Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag bygdebok for Fjære/Grimstad


Litta
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Siden kirkebøkene i Fjære for en stor periode gikk tapt har jeg fått litt problemer med å finne foreldrene til Regine Kirstine Olsdatter, f.o. 1841, gift med Ole Andreas Olsen Huseland, f. 1834. Både dåpen og vielsen mangler.

 

Er det noen som har bygdebøkene og som kan hjelpe ?

 

På forhand takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebokserien for Fjære er ikke kommet til Huseland/Hausland ennå. Den gården vil forhåpentligvis bli omtalt i kretsbindet "Moy", og pt er der dugnadskrefter og faglige krefter som forsøker å få prosjektet videre. Men ting tar tid, særlig når kommunen har avsluttet bygdebokprosjektet i kommunal regi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke enkelt å finne ut hvem som er foreldrene hennes ! Jeg har alle de andre data, folketellinger og barna hennes med Ole, men kommer ikke videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
On 2/15/2011 at 1:57 PM, Litta said:

 

Hei

 

 Jeg ser denne diskusjonen post er mange år gammel, men du spurte det samme spørsmålet jeg har for øyeblikket. Jeg lurer på om du noen gang har funnet en måte å finne foreldrene til Regine Kristine Olsdatter?

Vennligst unnskyld min norsk. Jeg begynte bare å lære for noen år siden.

Takk for hjelp,

Jen

Quote

Hei

 

Siden kirkebøkene i Fjære for en stor periode gikk tapt har jeg fått litt problemer med å finne foreldrene til Regine Kirstine Olsdatter, f.o. 1841, gift med Ole Andreas Olsen Huseland, f. 1834. Både dåpen og vielsen mangler.

 

Er det noen som har bygdebøkene og som kan hjelpe ?

 

På forhand takk !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sjekke om hun var fadder for noen barn, og hvem var faddere for hennes barn?

 

Deres barn funnet på FS, alle døpt i Fjære:

Anna Bergitha f. 31/10 - dpt. 26/11 1865 (den er jo allerede funnet)

Ole 23/5 - 28/6 1868

Olavus 29/6 -29/6 1870

Anna 21/4 - 3/5 1873

Ragna Olava 23/10 - 15/11 1874

Inga dpt. 1/7 1877

Olga dpt. 25/3 1880

Om det er alle og datoene riktige lover jeg ikke.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebok bind 4 for Fjære, som inkluderer gårdene Moy og Hausland (Huseland)

er utgitt og kan bestilles fra Grimstad historielag (eller din lokale bokhandler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jarl B Haagensen said:

Bygdebok bind 4 for Fjære, som inkluderer gårdene Moy og Hausland (Huseland)

er utgitt og kan bestilles fra Grimstad historielag (eller din lokale bokhandler)

Takk! Dette er gode nyheter! men ... det virker som om jeg ikke finner et sted å kjøpe det. Kanskje vil mine amerikanske søkemotorer ikke vise norske bokhandlere? Vet du om en lenke til hvor jeg kan handle online?

Endret av Jen Abrahamsen
Added information
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Berit Knudsen said:

Hva med å sjekke om hun var fadder for noen barn, og hvem var faddere for hennes barn?

 

Deres barn funnet på FS, alle døpt i Fjære:

Anna Bergitha f. 31/10 - dpt. 26/11 1865 (den er jo allerede funnet)

Ole 23/5 - 28/6 1868

Olavus 29/6 -29/6 1870

Anna 21/4 - 3/5 1873

Ragna Olava 23/10 - 15/11 1874

Inga dpt. 1/7 1877

Olga dpt. 25/3 1880

Om det er alle og datoene riktige lover jeg ikke.

 

 

Takk! Det er en god ide. Jeg skal komme på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke funnet ut så mye, men jeg lurer på om dette parret på Huseland kan være foreldre til Regine Kirstine:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038164003708

 

De får også en datter i 1838: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWKJ-C38 og da kan det passe med at Regine kan være født mellem dette barnet og det eldste hjemmeboende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Litta said:

Jeg har nok ikke funnet ut så mye, men jeg lurer på om dette parret på Huseland kan være foreldre til Regine Kirstine:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038164003708

 

De får også en datter i 1838: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWKJ-C38 og da kan det passe med at Regine kan være født mellem dette barnet og det eldste hjemmeboende.

 

 

 

Dette er en god mulighet. I hver av Regine Kristine og Ole Andreas barn registrerer dåp, alle sponsorene er fra Huseland, så jeg spekulerte på at Regine også var derfra, men hvem vet det? Jeg vil sende tilbake her hvis jeg finner noe sikkert.

7 hours ago, Jarl B Haagensen said:

Det skulle være greitt å bestille boken her:

 

http://www.fjaerehistorielag.no/index.php?pageID=17

 

 

Jeg ser prisen på forhåndsbestilling av boken på 600 kroner. Jeg ser at det var tilgjengelig for jul 2017. Jeg ser at det kan bestilles, men jeg ser ikke en link for å faktisk bestille den. Jeg vil bruke koblingen "kontakt oss" for å bare spørre. Det kan være på siden, men jeg ser det ikke. Jeg kan heller ikke forstå hvor det er skrevet på grunn av min fattige norske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Litta said:

Jeg har nok ikke funnet ut så mye, men jeg lurer på om dette parret på Huseland kan være foreldre til Regine Kirstine:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038164003708

 

De får også en datter i 1838: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWKJ-C38 og da kan det passe med at Regine kan være født mellem dette barnet og det eldste hjemmeboende.

 

 

I think you have it Litta!

