Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i adressebok for Buskerud 1950?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei Carsten, jeg er ny her og lurer på om du finner èn av mine grandonkler i Adresseboken. Han het Oskar Halvorsen, var født 7.Nov. 1908 i Kristiania og jeg vet at han ble gravlagt på Bragernes kirkegård, men ikke når. Hilsen Oddvar Rue

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvar

 

Drammen:

 

Oscar Halvorsen, murer, Thornegt. 19

 

Oscar Halvorsen, rep., Marienlystgt. 13

 

Oskar Halvorsen, st.betj., Smalgangen 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilde

 

Norderhov:

 

Kristian Røiseng, fløter, Ask st.

 

Thorvald Røiseng, eksp., Ask st.

 

Hjertelig takk, Carsten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddvar

 

Drammen:

 

Oscar Halvorsen, murer, Thornegt. 19

 

Oscar Halvorsen, rep., Marienlystgt. 13

 

Oskar Halvorsen, st.betj., Smalgangen 6

 

Takk Carsten, kan du ta ett oppslag til i adresseboken, det gjelder moren til Oscar, hun het Liv Rudningen, var født i 1864 og bodde i Drammen på sine eldre dager. Liv brukte forskjellige etternavn, Levorsen, Engebretsen og Rønning. Hilsen Oddvar Rue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

kan du finne Johan og Hulda Olsen?  De bodde på Tronstad i Lier iallefall fram til 1924.

 

NB: har også sett navnet hans skrevet som Johan August Olausen/Olavesen, samt at han var født i 1867, så ....

MEN Hulda levde til 1963 - kanskje du finner henne?

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har du mulighet til å sjekke hvor følgende personer bodde i Drammen. Tror de alle bodde på Bragenes.

 

Rolf Bache Wiig min oldefar,  Rakel hans kone ( født Skramstad). Deres datter Kari Wiig.

 

På forhånd tusen takk.

Mvh. Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margareth

 

Rolf Bache-Wiig, lagersjef, Tomtegt. 37

 

En bror av Rakel ?

 

Johannes Skramstad, farvermester, Drammen, f. 1-11-1890 i Drammen. Foreldre: Farvermester Hans Johnsen Skramstad og Mina Olsen. Utl. i Drammen, studieopphold i Tyskland 1912, sv.pr. og n.brev 1919 og 1935, overtok 1-1-1920 sin fars forr. (etabl. 1-3-1883). Spesialitet: farving av bomull og silkestykkvarer. Har kunder over hele landet. Gift 30-10-1915 med Sara Katrine Arnesen. Foreldre: Lokomotivfører Kristian Arnesen og Thora. 3 sønner. (Kilde: Norges håndverkere, utgitt 1938).

 

Det Norske Næringsliv, Buskerud fylkesleksikon, utgitt 1951:

 

SKRAMSTAD H., FARVERI, Nedre Storgt. 50, Drammen. Sentralbord 3380.

 

Ble grunnlagt i 1883 av Hans Johnsen Skramstad, som overtok et i 1818 av Henrich Grøn startet fargeri på eiendommen Nedre Storgate 50 i Drammen. Han fortsatte hvor den tidligere eier slapp og utførte i mange år farging av garn og vevnad helt håndverksmessig.

 

Da den nåværende innehaver, Johs. Sramstad i 1913 etter endt utdannelse i Tyskalnd kom hjem, ble bedriften utvidet til også å omfatte garderobefargeri og kjemisk renseri, og de hertil nødvendige maskiner ble anskaffet.

 

De 1. januar 1920 ble firmaet overtatt ac Johs. Skramstad og Hans Skramstad. I 1924 ble bomullssrtykkvarer opptatt og firmaet gikk fra nå av mere og mere over til fabrikkfarging. Høsten 1927 opptok firmaet som spesialitet farging av kunstsilketrikot for konfeksjonsfabrikker og opphørte da samtidig med sitt garderobefargeri og kjemiske renseri.

 

Firmaet ble i 1932 overtatt av Johs. Skramstad som eneinnehaver og foretok fra 1933 til april 1940 større utvidelser såvel bygnings- som maskinmessig, og påtar seg nå også foredling av forsaker og kreppkjolestoffer, samt filmtrykk.

 

Bedriften har en grunnflate på 1800 kvm og beskjeftiger idag ca. 60 arbeidere og funksjonærer. Kapasiteten er idag ca. 500.000 kg pr. år. Fra 1. januar 1947 er sønnene Hans Kr., Odd og Jon Skramstad opptatt i firmaet som medinnehavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Så flott at jeg fant dette innlegget!

 

Jeg leter etter informasjon om Finn Vogt som jeg har hørt at bodde i Hønefoss på 1950-tallet.

Er veldig takknemmelig om du kan se i boken for meg!

 

Med vennlig hilsen,

Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten!

 

Ja, det er riktig Finn, f. 26.6.1899.

 

Jeg finner han i adressebok i Kristiania t.o.m 1949, men så har han flyttet. Har hørt at han bodde på Hønefoss, men kanskje senere eller et annet sted i nærheten.

 

Noen tips til videre søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av Gravminner at han døde i 1958

 

Aftenposten 11-11-1958:

 

Vår alles kjære verksmester Finn Vogt døde stille idag. Oslo 7. november 1958.

 

På søskens og familiens vegne:

 

Solveig Vogt, f. Østbye

 

Øistein, sønn

 

Du finner også Solveig og Øistein Finn på Gravminner

 

Solveig i 1910

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392208873

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!

 

Så fint at du fant den annonsen! Og at det står at han var verksmester.

Jeg søker videre etter svar på hvor han flyttet tidlig i 50 åra, og hvorfor. Han hadde tydeligvis kommet tilbake til Oslo da han døde.

 

Vh,

Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Tom:  Korleis kom du på den tanken at eg hadde nokon Josva Olsen frå Slemmestad i mi bok ?

For meldinga kom til min e-post.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.