Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Amund OLsen Barlin , Hakebru


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Ønsker med dette og forsøke å få inn mest mulig informasjon om omstreiferen Amund OLsen Barlin Hakebru .

 

Primært informasjon om begivenheter i hans liv som bosteder , hans virksomheter , ekteskap , barnefødsler , reisepass og lignende for om mulig kunne kartlegge hans omstreifer liv i mest mulig grad . Her vil kjennskap til reisepass og barnefødsler være en viktig faktor .

 

Men også hans opphav og bakgrunn skulle jeg gjerne vite mer om . Kanskje er det noen som sitter inne med noen historier om Amund Olsen Barlin eller andre i slekten også .

 

Omstreiferne i " gamle dager " synes jeg er en såpass viktig del av norsk historie og kultur at jeg håper på mange belysende innspill .

 

Legger heller ikke skjul på at tråden starter jeg også for om mulig få inn enda mere indikasjoner og om mulig bevis for at min 3 x tippoldemor Olea Arnesdatter var hans andre hustru .

 

Men som nevnt er det primært om Amund Olsen Barlin av Hakebru og hans opphav , liv og virke og omstreiferlivet generelt jeg søker informasjon om .

 

med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg " sakser " litt fra den gamle debatten for å samle mest mulig under denne tråden :

 

Innlegg av Kai - Samuel Larsen :

 

Hakabruslekten nedstammer fra Hans Olsen eller Hans Hakabru, og Maria Knudsdatter.

 

De finnes omtalt i Øvre Romerikes ekstrarettsprotokoll i møte den 29. september 1789. Lensmannen hadde i henhold til Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn.

 

I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år. Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30/5 1782.

 

Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad, og siste gang var i Hobøl sokn.

 

Maria Knudsdatter visste ikke rettere enn at hun var født i Nes og var 43 år gammel. Hun hadde tjent et par år i soknet og hadde arbeidet for maten til seg og de to uekte barn hun dengang hadde. Hennes 11 år gamle sønn skulle nå tjene i tune sokn.

 

For tre år siden var hun blitt gift med Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg " sakser " litt fra den gamle debatten for å samle mest mulig under denne tråden :

 

Innlegg av Kai - Samuel Larsen :

 

Hakabruslekten nedstammer fra Hans Olsen eller Hans Hakabru, og Maria Knudsdatter.

 

De finnes omtalt i Øvre Romerikes ekstrarettsprotokoll i møte den 29. september 1789. Lensmannen hadde i henhold til Tukthusanordningen foretatt en fanteinkvisisjon i Nes og arrestert 21 personer. Blant disse var Hans og Maria Knudsdatter med 2 barn.

 

I forhøret etterpå forklarte Hans, at han hadde tjent på gården Langset i Trøgstad i to år. Deretter hadde han latt seg verve til det danske artillerikorps under oberst Bielefeldts kommando og stått her i 7 år. Han viste fram dimisjonspass av 30/5 1782.

 

Fra den tid hadde han ernært seg med å gå omkring og binde korger. Om sin altergang forklarte han at han først hadde gått til alters i Trøgstad, og siste gang var i Hobøl sokn.

 

Maria Knudsdatter visste ikke rettere enn at hun var født i Nes og var 43 år gammel. Hun hadde tjent et par år i soknet og hadde arbeidet for maten til seg og de to uekte barn hun dengang hadde. Hennes 11 år gamle sønn skulle nå tjene i tune sokn.

 

For tre år siden var hun blitt gift med Hans.

 

 

løfter tråden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Olsen Barlin og Marie Erichsdtr. begraver sin datter Berthe Maria, 11 uker gammel i Sem i Vestfold 14-04-1802.

 

Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 3 (1799-1814), Døde og begravede 1800-1803, side 139-140.

 

 

Senere får Amund 4 barn (som jeg vet om) med Olea Arnesdtr.

 

Hans, død 08-03-1848, 46 år gammel

 

Carl Magnus,døpt 31-07-1803 i Andebu, Vestfold

 

Jahn, f. 26-07-1810 i Mykland, Aust-Agder

 

Maren Andrea, f. 02-01-1816 Hedrum, Vestfold

 

 

Mvh Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forhåpentlivis en link som virker. (den nevnte begravelsen)

Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 3 (1799-1814), Døde og begravede 1800-1803, side 139-140.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Olsen Barlin og Marie Erichsdtr. begraver sin datter Berthe Maria, 11 uker gammel i Sem i Vestfold 14-04-1802.

 

Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 3 (1799-1814), Døde og begravede 1800-1803, side 139-140.

 

 

Senere får Amund 4 barn (som jeg vet om) med Olea Arnesdtr.

