Gå til innhold
Arkivverket

Hjälp att hitta vart efternamn kommer ifrån


Mimmi
 Del

Recommended Posts

ser at jeg har feiltolket her.

 

Her er både en Olaus og en Adolf Vinter i 1875 ft i Hadsel. de er jo henvist til her før med linker, har derfor klippet ut 1875 ft.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1866&kenr=001&bnr=0059&lnr=00

 

klipp fra samme link.

 

Hans Vinther hf g Husmand 1806 Kristiansund n n

Martha Foss Kone g 1820 Throndhjem n n

Marthin Vinther s ug Forsorget af Fad. 1843 Vaagens Pr n n

Olaus Vinther s ug Fisker 1849 Hadsels Pr n n

Adolf Vinther s ug Fisker og Hjælper For. 1851 Hadsels Pr n n

Eilert Vinther s ug Fisker 1853 Hadsels Pr n n

Debora Danielsdatter Tyende ug Tjenestepige 1857 Vaagens Pr n n

Gerhard Johannessen Pleiebarn ug Hos Pleieforæld. 1866 Hadsels

 

her er samme familie i 1865

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1866&kenr=002&bnr=0067&lnr=00

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

fant Olaus Winter her i 1910

 

klipp

 

Rosenvingesgate 23

Gatenr:

Bydel: Trondhjem

Gårdeier:

Antall leiligheter: 8

Antall personer registrert på bostedet: 37

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Sivert Schjerve hf g Huseier 05.05.1872 Leinstranden

Anethe Schjerve hm g Handlerske frihandel 14.10.1873 t

Henry Schjerve s ug 06.04.1900 t

Johan Røstad hf g Skipstømmermand omb. 04.09.1868 Leksviken

Laura Røstad hm g 20.04.1874 Holtaalen

Birger Røstad s ug 03.01.1901 t

Ingeborg Røstad d ug 29.12.1902 t

Arne Røstad s ug 24.11.1903 t

Erling Røstad s ug 22.01.1905 t

 

Olaus Vinther hf g Fabrikarbeider Mek. Werksted 16.07.1849 Hadsel

Hilda Vinther hm g 28.05.1862 Berge

Ragna Vinther d ug Fabrikarbeiderske Hermetiken 23.04.1884 Hadsel

Hansine Vinther d ug Butikdame Kolonialf. 17.01.1889 Hadsel

Harald Vinther s ug Fabrikarbeider Mek v. 01.07.1893 Hadsel

 

Olaf Nordtvedt hf g Løsarbeider 10.07.1871 t

Helga Nordtvedt hm g hm 18.06.1871 t

Inger Nordtvedt d ug 29.08.1902 t

Alf Nordtvedt s ug 21.10.1905 t

Elisabet Nordtvedt d ug 02.04.1909 t

Berntine Nærvik hm e Vaskerkone 17.07.1858 t

Signe Stensdal fl ug Tjænestepige 09.06.1891 t

Otto Bjerkager hf g Malersvend 14.07.1878 t

 

SO

Anna Bjerkager hm g 08.11.1885 Levanger

Ragnhild Bjerkager d ug 10.08.1910 t

Valdemar Sundberg hf g Fabrikarbeider mek. v. 24.01.1885 t

Franziska Sundberg hm g 24.01.1879 Finland

Cesilie Sundberg d ug 30.10.1902 Sverige

Aslaug Sundberg d ug 16.05.1903 t

Emma Sundberg d ug 15.06.1907 t

Adolf Johans. hf g Bakersvend 04.02.1868 t

Joseffine Johans. hm g 02.05.1877 t

Hjørdis Johans. d ug Tjænestepike 15.08.1895 t

Bjørn Johans. s ug 28.04.1898 t

Hermand Johans. s ug 07.07.1899 t

Agnes Johans. d ug 22.08.1902 Strinden

Karl Johans. s ug 02.04.1905 t

Ruth Johans. d ug 14.01.1909 t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hej Steinar og alle andra!

