Gå til innhold
Arkivverket

Anna, f. 1883, reiste til USA - men når og hvordan?


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Anna Elise Skogsrud, f. 31.1.1883 i Kristiania,reiste til USA, men jeg kan ikke finne ut hvordan og når?

 

Hennes far og bror, Emil (Johnsen) Skogsrud og Karl Skogsrud reiste med SS Island til NY den 19.5.1904(Skrevet inn som "Skagsrud). De skulle videre til Chicago. Det virker ikke naturlig at hun reiste før dem, og hun giftet seg den 3.3.1907 med Vilhelm Østlie i Kristiania, så da var hun tilbake.

 

Jeg har søkt på ellisisland, familysearch og ancestry, men nei. Det som plasserer Anna i Chicago er at det skal finnes en dåpsattest derfra, gjeldende Annas datter Helen Skogsrud, f. 13.5.1905, men betyr det også at hun er født i Chicago? Det motsatte kommer nemlig fram i FT 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392206238/ .Der står familien oppført i Sannergaten 19, og alle barna oppgis å være født i Kristiania. Men det eneste barnet jeg finner reistrert er Hjørdis Gunvor, f. 7.9.1907 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=254&uid=417550&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1. De andre to finner jeg ikke. I ca 1911 bodde visstnok familien på Bekkestua/Hosle i Bærum.

 

Har også etpar spørsmål knyttet til USA. Karl Skogsrud tok navnet Johnsen, farens mellomnavn i USA. Han giftet seg, fikk en datter og druknet under uvær på Lake Michigan(?)engang etter ca 1910. Vi har en bestefar og en grandonkel som også seilte der. Grandonkelen druknet også under et uvær på en lake. Emil Skogsrud lot ikke høre mer fra seg - hva som skjedde med ham vites ikke.

 

Og så til slutt: Finnes det registre over sjøfolk på "Lakene" eller sjøfolk i utenriksfart generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke dukker opp på Ellisisland.org kan være at de skal til Chicago...og at de da følger båten til Quebeck for så å ta en annen båt til Milwaukee/Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Forsøk med Anna Stagarud.

 

Det var spot on! Alt stemte, men det står faktisk Skogsrud i skipspapirene - tolkningen har bare blitt litt annerledes :)

 

Takk for super hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

At folk ikke dukker opp på Ellisisland.org kan være at de skal til Chicago...og at de da følger båten til Quebeck for så å ta en annen båt til Milwaukee/Chicago.

Alt jeg lærer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.