenes.  Jon Olsen (Homborg) og Berte Nilsdtr døde begge i Kristiansand 1763. Han var trolig sønn av Ole Andersen -1713 og Todne Torjusdtr Vinsland - 1737. Todne var datter av Torjus Herlofsen og Anne Larsdtr. Torjus H. var sønn av Herlof Christensen Vinsland 1606-1680. Disse finnes nevnt I Birkenesbøkene. Det kan se ut som Jon Olsen hadde noe å gjøre på Eide (ved Grimstad). I hvert fall hadde han søsken som fikk gård der.

Skipper Tarald Nilsen Bechmann 1768-1831 var sønn av Nils Taraldsen Bechmann og Barbara Ånensdtr Landø 1747-1817.

Når en snakker om "Saven" i Kristiansand gjelder det vanligvis den store sagen som var på Vennesla. Sovers er trolig en dansk familie i Kristiansand,

 

Takker for innspill Jarl.. Må nesten være litt lokalkjent for å kjenne igjen disse gårdsnavnene..

Blir spennende å se om Ole var sønn av Jon Olsen og Berte/Birgitte Nielsdatter eller om det finnes andre kandidater.

Slekten Bechmann har jeg også arbeidet endel med: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Bechmann_(fra_Kristiansand)_(slekt)

 

Barbara Ånensdatter Landø fant jeg akkurat familien til. Hun døde 2 Juni 1817 og var da 70 år.

Hun var datter av Aanen Christensen Landøe og Kirsten Nielsdatter.

 

Men siden du nevner at Saven kan komme fra den store sagen i Vennesla så bør jeg kanskje se om det dukker opp en Ole eller Jon Saven der oppe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.