Gå til innhold
Arkivverket

Konfirmanter innført i feil kirkebok


Knut
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med registrering av kirkebok for Finsland i Vest-Agder, MINI A4. For året 1903 er det innført konfirmanter fra Grindheim sogn. Presten har selv notert at disse er feilinnført, og de er også ført i riktig kirkebok for Grindheim. Disse skal vel ikke registreres sammen med Finsland?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=161&idx_id=161&uid=ny&idx_side=-108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian - Digitalarkivet

Jeg holder på med registrering av kirkebok for Finsland i Vest-Agder, MINI A4. For året 1903 er det innført konfirmanter fra Grindheim sogn. Presten har selv notert at disse er feilinnført, og de er også ført i riktig kirkebok for Grindheim. Disse skal vel ikke registreres sammen med Finsland?

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=161&idx_id=161&uid=ny&idx_side=-108

 

 

Knut.

 

Jeg ser ingen grunn til at du skal registrere dem, hvis det er slik at de faktisk er ført identisk i den andre boken hvor de hører hjemme - og presten har gjort rede for sin feilføring. Men jeg vil anbefale deg å inkludere informasjon om dette på et vis, for eksempel ved å gjengi prestens merknad i dokumentasjonsfilen.

 

mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut.

 

Jeg ser ingen grunn til at du skal registrere dem, hvis det er slik at de faktisk er ført identisk i den andre boken hvor de hører hjemme - og presten har gjort rede for sin feilføring. Men jeg vil anbefale deg å inkludere informasjon om dette på et vis, for eksempel ved å gjengi prestens merknad i dokumentasjonsfilen.

 

mvh Kristian

 

For å ta en annen vri på problemstillingen (som i høyeste grad er aktuell), ønskes det å registrere f.eks. en konfirmasjon i den kirke og kirkebok den står i selv om konfirmasjonen var i en annen menighets regi (med egen kirkebok)?

 

Et annet beslektet spørsmål, blir det registrert det fysiske stedet for en handling når dette er et annet sted enn det område kirkeboken strengt tatt omfatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian - Digitalarkivet

For å ta en annen vri på problemstillingen (som i høyeste grad er aktuell), ønskes det å registrere f.eks. en konfirmasjon i den kirke og kirkebok den står i selv om konfirmasjonen var i en annen menighets regi (med egen kirkebok)?

 

Et annet beslektet spørsmål, blir det registrert det fysiske stedet for en handling når dette er et annet sted enn det område kirkeboken strengt tatt omfatter?

 

 

Det er vanskelig å gi et entydig svar her. I utgangspunktet oppfattet jeg den opprinnelige problemstillingen som at det er gjort en enkelt feil (eller ett år ført feil), og slik jeg leser soknehistorikken for de gjeldende sokn,

er det rimelig å oppfatte det som en feilføring.

 

Men på en annen side igjen, så er jo ingenting tapt om man inkluderer disse Grindheim-føringene inn blant Finnsland-konfirmantene, så lenge det kommer tydelig

nok frem for den som leser det, og de har man også holdt seg tro til kilden.

Etter å ha sett litt nøyere på kirkeboken, så synes jeg at du skal registrere dem. Men som sagt, lag en merknad.

 

 

Med hensyn din problemstilling Geir. Man skal jo i utgangspunktet registrere kilden slik den foreligger, være tro mot kilden i størst mulig grad. Utover må ting vurderes på individuelt basis.

 

Til ditt andre spørsmål er jeg litt usikker på hva du spør etter/mener? Ja, i kirkebøkene finner man barn som er døpt et annet sted, men ført inn i det prestegjeldet de tilhører, i ettertid. Om det skal føres når man registrerer en database? Ja.

 

Generelt er det rom for en del egne vurderinger. Er det en feil? Skal vi egentlig oppfatte det som noe som egentlig er overstrøket?

 

Viktigste er å dokumenterere alle avvik og gjøre det mulig for leser å undersøke primærkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilknytning til det andre spørsmålet, nei, jeg tar opp de som ikke er ført inn i "sin" kirkebok det være seg i ettertid eller parallelt. Dette er det mange eksempler på fra spesielt 1600-tallet og skillet Christiania/Aker-menighetene, spesielt gjelder dette begravelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la meg omformulere spørsmålet (dette gjelder kirkelige handlinger som bare er ført i én kirkebok); skal man bare føre handlingen i den kirkebok den er innskrevet uavhengig av hvorvidt den fysisk er foretatt i en annen menighet og/eller om de(n) det gjelder sogner til en annen menighet (med egen kirkebok)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian - Digitalarkivet

Eller la meg omformulere spørsmålet (dette gjelder kirkelige handlinger som bare er ført i én kirkebok); skal man bare føre handlingen i den kirkebok den er innskrevet uavhengig av hvorvidt den fysisk er foretatt i en annen menighet og/eller om de(n) det gjelder sogner til en annen menighet (med egen kirkebok)?

 

Hvis jeg forstår deg riktig nå, så må svaret bli at du kun skal føre det for den boken det er ført i. Er den ikke ført i kirkeboken for den andre kirken, så er den ikke det, og da kan ikke vi konstruere handlinger som ikke er der.

 

En ting er å utelate biter av informasjon fra kilden, fordi vi oppfatter det som noe arkivskaper har villet fjerne

 

- men å legge til ting som ikke er der (konstruere) tillater ikke vi i en kirkeboksdatabase som skal publiseres i digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er enig i at innførslene fra Grindheim bør registreres sammen med Finsland, med kommentar om feilføringen. Kildetro er kildetro.

 

Hovedregel i all registrering: Registreringen skal være kildetro med alle dens mulige feil og mangler.

En kan føre opplysninger om feil og mangler i Anmerkningsrubrikk med henvisning til at anmerkningen er

ført inn av registrator

 

mvh TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.