Gå til innhold
Arkivverket

Emigranter til Dell Rapids fra Hadsel / Sortland


Inger Krabbestig
 Del

Recommended Posts

To av mine aner emigrerte til USA i henholdsvis 1902 og 1905

Peder Emil f. 1879 var den første som dro, han har jeg funnet (Emigranter fra Trondheim 1867-1930)

Peder Emil står oppført som ugift da han emigrerte

Reisedato 03.10.1902

 

Ludvik Meier f. 1882 i Hadsel dro fra Trondheim (Emigranter fra Trondheim 1867-1930)

Reisedato 29.03.1905

Yrke oppgitt som smed, og han skulle til Dell Rapids S. Dakota hvor broren Peder Emil allerede bodde.

Ludvik skal ha vært gift

Hvordan går jeg frem for å finne ut mer om disse to i Dell Rapids ?

 

Mvh Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig var gift med Julie Magda Eriksen f. 1882. De hadde med seg barna Milly Marie f. 1902, Svanhild f. 1903 og Arild f. 1905. Noen av disse bør være synlige i folketellingene fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva heitte dei to brørne til ETTERNAMN? Og kan du oppgje fødselsdatoar for nokon av dei? Då vert det lettare å finna dei att...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, eg såg ikkje at ættenamnet stod i overskrifti med blå bunn...

 

Peder Emil Nelson, fødd i Noreg 18.4.1879, utvandra 1902, døydde 1960 i Baltic, Minnehaha Co., SD - http://search.ancestry.com/iexec?htx=View&r=an&dbid=6482&iid=SD-1877798-6550&fn=Peder+Emil&ln=Nelson&st=r&ssrc=&pid=14759911 og http://trees.ancestry.com/tree/20231952/person/1064349658?ssrc=

 

Kona var Beda L. Pederson 1880-1942 - seks born

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !

Dette er jo helt fantastisk :o)

Når jeg sjekket nøyere etter i papirene mine dukket det opp enda en bror som emigrerte. Hans navn var Norman Heggelund Nilsen, født 1887.

Reisedato er oppgitt til 23.04.1910

 

Jeg har ikke medlemskap på ancectry.com, så jeg fikk desverre ikke sjekket lenkene jeg fikk.

Fødselsdatoene ser korrekte ut, men jeg har ikke rukket å sjekke kirkebøkene enda. Det er kjempespennende å vite at iallefall Peder Emil og Ludvik har etterkommere på andre siden av "dammen"

 

Hilsen Inger K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger, du trenger ikke sjekke i kirkebøkene. Det var tre sønner av Nils Eriksen og Hanna Petrine Pedersen som utvandra. Du finner familien omtalt i bind 2 og 3 av bygdeboka for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.