Jeg gikk gjennom alle Regines barn og laget en liste over sponsorer. Jeg krysset av og av Olsens som jeg visste var relatert til Ole Andreas Olsen (Regines ektemann) og så på hva som var igjen.
Ole Olsen Huseland: Sannsynligvis Regines eldste bror (20 år gammel på 1865-folketellingen din)
Ingeborg Olsdatter Fevig: Sannsynligvis den yngre søsteren du fant fødestedet for
Syvert Olsen Huseland: En eldre bror funnet på 1865-folketellingen din
Anne Syvertsdatter er oppført som sponsor: Regines mor
Jeg tror det er for mye å være en tilfeldighet!
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jen Abrahamsen skrev:

 

Dette er en god mulighet. I hver av Regine Kristine og Ole Andreas barn registrerer dåp, alle sponsorene er fra Huseland, så jeg spekulerte på at Regine også var derfra, men hvem vet det? Jeg vil sende tilbake her hvis jeg finner noe sikkert.

 

Jeg ser prisen på forhåndsbestilling av boken på 600 kroner. Jeg ser at det var tilgjengelig for jul 2017. Jeg ser at det kan bestilles, men jeg ser ikke en link for å faktisk bestille den. Jeg vil bruke koblingen "kontakt oss" for å bare spørre. Det kan være på siden, men jeg ser det ikke. Jeg kan heller ikke forstå hvor det er skrevet på grunn av min fattige norske!

 

Kontaktadresse (i følge websiden) er:

http://fjaerehistorielag.no/index.php?artID=50

 

Jeg mener Jarl Vidar Erichsen er en nestor i foreningen.  Du kan forsøke å ringe til ham,

414 91 258 eller 971 29 848. Det går sikkert bra på engelsk.

 

50 minutter siden, Jen Abrahamsen skrev:

I think you have it Litta!


Jeg gikk gjennom alle Regines barn og laget en liste over sponsorer. Jeg krysset av og av Olsens som jeg visste var relatert til Ole Andreas Olsen (Regines ektemann) og så på hva som var igjen.
Ole Olsen Huseland: Sannsynligvis Regines eldste bror (20 år gammel på 1865-folketellingen din)
Ingeborg Olsdatter Fevig: Sannsynligvis den yngre søsteren du fant fødestedet for
Syvert Olsen Huseland: En eldre bror funnet på 1865-folketellingen din
Anne Syvertsdatter er oppført som sponsor: Regines mor
Jeg tror det er for mye å være en tilfeldighet!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jarl B Haagensen said:

 

Kontaktadresse (i følge websiden) er:

http://fjaerehistorielag.no/index.php?artID=50

 

Jeg mener Jarl Vidar Erichsen er en nestor i foreningen.  Du kan forsøke å ringe til ham,

414 91 258 eller 971 29 848. Det går sikkert bra på engelsk.

 

 

Takk! 

Jeg vil prøve å skrive. Hvis det kommer til å ringe, tror jeg jeg vil ha min svigermor samtale! I det minste på den måten kan hun snakke på begge språk, bare i tilfelle! Min uttale er enda verre enn jeg skriver! Min svigermor har fortsatt en venn eller to i Fevig. Jeg begynner å tro at det kan være lettere hvis jeg knytter dem penger og ber dem om å finne boken for meg fra Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dette må vi få til!

Jen: Send meg PM med navn/adresse, så skal jeg sende deg ei bok. - Eller epost: jve@ks.no.

Dessverre har vi strevet litt med å få til en god "postordreløsning" på disse tingene.....

 

Skal sjekke i Moy-boka om jeg kan finne noe av dine navn!

 

Mvh

- Jarl -

Fevik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 10.08, Litta skrev:

Jeg har nok ikke funnet ut så mye, men jeg lurer på om dette parret på Huseland kan være foreldre til Regine Kirstine:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038164003708

 

De får også en datter i 1838: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWKJ-C38 og da kan det passe med at Regine kan være født mellem dette barnet og det eldste hjemmeboende.

 

 

Denne familien - på løpenummer 342h - er omtalt på side 258f i Moyboka. Men jeg får ikke barna til å stemme med innledende spørsmål....

 

Huseland er omtalt på omtrent 240 sider i bygdeboka....

Endret av Jarl V. Erichsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Andreas Olsen nedre Hausland (1834-1905) er omtalt på bnr 4 på nedre Hausland (lnr 342d) - side 247 i Moyboka v Anne Tone Aanby.

Ole Andreas er gm Regine Kirstine Olsdatter - fra brnr 48/8. De bodde på brnr 48/10. Se omtale på side 262f.

 

Foreldrene til Ole Andreas er Ole torbjørnsen (1795-1874), sønn av Torbjørn Olsen Moland på Vegårshei. Ole var gm Anne Knudsdatter (1789-1858).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Jarl V. Erichsen said:

Ole Andreas Olsen nedre Hausland (1834-1905) er omtalt på bnr 4 på nedre Hausland (lnr 342d) - side 247 i Moyboka v Anne Tone Aanby.

Ole Andreas er gm Regine Kirstine Olsdatter - fra brnr 48/8. De bodde på brnr 48/10. Se omtale på side 262f.

 

Foreldrene til Ole Andreas er Ole torbjørnsen (1795-1874), sønn av Torbjørn Olsen Moland på Vegårshei. Ole var gm Anne Knudsdatter (1789-1858).

 

 

veldig bra! Det er så godt å se at de er der i boka!

 

...of takk for at du også inkluderer et bilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jarl V. Erichsen said:

Fra "Norges bebyggelse":

 

Hausland 48-10 - Norges bebyggelse.jpg

 

Olga Olsen ville være min manns 2x store tante. Hennes søster Ragna er min manns stor bestemor. Jeg antar at Ragna bodde i det huset også på et tidspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.