Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst i Pantebok, Øvre Romerike sorenskriveri (1811)


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Her er en gammel tekst fra en Pantebok som jeg trenger hjelp til å tyde i sin helhet:

Sidelenke

 

Teksten starter øverst til venstre (i rad nr. 7; "Læst ByxelBrev") og avsluttes i linjen der det står "Læst Paategning".

 

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius, lenken mangler.

 

På generelt basis vil jeg si at du spør om for mye tyding på en gang. Jeg brukte mellom 1-2 timer på den forrige jeg tydet for deg. Jeg kan godt gjøre jobben for deg, men vil da ha kr. 100,- pr. time.

 

Mvh

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er moro å øve på litt lengre tekster også, og disse som Marius ber om hjelp til, er etter min mening godt overkommelige. (Jeg har også sett spørsmål om hjelp til tyding av lengre tekster enn dette!)

 

På generell basis mener jeg det må være lov å spørre om hjelp her, uansett mengde. Det er jo frivillig og opp til den enkelte om de vil eller kan hjelpe!

 

Men altså; sidelenken til originalteksten er tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det er denne panteboksiden du sikter til? I så fall legger jeg ut transkripsjonen, og igjen med forbehold om feiltydinger:

 

Læst Bøxelbrev N4J 6 nov. 1811 24sk. Nikolay Lumholtz, Biskop, Stiftsprovst, Provst over

 

Bragernæs Provstie og Sognepræst i Kristiania: Giør vitterligt at have bøxlet til mandhafte Hans

Nielsen 3die Parten udi Pladsen Hønsedahlen under Gdn Aamodt, Næs Pgd be-

liggende og Sognepræsten i Kristiania beneficeret, hvilken Andeel ermt. Plads Faderen Niels Gulbrand-

sen hidindtil har brugt og nu til denne sin Søn ermt. Hans Nielsen afstaaer, thi skal han for sin og Hustrues

Levetid bruge merbt. 1/3 Del i Pladsen paa følgende Vilkaar: først at han i rette Tiid betaler dens afgivt,

samt andre ordinaire og ekstraordinaire Skatter og Udgivter, dernæst, i tilfælde afgivten hos ham skulle

underslaae i 2 Aar, han da, efter foregaaende lovlig Opsigelse uden videre Lov og Dom fraviger Pladsen,

og ellers i alle Maader forholder sig som Loven foreskriver en Lejlænding, alt efter den Recess han Dags dato her

udstæder. Skiønt det ikke er tenkelig nogen Embedsmand skulle ville have denne Plads til sin Embeds

Bolig, saa tilføies dog her, for at forebygge Hindring, Bøxel Sedlers tinglæsning, at bliver dette Tilfældet

her, da fraviges samme imod at erholde de udgivne Bøxelpenge tilbage, dem han har efter Loven betalt, og

18 s. erlegger han til Kristiania Opfostrings Huus. Det hermed bekræftes under Haand og Segl. Kristiania

d. 18 Novb. 1811. Lumholtz.

 

 

Ved Tinglæsningen forenedes saadan Recess: Undertegnede Hans Niel

sen som Dags dato er bekommet Bøxel Seddel paa 3die deelen i Pladsen Hønsedahlen under

Aamodt, Næs Sogn beliggende og Sognepræsten i Kristiania beneficeret, forbinder mig hermed

at efterleve den i alle sine Punkter og Klousuler, som den er affældet, og til ydermere Stedfæstelse er denne

af min Kurator Ole Henriksen Onsrud bleven underskrevet, og naar den er thinglest, da at Bonificere

Lumholtz der. Kristiania d. 18 Novb. 1811. H. N. m.i.P. Som Kurator O. H. O... m.i.P.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt rett!

Utrolig at du fant denne siden. Det var jo over 200 sider å velge imellom i denne panteboken. :-)

 

Tusen takk igjen for oversettelse!

 

Hønsedalen i Nes kommune er en gammel gård som har gått i mange slektslegg på mors-siden:

Både min 4 x tipp olderfar (Niels Gulbrandsen Rud), 3 x tipp-tipp olderfar (Hans Nielsen), 2 x tipp-olderfar Hans Edvard Hansen og tipp-olderfar August Hansen har bodd og drevet denne gården.

Planen min er å prøve å finne alle oppføringer om Hønsedalen som står listet opp i Pantebok-registeret.

 

Så hvis du fremdeles ikke har fått nok av meg, så kommer det nok flere forespørsler :-)

 

mvh

Maris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.