Gå til innhold
Arkivverket

Gjert (Meidel) Olsen født 24.08.1890.


Kjell Gunnar Angelund
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med å finne en kar ved navn Gjert (Meidel) Olsen, født den 24.08.1890 i Avaldsnes, Karmøy. Hvorfor han heter Meidel vet vi ikke , han er den eneste av 11 barna i familien som har dette navnet. Han reiste til USA, han bosatte seg i Santa Rosa, California og ble gift med en kvinne som heter Stella og fikk 3 barn. Hva etternavnet til Stella er vet jeg ikke. Jeg vet ikke helt hvordan man skal søke i utlandet etter personer så jeg er takknemlig for den hjelp jeg kan får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor opprette nytt tema på samme person ? Var du fornøyd med svarene du fikk der ??

 

Gjentar mitt svar på hvordan du kan komme videre:

 

Amber McCaslands Family Tree på Ancestry.com indikerer at Gjert og Stella fikk 2 barn. Hvis du ikke har tilgang til dette, kan jeg oversende din Epostadr. til eieren av denne websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Gunnar, du må huske på å gi tilbakemelding til de som svarer. Du har lagt inn et spørsmål på DIS forumet også og fått 8 svar, men ingen respons tilbake.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

California Passenger and Crew Lists, 1893-1957

about Gjert Merdell Olsen Name: Gjert Merdell Olsen

Arrival Date: 13 Aug 1923

Age: 32

Birth Date: abt 1891

Birthplace: Kopervik, Norway

Gender: Male

Ethnicity: Scandinavian

Ship Name: Baja California

Port of Arrival: San Pedro, California

Port of Departure: Vancouver, British Columbia

Last Residence: Norway

Archive information (series:roll number): m1764:6

 

Sjømann. Singel. Siste bopel er Kopervik. Far er Elling Olsen, Kopervik. Skal til San Pedro, Cal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canada, Ocean Arrivals (Form 30A), 1919-1924

about Gjert Merrill Olsen Name: Gjert Merrill Olsen

Gender: Male

Estimated Birth Year: abt 1891

Birth Place: Norway

Age: 32

Date of Arrival: May 1923

Port of Arrival: Quebec

Port of Departure: Stavanger, Norway

Ship Name: Montcalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seattle Passenger and Crew Lists, 1882-1957

about Gjert Meidell Olsen Name: Gjert Meidell Olsen

Arrival Date: 3 Jun 1923

Age: 32

Estimated Birth Year: 1891

Gender: Male

Race/Nationality: Scandinavian

Ship Name: Baja California

Port of Arrival: Seattle, Washington

Port of Departure: Vancouver, British Columbia

Line: 20

Microfilm Roll Number: M1383_82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut hvor navnet Meidel kommer fra.

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Så hyggelig for deg da :P

 

Her pleier vi å dele med oss av det vi finner. Det er sikkert andre her som er interessert i den historien.

 

For min del kan jeg fortelle at det var en prest ved navn Gjert Meidell i Holla i Telemark tidlig på 1700-tallet. Jeg antar at denne hadde en eller flere etterkommere av samme navn, og at en av dem havnet på Karmøy. Det var ikke uvanlig å kalle opp barn etter presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Leif!

 

Det skal jeg selvfølgelig svare på! ! Men det hadde vært kjekt å få en tilbakemelding fra spørsmålstilleren. Det har han enda ikke gjort i andre temaer heller. Det stemmer nok det du sier om Holla i Telemark for det var der slekten kommer fra via Aurland og Strandebarm og der var det mange med navn Meidel.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig dumt at vi blir involvert å så mye dobbelt-arbeid pga. at tre ulike tema er opprettet om samme person.

 

Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg har oversendt en Epost-adresse (mottatt av KjellGunnar Angelund) til innehaveren av websiden nevnt i innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er fortsatt på jakt etter info om Gjert Meidell? Jeg er en av hans barnebarn. Jeg har hørt at Gjert Meidell Olson ble forkortet til Gjert Meidell. Jeg vet ikke hvorfor eller når det skjedde. Gjert gift Stella Heimsoth (sp?). 3 barn Everett, Eldrid og John. Da han døde var han bosatt i Santa Rosa, CA. Han hadde bodd der så lenge jeg kjente ham. 46 Randall Lane var hans siste hjem-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt på jakt etter info om Gjert Meidell? Jeg er en av hans barnebarn. Jeg har hørt at Gjert Meidell Olson ble forkortet til Gjert Meidell. Jeg vet ikke hvorfor eller når det skjedde. Gjert gift Stella Heimsoth (sp?). 3 barn Everett, Eldrid og John. Da han døde var han bosatt i Santa Rosa, CA. Han hadde bodd der så lenge jeg kjente ham. 46 Randall Lane var hans siste hjem-adresse.

 

 

 

Foreldre til Gjert Meidel Olsen er Elling Olson og Marta Larsdtr. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6256&idx_id=6256&uid=ny&idx_side=-91

 

og Marta stammer fra familien Meidel som kom fra Strandebarm i Hordaland. Har endel opplysninger om familien bakover i tid.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en annen webside på Ancestry.com om Gjert Meidell fra Visnes på Karmøy.

 

Den sier han også hadde vært gift med Anna Bertine Myking (1894-1982) og at de hadde en datter, Olga Bjørg, gift med Erling Hindenes (1920-1960). Hun var født 18. aug. 1920, og død 1991, i Knarvik, Norway. Olga skal ha hatt mange barn ifølge nevnte webside.

 

Websiden har bilder av Gjert og av Olga Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har nettopp skannet boken "Meidell-Slekta" (Håvik-Lina) 1747-2000, med en kort historie om slekta tilbake til 1300 tallet. (426 sider)

 

Den blir ikke publisert, men jeg kan gjøre oppslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.