Gå til innhold
Arkivverket

Vigde i KK, Bergen 1663-1816


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen og Agnethe Lisbet Jansdatter gifter seg 21. august 1740 i Korskirken, Bergen.

Jeg kan ikke finne dem, og jeg kan heller ikke tyde skriften her. Undres om fødselsdato

eller foreldre kan være oppgitt i kirkeboka. Kan noen som kan lese dette ta en titt for

meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Agnetes dåp? Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 3 (1698-1719), Fødte og døpte 1699, side 48-49.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8673&idx_id=8673&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-24

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070320640438.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis du her på forsiden på Digitalarkivet velger; Databasevelger, Fylke; Hordaland, Kommune; Bergen og Kjelde; Kyrkjebøker vil du få opp en oversikt over søkbare kirkebøker. Ved søk i Døpte i Bergen 1668-1815 kan du finne en Agnetha Lisbeth født i 1716; http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=92&filnamn=dp12011668&gardpostnr=6003&personpostnr=16371&merk=16371#ovre . Faren er Jan Cordt, og samme person er fadder når Agnethe Lisbeth og Ole døper sitt første barn i 1740. Ikke usannsynlig at dette da er din ettersøkte Agnete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Hun døpes 17. januar 1716 i KK såvidt jeg forstår og faddere er

Jacob Truls glassmester, Else Scram, Anna Margaretha Høfing, Jørgen ... og ?

Men navnet Jan Cordt Richesing er ganske spesielt. Kan noen ha kjennskap til

de to etternavnene?

 

Ole Olsen heter også Bruland og kommer not fra Bruland i Utvik, Nordfjord.

Skulle så inderlig gjerne hatt et fødselsår på ham, idet det er flere med

samme navn på Bruland.Noen steder å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares, dette er du god på! Og litt spennende ble det og.

Innvandret fra Lest?, Bremen, "o" vet jeg ikke hva står for, kanskje "Ober"...?

Men med en far som er skolemester, er det nesten merkelig at de utvandrer..

Küster er et ukjent ord for meg.

Denne Finnegården, er det et slags asylmottak?

Jan Cordt Richesing ser ut til å ha blitt flittig brukt som fadder, kan vel

tyde på at han er velansett. Kan man søke i Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi en Johan og en Jan Cordt Richesing. Er det samme mann?

 

Og siden Jan er gift med Karen Olsdtr, finnes en søster av Karen Agnethe Olsdtr

som heter bare Karen. Det har jeg ikke funnet, men hun kan jo være der.

,

Søskenflokken jeg finner er Agnetha f. 1740, Karen Agnethe d 1743, Janiche 1746, Anna 1748 og Ole 1751.

 

Kan ekspertene "shed a light?" for å sikre rekkefølgen best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra Store norske leksikon

 

Det hanseatiske museum

Forfatter: Redaksjonen

 

Rettighet (lisens): fri

 

Sist endret: 06.03.2009

 

Uttale: hanseˈatiske museumDet hanseatiske museum. Finnegården, Bryggen i Bergen, kulturhistorisk museum som viser hvordan Hansaforbundet, tyske kjøpmenn, opprettet og drev handelshus her i perioden 1360–1754. De lange husrekkene på Bryggen ble kalt gårder. Hver gård inneholdt stuer og hver stue var et privat handelsforetak. Finnegården ble bygd etter den store bybrannen i 1702. Grunnlegger av museet i 1872 var kjøpmann J. W. Olsen, senere administrerte hans sønn J. C. Koren Wiberg museet til Bergen kommune kjøpte det i 1916. Bergen kommune driver museet, som er et av byens mest besøkte turistmål.

 

Schøtstuene i Øvregaten ved Mariakirken inngår også i Det hanseatiske museum, en samling av originale og rekonstruerte middelalderbygninger.

 

http://www.snl.no/Det_hanseatiske_museum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, det er på Bryggen. Hadde her østpå ikke hørt Finnegården, tusen takk.

Hva tror du om at Karen og Karen Agnethe er samme person og Jan og Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jan og Johan benyttes om hverandre, så dette er samme mann ja. Det samme gjelder Ricksink som Ann-Mary kom opp med. Men, - så kommer man over en Agnetha Lisbeth som blir døpt i 1714 hvor faren Jan Cordt er oppført med Jørgensen som etternavn! Samme i 1718, en datter ved navn Anna Engel hvor faren er oppført som Jørgensen. Anna Engel er fadder ved Agnethe Lisbets dåp i 1740. Mora er jo i begge tilfeller Karen Olsdtr, så disse må nok være søsken til Agnetha Lisbeth som ble født i 1716.

 

Ellers skjønte jeg ikke helt resonnementet eller spørsmålet ditt om en Karen Agnethe Olsdtr.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.