Gå til innhold
Arkivverket

John Thune (Gjelsvik)


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Senator John Thune fra South Dakota er en av flere republikanske politikere som forventes snart å erklære sitt kandidatur i den kommende presidentvalgkampen i USA (2012). Hans bestefar Nikolai Nilsen (Gjelsvik) fra nettopp Gjelsvik i dagens Askvoll kommune.

 

Noe informasjon finner man i en tale Thune holdt i 2007. Jeg antar at jeg har funnet frem til de rette Nikolai og Mathias Gjelsvik i protokollen Emigranter fra Bergen 1874-1930. Thune er også nevnt på Naustdal Sogelags hjemmeside (årsmøtereferat 2006).

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endelig fått tid til å sjekke litt flere kilder vedrørene de norske anene til den amerikanske senatoren John Thune.

 

Med henvisning til emigrantprotokollen nevnt i innlegg 1 var det ikke fullt så vanskelig å finne bestefaren Nikolai Nilsen Gjelsviks dåpsoppføring:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vevring i Førde, Klokkerbok nr. E 1 (1881-1920), Fødte og døpte 1887, side 17. Permanent sidelenke. Permanent bildelenke (nr. 4).

 

Dette bekreftes også av broren Mathias Andreas Nilsen Gjelsviks dåpsoppføring:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Vevring i Førde, Klokkerbok nr. E 1 (1881-1920), Fødte og døpte 1883, side 9. Permanent sidelenke. Permanent bildelenke (nr. 4).

 

Gården Gjelsvik ligger i daværende Vevring kommune (i dag Askvoll kommune), og jeg antar at jeg har funnet frem til de rette foreldrene til Mathias Andreas og Nikolai i ft 1900.

 

Hvor brødrene selv befant seg i 1900, er jeg ikke helt sikker på. John Thune fortalte følgende historie i en tale i 2007: "When they [brødrene Nilsen Gjelsvik] got to Ellis Island, they were headed to South Dakota, and they asked them what they wanted their name to be in the new country. They said that -- they'd asked them to change their name; they said the name Gjelsvik -- which was spelled Gjelsvik -- would be too difficult to spell and pronounce for people in this country, so they asked them to change their name and to -- as they entered the new country. And so, they picked the name of the farm where they worked in Berjin, Norway, which was the Thune farm."

 

"Berjin" er vel antagelig Bergen, så da menes det kanskje en gård Thune utenfor Bergen et sted? Noen ideer? Det finnes et anetre for John Thune på Rootsweb. Her påstås det at Nikolai Nilsen Gjelsvik var født i "Kramer, Bergen", men det må da være feil, jf. det jeg har funnet over? Kan det gi en indikasjon på hvor Nikolai befant seg i 1900? Er det ellers mulig å finne en sikker kobling mellom den Nikolai Nilsen Gjelsvik som emigrerte og den Nicolai Thune som kom til USA i 1906? Kan familiehistorien om navneskiftet i det hele tatt verifiseres ved offentlige dokumenter?

 

Etter alt å dømme John Thunes oldefar Nils Henriksen i ft 1865.

 

Det skulle vel gå greit å finne flere aner både til Nils Henriksen og Oline Rasmusdatter, og kanskje kan man finne etterslekt til øvrige barn også. Det får jeg komme tilbake til senere. :)

 

(Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg har skrevet et par ord på bloggen min om John Thunes aner tidligere, og at jeg håper å følge opp med en ny artikkel senere, men det må vente en stund pga. ferieavvikling.)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg kom over denne artige artikkelen om professor Nikolai Gjelsvik forleden: "...til et sprog som han kalder landsmaal".

 

Samme person i 1910-tellingen. Det er vel en forbindelse til John Thunes bestefar.

 

Når det gjelder John Thune, som nylig var på NRK (intervjuet av Anders Tvegård) i forbindelse med nominasjonsvalgkampen - han er en av Mitt Romneys støttespillere og en mulig visepresidentkandidat, så skal navnet Thune komme fra gården Tunet i Gjelsvik i dagens Askvoll (jf. en SMS jeg fikk for en god stund siden fra en firmenning av Thune). Historien Thune gjerne forteller på politiske møter er ikke like presis...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.