Gå til innhold
Arkivverket

Jacob A.Falch, Moss


Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Er Jacob Andreas Falch den samme som Jacob Abraham Falch?

 

Jacob Abrahams f.2.mars 1792 døpt 9.april (?) 1792:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7514&idx_id=7514&uid=ny&idx_side=-41

 

Jacob Abraham Falch 8år FT1801 Moss:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&gardpostnr=&personpostnr=423&sidenr=8&filnamn=f18010104&hjelp=fjern

 

Jacob Andreas Falch gifter seg 24.des.1813 i Oslo Domkirke med Ellen Maria Basberg f.1793:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=49&uid=28723&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1

 

http://pilot.familysearch.org/recordsearch/start.html#givenName=ellen%20marie&searchType=close&p=recordResults&surname=basber

 

http://genealogy.hagerup.com/genealogy_base/fam/fam09859.html

 

Jacob Andreas datter Anne Mathea gifter seg med Herman Joacim Boug:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7515&uid=ny&idx_side=-184

 

Der er Friderich Falch skrevet som forlover..... Jacob Abrahams far het iflge FT1801, Friderich Falch. Hvor mange Falch var det i Moss på slutten av 1700-talet?

 

Hvis det er noen som kan hjelpe meg i dette forum med å oversette navn i KB er jeg svært takknemlig. Spesielt der Anne Mathea Falch og Herman Joacim Boug gifter seg. Håper nå at jeg har fått linkene rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i alle fall at Jacob Andreas Falch er fra Moss når han gifter seg i Oslo Domkirke 1813.

Ja, dette har jeg funnet og tatt med i første innlegg. Problemet er at jeg ikke finner fødsel på denne Jacob Andreas som gifter seg. Derimot finner jeg Jacob Abraham. Men nå ser det ut til at jeg har funnet et spor. Jacob Andreas gifter seg, som du også har funnet, med Ellen Maria Basberg.I dag fant jeg at Jacob Abrahams søster Else Carine gifter seg med Johan Petter Basberg, bror av Ellen Maria Basberg.Dette sansynliggjør/beviser at Jacob Abraham som i FT1801 er bror til Else Carine, er identisk med Jacob Andreas :rolleyes: Er dette en for lettvint konklusjon?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010218&personpostnr=1191&merk=1191

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=uf01041815&personpostnr=156&merk=156

 

Om ingen ønsker å komme med innspill anser jeg saken som løst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at du nevnte ekteskapet i innlegg 1, men du nevnte ikke der at det sto at han var fra Moss - og lenka di virket ikke.

Ville bare understreke at det at han er fra Moss styrker sannsynligheten for at det er samme person.

 

At at du anser saken som løst om ingen ønsker å komme med innspill er nok litt lettvint.

Du bør lete etter skifte etter Friderich Anderssen Falch eller Karen Mathea Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Abraham Falk ble konfirmert 13/4 1806 i Moss 14 år gml.

 

Ved dåpen til sønnen Rudolf Fredrik i 1814 var Karen Falch og Else Falch. De var henholdvis mor og søster til Jacob Abraham i FT1801

 

Mvh Michael

Endret av Michael Moum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at du nevnte ekteskapet i innlegg 1, men du nevnte ikke der at det sto at han var fra Moss - og lenka di virket ikke.

Ville bare understreke at det at han er fra Moss styrker sannsynligheten for at det er samme person.

 

At at du anser saken som løst om ingen ønsker å komme med innspill er nok litt lettvint.

Du bør lete etter skifte etter Friderich Anderssen Falch eller Karen Mathea Olsdatter.

Takk for svar, håpet var at noen skulle reagere på min enkle løsning ;) - men er det mulig å finne skiftet her på nettet?? Beklager at ikke lenka virket -har gjort alr etter bruksanvisningen ctrC for copy og ctrV for å lime inn...... Ikke alltid like enkelt i nytt forum :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Abraham Falk ble konfirmert 13/4 1806 i Moss 14 år gml.