Jag har också funderat på hur Johan blev son till Adolf Winter, men det verkar ju som om Anna hette Winter redan då hon konfrimerade sig (och det står att hon heter Winter på hennes födelsebevis) så det är väll troligt att det är samma person. Efter att ha tittat igenom alla länkar och samanställt det som ni varit vänliga och hjälpa mig med har jag konstaterat att denne Johan, om det är rätt fick en son med sin hustru samma år som min mor föddes (1905) så man kan ju tänka att han inte ville uppge sitt riktiga efternamn vid den oäkta dotterns födelse... men här spekulerar jag. Vidare verkar inte den Johan Olausen stämma i ålder som du hittat som komfrimerad, men det kan naturligtvis vara så att det är Annas riktiga pappa...

 

Anna växte ju inte upp hos sina föräldrar utan kom som femåring till en fosterfamilj där hon blev kvar. Jag vet att hon hade syskon, tre eller fyra på mammans sida, går det att hitta dem med tanke på att vi är i början av 1900?? Av hennes syskon hette ingen annan Winter i efternamn, så hennes mamma Karoline måste ju ha haft någon eller några andra män.

 

Tack för hjälpen!

/Mimmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at jeg har feiltolket her.

 

Her er både en Olaus og en Adolf Vinter i 1875 ft i Hadsel. de er jo henvist til her før med linker, har derfor klippet ut 1875 ft.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1866&kenr=001&bnr=0059&lnr=00

 

klipp fra samme link.

 

Hans Vinther hf g Husmand 1806 Kristiansund n n

Martha Foss Kone g 1820 Throndhjem n n

Marthin Vinther s ug Forsorget af Fad. 1843 Vaagens Pr n n

Olaus Vinther s ug Fisker 1849 Hadsels Pr n n

Adolf Vinther s ug Fisker og Hjælper For. 1851 Hadsels Pr n n

Eilert Vinther s ug Fisker 1853 Hadsels Pr n n

Debora Danielsdatter Tyende ug Tjenestepige 1857 Vaagens Pr n n

Gerhard Johannessen Pleiebarn ug Hos Pleieforæld. 1866 Hadsels

 

her er samme familie i 1865

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1866&kenr=002&bnr=0067&lnr=00

 

Steinar

 

Så vidt jeg forstår, tyder alt på at den HANS VINTER som er oppført i FT1865, - boende på Brakø i Hadsel, med anslått fødselsår til 1806, må være ANNA Winters Oldefar (innlegg 1).

 

Etter all sannsynlighet er blir denne Hans Vinter døpt i Qværness/Christiansund 21. juli 1806 med LARS ANDREAS WINTER og Marit H??? som foreldre

(Midt på venstre side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2283&idx_id=2283&uid=ny&idx_side=-238) . Verdt å merke seg er at han døpes: HANS HENRIC

 

Vi finner dette foreldre-paret på Nordlandet i Christiansund i 1801, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=45993&personpostnr=679954&merk=679954#ovre

, men da er de relativt nygifte. (Lars Andreas Winter og Marit Houliksdatter)

 

Dette paret inngår ekteskap i Qværnes/Christiansund 21.juli 1799:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2283&idx_id=2283&uid=ny&idx_side=-216 og da er det verdt å merke seg at Lars Andreas Winter, ser ut til å være sønn av en EJLER (Winter??).

 

En noe dristig spekulasjon kan jo åpne for at Lars Andreas kan ha kommet til Nord-Vestlandet som sønn av den falliterte kjøpmann den Ejlert Winter i Statthelle ved innløpet til Skiensfjorden i Nedre Telemark.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010814&personpostnr=266&merk=266. Men kjøpmannen var ugift. Denne Winther-slekta har sitt opphav i Skien/Risør. Det er god grunn til å legge merke til at en av HANS VINTERS sønner kalles EILERT (f.1853) . Dette fremgår av FT1865 (se over).

 

Men Hans (Henric) Vinter har også en bror som kalles EILER, - Eiler Benoni Holch Winther, døpt i Qværnes/Christiansund i 1803. – I tillegg har vi søsknene Anna Dorothea (1804) og Larina Magdalena (1808). Marit Houliksdatter er mor til alle disse, men i 1816 er Lars Andreas Winter gift med en annen, - da Randi Olsdatter Ranem, og sammen får de sønnen Olaus (NB), - fortsatt i Christiansund.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Så då kan vi (jag hjälper Mimmi med denna tråden) konstatera att hennes mamma Anna nog var en Winter och hör ihop med personerna ovan. Är denna Winter släkt känd i Norge? Jag tänker på hänvisningen och länkarna som NNN skrev 17/2.