 

Hans, død 08-03-1848, 46 år gammel

 

Carl Magnus,døpt 31-07-1803 i Andebu, Vestfold

 

Jahn, f. 26-07-1810 i Mykland, Aust-Agder

 

Maren Andrea, f. 02-01-1816 Hedrum, Vestfold

 

 

Mvh Tore

 

 

Hei Tore og takk for innspill , jeg legger ut dette om Hans :

 

ARNVID LILLEHAMMER SKRIVER DETTE OM AMUND SIN SØNN HANS :

 

Men kva så med sonen Hans Amundsen som Nils Wilhelm Johnson i diskusjonen nemner først av borna til Amund og født i Gjerpen i 1802? Han er , etter det eg kan sjå, ikkje å finna døypt i Gjerpen dette året. Johnson må ha rekna ut året frå den alderen som vart skriven inn i kyrkjeboka då han døydde, nemleg 46 år. Men etter alt å døma var han noko eldre ,og eit år eller to eldre enn heilsøstera som vart født og døydde i byrjinga av 1802. Aldersoppgåvene som er å finna i reisepassa til Hans, varierer slik at han kan vera født alt frå 1798 og nokre år framover. Han var nemleg ikkje son til Olea, men til Amund si første kone, Maria Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore og takk for innspill , jeg legger ut dette om Hans :

 

ARNVID LILLEHAMMER SKRIVER DETTE OM AMUND SIN SØNN HANS :

 

Han var nemleg ikkje son til Olea, men til Amund si første kone, Maria Eriksdatter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det rimer bedre med oppgitt alder ved død at mora er Maria Eriksdtr. ja. jeg flytter han fra Olea til Maria, så får vi se om noen etterhvert finner dåpen hans. dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore , vi får håpe det kommer inn flere etterhver på denne tråden .

 

Her er et siste barn så langt til Amund OLsen og OLea Arnesdatter :

 

Petter Amundsen, født 1818 i Hedrum, død 1819 i Hedrum

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore , vi får håpe det kommer inn flere etterhver på denne tråden .

 

mvh Bjørn .

 

 

 

 

Jeg kom over denne tråden http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/523-olea-arnesdatter-foedt-ca-1765-muligens-i-hof-hedemark/ din etter siste innlegget mitt her.

Linker til den da det fort blir dobbeltarbeid her ser jeg. Den innehold opplysninger jeg ikke hadde før. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakabruslekten nedstammer fra Hans Olsen / Hans Hakabru, og Maria Knudsdatter.

 

Noen som vet noe om opphavet og bakgrunnen til Maria Knudsdatter ?

 

mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Jeg fant følgende på FS. Dåp for Amund Olsen. Kan dette være Amund til Olea Arnesdatter?Dåp Amund Olsen.doc

Det er også rykter at Hans Olsen Hekebro er Stefar til Amund Olsen. Panelet bør ikke spørre meg hvor kilden er til denne opplysningen, fordi det vet jeg ikke !

Jeg har også notert at Maria Knudsdatter skal være født i 1746 i Nes i Ullensaker, har ikke klart å få bekreftet dette.

Kanske det er noen der ute som vet noe. Ellers setter jeg pris på at jeg får rettet de feila jeg har i min stedsdatabase.

 

mvh

Nils Wilhelm Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Jeg fant følgende på FS. Dåp for Amund Olsen. Kan dette være Amund til Olea Arnesdatter?Dåp Amund Olsen.doc

Det er også rykter at Hans Olsen Hekebro er Stefar til Amund Olsen. Panelet bør ikke spørre meg hvor kilden er til denne opplysningen, fordi det vet jeg ikke !

Jeg har også notert at Maria Knudsdatter skal være født i 1746 i Nes i Ullensaker, har ikke klart å få bekreftet dette.

Kanske det er noen der ute som vet noe. Ellers setter jeg pris på at jeg får rettet de feila jeg har i min stedsdatabase.

 

mvh

Nils Wilhelm Johnson

 

Hei Nils , Jeg antar du mener Amund til Maria/e Knutsdatter . Joda jeg har hørt og sett fra flere hold at Amund Olsen Barlin var stesønn til Hans Olsen Hakebro . Amund var sønn av Maria/e Knudsdatter fra tidligere forhold . Og Amund sin far var nødvendigvis en Ole og da også sannsynligvis uektefødt .

 

Det er antydet at han var født i 1778 og skulle man finne hans fødsel og fått den plasert geografisk så kanskje man kunne fått flere indikasjoner opp imot Olea Arnesdatter . Den fødselen i kirkeboken som Tore har funnet og som han har lagt ut lenke til skal jeg prøve og tyde . Hypotetisk sett : hadde Amund Olsen Barlin vært født i Hedemark og da i Waaler , Solør , Hof , Åsnes distriktet så er jeg 100 % sikker på at Han og Olea fra Solør var blitt kjent med hverandre i " ungdomstiden " på et eller annet vis før Amund slo seg sammen med sin første kone . Kaster bare ut noen tanker og ideer .

 

Og det skulle vært interesant å visst om Maria Knudsdatter hadde omstreifer / reisende bakgrunn .

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Kiølen og Maria Knudsdatter Da......sand ?

 

Litt mer ved på bålet: I følge en av Eilert Sundts fantefortegnelser skulle Hans Olsen Hakebro/Maria Knutsdtr. ha vært bosatt i Barlinddalen i Rødenes. Det må vel være i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.