 

Ved dåpen til sønnen Rudolf Fredrik i 1814 var Karen Falch og Else Falch. De var henholdvis mor og søster til Jacob Abraham i FT1801

 

Mvh Michael

 

Dette beviser egentlig ikke at det er samme mann, men det føles mere og mere trygt å konkludere med at det er samme mann. Tusen takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett at det er samme person, Jacob Abraham og Jacob Andreas siden det er den samme konen. Jacob er sønn av skipper og losoldermann Friderich Andersen Falch (1758-1806)og hans andre kone Karen Mathea Olsdtr. Berg (datter av Ole Olsen Berg og Anne Larsdtr. Goen). Friderich var først gift i 1781 med Diane Malene Kierulf som døde allerede i 1782. Han hadde 8 barn som jeg vet om med Karen Mathea. Etter hans død giftet Karen Mathea seg med Jens Daniel Busch i 1811. Jeg vet ikke hvem som er far til Friderich Andersen Falch men han er kansje i familie med Anders Sørensen Falch på Strømsø. På samme tid hadde vi også i Moss en gartner Magnus Falch, født ca 1760 som kan være en bror.

Jacobs kone Ellen Maria Basberg kan muligens være fra gården Basberg i Sem-Slagen i Vestfold.

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Katrine Falch var gift med Skipskaptein Jacob Berg. Ved dåpen til datteren Hellene Andrea i 1816 var både Ellen Basberg og Karen M. Falch faddere.

 

Anne Mathea Falch's dåp i 1816 Faddere der bl.a Karen Mathea Falch, Else Berg

 

Hans Emanuel Falch's dåp 1818 Fadder bl.a Karen M. Falch, Jacob Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemadam Karen Mathea Falch, enke etter lodsoldermann Falch døde 5/10 1828 65 år gml.

 

Skiftet etter henne ble holdt 21/9 1829 (nederst høyre side begynner skiftet. Her nevnes broderen Jacob Berg og svogeren Gulbrand Borgen. Ingen barn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett at det er samme person, Jacob Abraham og Jacob Andreas siden det er den samme konen. Jacob er sønn av skipper og losoldermann Friderich Andersen Falch (1758-1806)og hans andre kone Karen Mathea Olsdtr. Berg (datter av Ole Olsen Berg og Anne Larsdtr. Goen). Friderich var først gift i 1781 med Diane Malene Kierulf som døde allerede i 1782. Han hadde 8 barn som jeg vet om med Karen Mathea. Etter hans død giftet Karen Mathea seg med Jens Daniel Busch i 1811. Jeg vet ikke hvem som er far til Friderich Andersen Falch men han er kansje i familie med Anders Sørensen Falch på Strømsø. På samme tid hadde vi også i Moss en gartner Magnus Falch, født ca 1760 som kan være en bror.

Jacobs kone Ellen Maria Basberg kan muligens være fra gården Basberg i Sem-Slagen i Vestfold.

Mvh Knut

Masse nyttige opplysninger. Flott! Men hvis Anne Mathea gifter seg på nytt, hvorfor står hun da som enke etter Fredrik når hun dør - se skiftet lagt inn to innlegg etter ditt.

Jeg føler også at Strømsø er en plass Fredrik kan ha kommet fra. Men har hittil ikke funnet navnet hans der. Men fant dette på nettet i dag: http://tom.brondsted.dk/genealogi/koes/1_2.php

Sitat:

IV.12 Anders Sørensen FALCH opsynsmand.

Født 1680 i Strømsø (?). Død 1724 i Strømsø. ~ 30. marts 1710 i Nannestad med IV.13 Anne Olufsdatter DORPH (1685-1763). · Som sin far rebslager og med tilknytning som opsynsmand til Strøms Reberbane (den største virksomhed på Strømsø i den tid). Borgerskab 1720, bor da i Forgaden i byen. Han må også have ernæret sig ved købmandskab (velsagtens tømmerhandel). Han var nemlig ejer af nogle skibsanparter: "Håbet" på 100 læster (sammen med en borger Christen Kierulff), "de Hant Gottes" på 64 læster (med Jens Madtsen Wiel og skipperen Jens Smith). Betegnes som "velstående" [19]. Efter hans død giftede hans enke sig med sognepræsten på Strømsø Mads Outzen. Dette må være årsagen til at to børnebørn kaldes "Anna Mathea" (efter mormoren og dennes anden mand). Sitat slutt

To barnebarn med navn ANNA MATHEA - hvordan finne de barnebarna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemadam Karen Mathea Falch, enke etter lodsoldermann Falch døde 5/10 1828 65 år gml.