Frågan kvarstår dock om vi är så få fram vad Annas syskon heter på morssidan. Klumpigt av mig att inte se att disskutionerna fortsatte på en ny sida... Tycker det blivit svårare att använda brukarforumet sen det gjordes om, men det kanske är en vanesak... :blink:

/Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

kan hjelpe litt der. for minsdt to av hans søsken kom nordover:

 

Eiler Benoni Holch Winther, er gift og bosatt i Vågan

 

Larina Magdalena (1808). gift Schøning på Hilling, Hamarøy

 

Det er en Wintherslekt i Agdenes i Sør-Trøndelag også. Den eldste der er em Laurits (Lars) Winter f. på slutten av 1500 tallet.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mye Winther i Nordland, som kan føres tilbake i både 16- og 1700-tallet.

Men at denne Hans VINTER, med Kristiansund som fødested (1806) er av en Nord-norsk Winther-familie tviler jeg på.

 

At Kristiansunderen har en bror med såpass ”eksotisk” navn som Eiler Benoni Holch Winther, kan muligens tyde på at disse brødrenes mor kan komme fra en solid Nordlandsslekt.

 

Dette bør vi ganske sikkert kunne finne ut av.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Så då kan vi (jag hjälper Mimmi med denna tråden) konstatera att hennes mamma Anna nog var en Winter och hör ihop med personerna ovan. Är denna Winter släkt känd i Norge? Jag tänker på hänvisningen och länkarna som NNN skrev 17/2.

Frågan kvarstår dock om vi är så få fram vad Annas syskon heter på morssidan. Klumpigt av mig att inte se att disskutionerna fortsatte på en ny sida... Tycker det blivit svårare att använda brukarforumet sen det gjordes om, men det kanske är en vanesak... :blink:

/Susann

 

 

Til Susann og Mimmi.

 

Dette temaet ble mer interessant enn det i utgangspunktet så ut til å bli. Temaet har TO utfordringer med tanke på slektsnavnet ”VINTER”.

 

A: Å få tilstrekkelig dokumentasjon til å kartlegge Anna sine foreldre – besteforeldre – og eventuelt oldeforeldre. Vi har ennå ikke konkludert her, men det aller meste tyder på at hennes etternavn ”VINTER” kommer fra hennes oldefar, HANS VINTER, som skal være født i Kristiansund ca. 1806, og som ved folketellingen i 1865 var bosatt på Brakø i Hadsel, Vesterålen, Nordland.

 

B: Å få tilstrekkelig med dokumentasjon vedr. ovenn. HANS VINTER, slik at han kan kobles på en av de mange WINTHER-slektene vi har i Norge.

 

(Min hoved-kandidat til å være Hans Vinters far er Lars Andreas Eilersen Winter)

 

Det er vanskelig å se noen forbindelse til WINTHER-familiene på Helgeland (Nordland), og derfor forstår jeg godt at Steinar0 holder muligheten åpen for at familien kommer fra AGDENES-WINTHER i Sør Trøndelag.

 

For egen del drister meg til å dra helt til Sørlands-kysten for å om mulig finne utgangspunktet for bruken av dette VINTER-navnet, da navn-kombinasjonen EILER(Eilert) / WINTHER gjør denne spekulasjonen særlig interessant. Dersom min spekulasjon skulle holde mål, så kan vi sette opp en slektskjede bakover i tid som vil se ut som flg: Hans Henric (Larsen) Vinter– Lars Andreas Eilersen Winther – Eilert Gregorsen Winther – Gregor Bentsen Winther – og befinner vi oss i Skien omkring på slutten av 1600-tallet, og må sannsynligvis til Danmark for å kartlegge familiens mannslinje lenger tilbake.

 

Det to hovedproblemene (utgangsproblem) i spekulasjonen min, er at Eilert Gregorsen Winther fra Statthelle i Nedre Telemark, var ugift, - (og derfor uten barn?) og vi dermed mangler dokumentasjon på at Lars Andreas Eilersen Winther er hans sønn.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på skip kan vel ikke være god nok dokumentasjon for å dokumentere slektskap mellom mennesker.

