Gå til innhold
Arkivverket

Normenn i England 1895, mulig å finne?


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Anne Dorthea Christiansdtr. f. 25.9.1845 i Enebakk tror jeg er hun som i 1875 bor i Hausmansgt. 28 i Christiania og er gift med Ole Gilbert Ask, f. 9.1.1850 i Nittedal, sønn av Hans Jacobsen f. i Ullensaker og Ragnild Olsdtr. f. i Nittedal. I lensmannsprotokollen for Enebakk 1894 er det notert ved dødsfallet til Anne Dortheas far, Christian Andreassen, død 27.5.1894, at han etterlater seg 3 døtre hvorav en i England, og 2 sønner. Jeg er ganske sikker på at det er Anne Dorthea som er i England, antakelig sammen med ektemannen Ole Gilbert Ask. Jeg har ikke funnet dem etter 1875 i Norge. Hvordan finne ut om de har reist, og eventuelt oppspore dem i England? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle tre. Jeg trodde jeg hadde prøvd de fleste muligheter i disse tellingene, men ikke Hansen som etternavn i 1885 tellingen. Brukte vel også fødested "er lik" Nittedal, med ser jeg skulle brukt "begynner med" Nittedal for Ole Gilbert Ask. Det er vel tvilsomt om det var Anne Dorthea som var i England omkring 1894, heller søsteren Maren Helene Christiansdtr., født 16.1.1852 i Enebakk. Hun har jeg heller ikke funnet i disse tellingene, men hun kjøpte gård i Skedsmo i 1912 sammen med sin bror Theodor. Kjempefin hjelp, takk! Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fant en Helene Christiansun i 1891 FT født i Norge i 1852. Hun er en tjeneste/kokkepike med en Norsk familie "Dessen". De bodde 83 Darenth Road, Hackney, London. Ref. RG12 Piece 182 Folio 56 Page 55. Jeg vet ikke hvis det er henne.

 

Jeg fant henne ikke i 1881 eller 1901, men den familie Dessen er i Hackney i 1881 og i Greenwich.

 

mvh Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristine. Dette var utmerket! Det er nok "vår" Maren Helene som er i England i 1891 og også i 1894 ved farens død. Siden jeg ikke har funnet henne i 1900 og heller ikke i 1910, kan hun fortsatt ha vært utenlands så lenge.I 1912 har hun skrevet under på skjøtet sammen med broren da de kjøpte en av Holt gardene i Skedsmo, nord for Oslo. Tusen takk, nå er jeg ganske sikker på at det var Maren Helene som var i England. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.