 

Skiftet etter henne ble holdt 21/9 1829 (nederst høyre side begynner skiftet. Her nevnes broderen Jacob Berg og svogeren Gulbrand Borgen. Ingen barn er nevnt.

Supert! Men klarer desverre ikke å lese skiftet.Står det noe mere av betydning utenom det som er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Katrine Falch var gift med Skipskaptein Jacob Berg. Ved dåpen til datteren Hellene Andrea i 1816 var både Ellen Basberg og Karen M. Falch faddere.

 

Anne Mathea Falch's dåp i 1816 Faddere der bl.a Karen Mathea Falch, Else Berg

 

Hans Emanuel Falch's dåp 1818 Fadder bl.a Karen M. Falch, Jacob Berg

Takk - alle brikker i puslespillet viktig :)

Finner en passende Jacob Berg i Sandefjord 11år FT1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010724&personpostnr=2262&merk=2262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedker i Moss Jacob Abraham Falk døde 2/12 1825 33 år gml. av nervefeber. dette bekrefter vel at Jacob Abraham og Jacob Andreas var samme person.

 

Fra skifteprotokollen: År 1825 den 2den December ble Jacob Falks død meldt inn til byfogden og han etterlot seg 4 umyndige barn.

Utrolig hva du klarer å finne for meg!! ;) Det perfekte hadde vært hvis hustruens navn hadde vært nevnt i skifteprotokollen. Det stemmer ut fra det jeg har funnet, at Jacob Andreas hadde fire umyndige barn i 1825. Jeg klarer desverre ikke å lese denne skriften, men ut fra hva jeg kan se, så står ikke Ellen Maria Basbergs navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper Lars Olsen Berg er halvbror avg Karen Mathea. Han er født i 1772 og døde 8-3-1834. Han er fra Ole Olsen Bergs annet ekteskap med Dorthe Maria Pedersdtr. Han ble ogå i 1773 forlovet med Eleonora Hedemand. Hun døde i 1818.

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipper Lars Olsen Berg er halvbror avg Karen Mathea. Han er født i 1772 og døde 8-3-1834. Han er fra Ole Olsen Bergs annet ekteskap med Dorthe Maria Pedersdtr. Han ble ogå i 1773 forlovet med Eleonora Hedemand. Hun døde i 1818.

Mvh Knut

Litt forvirret når det gjelder dette etternavnet Berg... Andre kilder sier Ole Olesen Bagge. Men her får jeg grave litt dypere i den andre kilden, og så legge inn et nytt spørsmål. Takk for all hjelp, jeg føler meg mye mere sikker på at det kun finnes en Jacob A.Falch. I tillegg har jeg fått flere nyttige opplysninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den eneste Friderich, som jeg finder i Moss, hvor alderen kunne passe.

 

26. dec. 1757

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1758, side 26-27.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023050547.jpg

Interessant!! Takk!! Kan dette være Friderich Andersen Falch? Igjen kommer mine leseferdigheter til kort - noen som kan lese navnene til foreldrene?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppretter nytt tema:

Friderich Andersen Falch f.ca.1756 iflg.FT1801 Bodde i Moss, men har vi funnet riktige foreldre?

Håper på innspill ang.Friderich der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kjenner til om det er noe slektskap mellom denne Jacob Andreas Falch og den Jacob Andreas Falch (1804-1877) som var født i Larvik, ble jurist og fra 1852 var justitiarius i Bergen overrett ? Sistnevntes foreldre var kammerråd Michael Falch (d. 1838) gift med Johanne Nicoline Voigt (d. 1846), Larvik.

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som kjenner til om det er noe slektskap mellom denne Jacob Andreas Falch og den Jacob Andreas Falch (1804-1877) som var født i Larvik, ble jurist og fra 1852 var justitiarius i Bergen overrett ? Sistnevntes foreldre var kammerråd Michael Falch (d. 1838) gift med Johanne Nicoline Voigt (d. 1846), Larvik.

Hilsen Hans

Kjenner ingen sammenheng her. Men googlet og fant dette på slektssiden "Erik og Vegard Schømers aner på farssiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen sammenheng her. Men googlet og fant dette på slektssiden "Erik og Vegard Schømers aner på farssiden".

 

Jeg kjenner heller ikke til noe slektsskap mellom de to Jacob Andreas Falch.

 

Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.