 

Men i dette tilfellet har vi noe som virker påfallende:

 

Vi sakser fra en artikkel fra Grenland ættehistorielag har jeg en lengre om familien Erboe:

 

I en folketelling 1782 for Bamble angis i Langesund skipper Henrick Erboe med kone og 5 barn samt 3 tjenestepiker. Ved skjøte av 31.mars 1785 fikk han fra Hans og Eilert Gregerssønner Winther m. flere 0verdratt ¾ i deres eiende briggskip nu kaldt ANNE & DOROTHEA. Kjøpesummen var 3000 rdlr., og et par år senere satt Erboe som eneeier , iflg. Hans Winthers skjøte 3.feb.1787 på den resterende ¼ for 1050 rdlr. Skipets drektighet var 56 kl., og gikk i Englandsfart med kaptein…..

 

Det pussige er at Lars Andreas Ejlersen Winter sin eldste datter, som ble døpt i Kristiansund i 1804 heter ANNA DOROTHEA.

 

IM

 

(Men noe bevis på at Lars Andreas Ejlersen Winter er sønn av Eillert Gregersen i Statthelle/Langesund er det vel neppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Verkligen mycket intressant Iver... jag och Mimmi ska försöka få tid att sätta oss tillsammans igen och reda ut allt ni skrivit på denna sida. Eftersom jag/vi missade att det fanns två sidor i denna diskution så missade vi ju alla dessa intressanta inlägg. Skulle de Winters hon härstammar från vara redare långt tillbaka i tiden??? Härstamma från Danmark? Och vart får ni det ifrån?

Vi har hittills koncenterat oss på Mimmis mammas (Anna Winter) föräldrar och om vi kan hitta hennes (Annas) syskon.

Nästa steg blir väll att hanka oss fram bakåt.

Med gott hopp om fortsatta intressanta inlägg och god hjälp från er i Norge. Jag är djupt imponerad!!! ;)

MVH

Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at mange av brukerforumets tidligere aktører har trukket seg tilbake ved når temainnleder vil være anonym. Det er vel grunnen til relativt liten respons her.

 

I dette tilfellet har vi en meget interessant utfordring som ser ut til å handle om en Vinter/Winther-slekt i Nordland som kan ha sitt opphav i Skiens-området. Jeg er ganske sikker på at det finnes folk der ute, som vet noe om dette, eller som kan kaste lys over saken, men mye er blitt påfallende stille de siste 6 ukene, da mange har benyttet anledningen til å gjøre seg anonym.

 

Steinar0 er også et eksempel på en som tidligere (under fullt navn i gamle brukerforumet) har tilkjennegitt meget god kunnskap om Nordlandsfamilier med navnet Vinter/Winther, men som i dette tilfellet holder kortene titt inntil brystet, og operer kun med fornavn0. -Meget forståelig.

 

For å få respons kunne det være lurt å lage et nytt tema med omtrent denne ordlyden:

 

”Hvem var Lars Andreas Ejlersen Winter som inngikk ekteskap i Kristiansund i 21.juli 1799?”

 

Med undertittel: ”Hans aner og etterslekt.”

 

Innlegg 1 bør dreie seg om hva man allerede vet. Om ektefelle, navn på barn. Lenker til ekteskapsinngåelse, barnas dåp, FT1801 etc…

 

Og til slutt : Spekulasjonene. – Om barna som skal ha havnet i Nordland, og deres navnebruk Om eventuelt opphav i Skiensområdet, Om Eiler Gregersen Winther, hans skippervirksomhet i England fallitten, FT1801 etc..

 

Med fullt navn tror jeg flere vil vise interesse enn de få som nå er kommet på banen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gå til dette temaet

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170272-hvem-var-lars-andreas-ejlersen-winter-som-inngikk-ekteskap-i-kristiansund-i-21juli-1799/page__gopid__1456104#entry1456104

kan man klikke seg videre til mange viktige opplysninger om denne Winter-familien.

 

Stathelle-forbindelsen kan nå utelukkes, da vi nå vet at faren til Lars Andreas Ejlersen Winter var kristiansunderen Eiler Larsen.

