Gå til innhold
Arkivverket

Var Aron Hetlesæter sønn av Hans Hatlesæter, Stord ?


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Har en ane som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre videre med :

 

Aron (Arne) Hetlesæter var født sannsynligvis før 1640 og døde i 1704. I 1701 eide han halve Hetlesæter, Stord. Han er nevnt i 1681 som vitne i en sak på Grov, Stord. Var gift med Kari (Karen) Jensdatter Rimbareid (Rimmereid), Fitjar. Dem hadde ca. 4 barn eller flere, det var a)Lars f.1684 b)Jens f.1687 d 1732, g.m. Anna Johannesdtr. Raunholm Nordre, Fitjar, hadde en datter Brita Jensdtr. c)Mari f.ca.1689 g.m. Ola Ingebrigtson Tislavoll (Tislevoll), Fitjar. Barn :Ingebrigt f.1703, Aron f. ca.1708, Eli, f. ca.1712, Kari f. ca.1713, Mari f. ca.1716 og kanskje c)Anna, g.m. Mons Ellingson Almås Stord. Aron var lagrettsmann i 1666.

Så står det i Bygdebok for stord 2. utgave 1985 av Ola Høyland : Han (Aron/Arne) er truleg son åt Hans og Sara.

Hans var bruker på Hatlesæter, Stord fra ca.1629, han var gift med Sara, datter til Erik Jonsson/Jonsen Brandvik. Han bygslet først, senere fikk han skjøte. Dem eide også en part i Håland, Sandeid i Ryfylke (Rogaland), truleg arv etter Sara.

 

Har sett på navna til barn og barnebarn til Hans og Sara (om dem var det) : Lars vet jeg ikke hvem er oppkalla etter, Jens er oppkalla etter morfar, Brita Jensdtr. vet jeg ikke, Ingebrigt er oppkalla etter sin farfar, Aron etter sin morfar, Eli etter sin farmor og Mari er oppkalla etter sin mor. nr C)Anna (mulig dtr til Aron vet jeg ikke). Altså ingen oppkalling etter Hans og Sara, ser litt mistenkelig ut.

Det bodde en Hans på Hetlesæter i 1760 åra g.m. Synneva Monsdtr. (Nordhuglo ?) i 1665 gav han avkall frivillig på noko arv til kona si på 32 rdl. som heller en Jonas Budde fikk. Står ikke noe om slektsskap mellom han siste og Hans s. bodde på gården først.

 

Hvordan komme videre med dette, hvor lete først ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer sannsynlig at Aron først var gift med enken etter Hans Hetlesæter.

 

Lars og Jens Aronsønner var formyndere for barna ved skiftet etter Ola Torbjørnson Øvre Rommetveit 6 okt. 1721. De var søskenbarn av kona til Ola, Kari Halvorsd.

 

Den gamle bygdeboka for Stord er temmelig ufullstendig, og det går ofte ikke an å stole på den. I dette tilfellet gjetter nok forfatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Norodd Hagenson,

 

tusen takk for opplysninger, det visste jeg ikke. Ja, den bygdeboken er ganske vanskelig også å finne frem i, spesielt hvor folk flyttet til og fra. Er vel en gjetting, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
  • 5 måneder senere...

Tar dette frem igjen, da jeg ser på nettet (Geni og andre plasser) at folk har koblet Aron Hetlesæter sin slekt sammen med både Smør- slekt, Slee- slekt og mange andre adelsslekter. Aron var ikke noe sønn til Hans Hetlesæter og Sara Eriksdtr. Brandvik. Men som jeg fant ut (bevis for), så var han sønn til en som het Lars! 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Tar frem dette igjen, da det fremdeles ligger ute feil opplysninger på internett, om at Aron Hetlesæter var sønn av Sara Eirksdtr. Brandvik og Hans Hetlesæter, det er som jeg har skrevet før beviselig feil, da Aron sin far var en Lars. Hans Hetlesæter (som kan ha vært født rundt 1600) sitt patronymikon var Endre. Så faren var altså en mann som het Endre, og som sannsynligvis må ha tilhørt en slekt med litt rikdom og makt kan hende, siden Hans ble gift med Sara, datter til den tidligere adelsmannen Eirik Jonsson Brandvik, fødd  før 1570 i Sveio. Hvem Arons far Lars var vet jeg ikke, men han må ha blitt født rundt 1600, eller noen år før. Arons fødselsår varierer litt fra ulike kilder, fra 1622 til 1625. Lars må vel nesten også ha vært av lignende stand som Hans Endresson, siden han ble gift med enken hans, Sara. Aron hadde vel kanskje en bror Halvor Larsson, eller en søster Larsdtr. som i tilfelle ble gift med en Halvor, siden to av sønnene til Aron; Lars født 1684 og Jens født 1687 var formyndere for barna ved skifte etter Ola Torbjørnson Øvre Rommetveit, Stord 6. oktober 1721. Sønnene til Aron var søskenbarn til kona til Ola, Kari Halvorsdtr, f. ca. 1661 (døde 70 år gml. i 1731). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.