Gå til innhold
Arkivverket

Erland Olsen


Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Detaljene er basert på noen facts og noe som har blitt fortalt (derfor ikke kildebelagt)!

 

 

Erland Olsen ble født i Italia den 5 sep 1913. Han døde den 9 nov 1944 i Oslo. Han var sønn av Olaf Olsen fra Gudbrandsdalen og Märtha/Mertha e.l. fra Wärningerode i det som engang var Øst-Tyskland (vet ikke noe mer enn fornavn og stedet hun kom fra).

 

Hans besteforeldre på farssiden var også fra Gudbrandsdalen. Erland, hans far og mor kom fra Italia via Tyskland til Norge ca. 1935.

 

 

Erland Olsen ble gift med Synnøve Woll 16. des 1939 Strømmen kirke.

 

Hvordan finne fødsel/dåpen til Erland - vet ikke om han ble døpt evt. hvor? Vet ikke omstendighetene til at foreldrene til Erland traff hverandre og hvor - kjenner heller ikke til Olafs yrke e.l.

Hva med Märtha - født når - foreldre osv. - hvordan finne dette?

Hva med Olafs foreldre i Gudbrandsdalen - vet ikke hvor/når han ble født/døpt?

 

Håper noen kan bidra med et eller annet vedr. denne nøtten da det desverre ikke er noen gjenlevende som vet noe mer enn akkurat ovenstående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Erlend! Utrolig sløvt av meg å ikke ha slått opp dette selv, men saken har ligget lenge og har ikke vært prioritert av meg tidligere. Burde selvfølgelig ha slått opp på vielsen selv!

 

Linken viser da følgende slik jeg tyder det:

 

Nr. 65 brudgom: Erland Werner Gerhard Olsen – fabr. form. (fabrikk-formann) bosatt på Grorud. Født 5/9-1913 i Honebard Italia. Konfirmert i Stassund Tyskland 1929.

 

Far er Olaf Olsen, ingeniør. En av forloverene er Werner Siegfried Olsen, Aker. Dette er vel sannsynlig Erlands bror.

 

Jeg tror det står Honebard Italia som fødested. Kan dette være det som i dag heter Hone Bard eller bare Bard – beliggende i Aosta-dalen (tror jeg) i Italia. Vet noen noe om dette?

 

Vedr. konfirmasjon står det tror jeg Stassund – kan det være at det menes Stralsund?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står Honebard Italia som fødested. Kan dette være det som i dag heter Hone Bard eller bare Bard – beliggende i Aosta-dalen (tror jeg) i Italia.

 

Tror ikke det er noe sted i Italia som heter "Honebard". Ved vielsen leser jeg stedsnavnet som "Hombard", og da er det nærliggende å tro at presten har skrevet feil, og at det kanskje skulle være Lombardi.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe sted i Italia som heter "Honebard". Ved vielsen leser jeg stedsnavnet som "Hombard", og da er det nærliggende å tro at presten har skrevet feil, og at det kanskje skulle være Lombardi.?

Vel - jeg er heller ikke skråsikker på hva det står, men jeg fant i hvertfall noe på denne linken vedr. Mont Delà hvor det litt ned på siden står "Getting There From Torino, Milano, etc: Motorway A5. Exit Pont Saint Martin for then to continue on SS26 toward Hone Bard."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel tro at det er Stralsund som menes her, Hansestadt Stralsund!

Ja mulig er det - jeg fant ihvertfall ikke noe som NÅ heter Stassund i Tyskland, men selvfølgelig kan navnet i dag være noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i Aftenposten 13-11-1944:

 

Anmeldte dødsfall 11-11-1944: Verksmester Erland Siegfred Werner Olsen, f.1913 og maskiningeniør Olaf Olsen, f.1885.

 

Kan det være far og sønn som døde samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i Aftenposten 13-11-1944: Anmeldte dødsfall 11-11-1944: Verksmester Erland Siegfred Werner Olsen, f.1913 og maskiningeniør Olaf Olsen, f.1885.

Kan det være far og sønn som døde samme dag?

 

Carsten, takk skal du ha! Det låter veldig som om det er far og sønn ja! Men i innlegg #1 har jeg dødsdato på Erland 9/11-44 som jeg har fra den aller nærmeste familie, så den 9/11-44 stoler jeg på! Kanskje en feil ved innrykking e.l. - jeg vet ikke!

Hvor fant du dette - har du en link e.l.? Evt. står det noe mer - da tenkte jeg på øvrig familie hvis det er en dødsannonse! Spesielt dersom moren til Erland (kona til Olaf) står der - evt. søsken til Erland! Bosted oppgitt ved dødsfall på de respektive dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Stassund som kan være Stralsund, så finnes Stassfurt i Sachsen-Anhalt, men det stemmer vel ikke med KB-innførselen?

Takk for innspillet ditt, Reidar!

En ting er vel at det ikke ligner det som ble ført inn i KB, men det kan kanskje være at presten har hørt feil/skrevet ned feil e.l.!

Stassfurt ligger som du sier i Sachsen-Anhalt og som jeg skrev i #1, så kommer moren til Erland fra Werningerode, som også ligger i Sachsen-Anhalt. Så det kan jo være i nærheten av der hun egentlig kommer fra - ikke usannsynlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir

 

Det står ikke noe mer enn det jeg har skrevet og dødsannonsen har jeg ikke funnet. Dette er fra Aftenpostens arkiv som du må abonnere på for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Carsten!

 

Har noen tanker om hvordan jeg kan gå frem for å finne info/dødsfall om Märta - Erlands mor! Skifte etter Olaf - Erlands far? Har sjekket og funnet Erland i DIS-Gravminner på Stalsberghagen i Skedsmo!

Men klarer ikke å finne noe om Olaf/Märta - de bodde kanskje et annet sted (i 1939 på Grorud - ref. KB vielse Erland og Synnøe) - kanskje et sted som ikke er registrert i DIS-Gravminner ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.