 

Men hvordan Winter-navnet har kommet inn i bildet, vet vi ennå ikke.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

det at jeg nå kommer op men navnet SteinarO skuldes at jeg fremdeles ikke forstår hvor navnet skal stå slik at det vises. Da jeg registrerte meg ble navnet kuttet ob ble slik det vises

 

Steinar Olsen

Harstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt 0K, Steinar. Poenget mitt var at anonymiteten begrenser lysten til å hjelpe, og at det er litt trist at det er blitt så stille fra mange av de som tidligere brukte fullt navn. Jeg tenkte at noen av disse kanskje har endret på navnet sitt og gjort seg noe mer anonyme.

 

Men Mimmi har jo virkelig tatt fram en vanskelig nøtt. Den meget interessante Dis-debatten (lenke i innlegg 38 + videre lenke) gjør meg ikke akkurat optimistisk med tanke på å gi konkret svar på hennes hovedanliggende:

 

HVOR KOMMER WINTER-NAVNET FRA?

 

Hittil har vi bråstoppet i Kristiansund på siste halvdel av 1700-tallet. Men vet du (Steinar) om noen av de andre nordenfjeldske eller trønderske Winter-familiene kan tenkes å ha en Kristiansund-forbindelse som kan bli aktuelt her?

 

Jeg prøver å finne ut av Fogd og toller på Nordmøre (fra 1659), Anders Jostsønn Winther (Vinter), - om han kunne passet inn i dette.

 

Har du andre forslag, eksempelvis nevnte Agdenes-Winter.?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

først her, mitt siste svar var beregnet på en helt annen debatt, vet ikke hvorfor den endte opp her.

 

Søkte igjenom databasen men fant bare denne Winterslekten knyttet til Kristiansund. Eilert Winther sine etterkommere ble inngift i min mors slekt, og søsteren Laura sin gren i Schjøningslekten som endte opp i Lødingen.

 

fant i DisNorge debattene denne om Lars Winther etc og en om Winterslekt fra Agdenes. (Aner på min fars side)

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=62570

 

Der finner du foreldre etc, men de vet ikke heller hvor Winther kommer inn. Den Danske forfader til Wintherslekten som er i Nordland og Troms hadde en bror som bodde på Inderøy i Trøndelag, ifølge et skifte men de fikk ikke svar på spørsmål om dem sendt til Fogden der nede. Om denne slekten spredde seg til andre steder eller om den døde ut uten etterslekt vet jeg ikke.

 

Fant og noe mer (ganske mye egentlig) på denne siden

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=62025

 

her er en til debatt her om Lars Winther

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170272-hvem-var-lars-andreas-ejlersen-winter-som-inngikk-ekteskap-i-kristiansund-i-21juli-1799/

 

på DisNorge

http://www.slektsnett.no/slektsforum/viewtopic.php?t=62851&highlight=&sid=ea3faf1c501e9a533489a3c6010b95b2

 

en annen fra samme person

http://www.slektsgransking.no/slektsforum/viewtopic.php?p=234219&sid=a22d3ef31fdd0c9ae9241bf63625e146

 

Det finnes flere men de finner du på google hvis du kombinere Winther og Kristiansund, eller Agdenes.

 

Ser ut til at det jeg antydet om en mulig kontakt mellom Lars W og Winther i Agdenes, har andre hatt før meg.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at mange av brukerforumets tidligere aktører har trukket seg tilbake ved når temainnleder vil være anonym. Det er vel grunnen til relativt liten respons her.

 

...

Med fullt navn tror jeg flere vil vise interesse enn de få som nå er kommet på banen.

 

IM

He-he, dette tror jeg er bare tull, Iver!

 

Jeg har god greie på Winther-slekta i N-Norge, og jeg skal se nærmere på dette temaet når jeg kommer hjem fra ferie. At noen lar være å svare bare pga av at noen er anonym, tror jeg ikke noe på. Jeg ville i alle tilfelle ikke tatt slike tøvete hensyn.

 

Det som antakelig har hendt, er at en del av den gamle garde her ikke lenger gidder å delta, da man av en elle annen merkelig grunn har funnet ut at man skal være søkbar på Google og andre steder på det man legger inn - noe som ikke har noe som helst med slektshistorie å gjøre. Dessuten tror jeg at dette (aktuelle) er et vanskelig spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.