Gå til innhold
Arkivverket

USA census 1910 - hva er det på denne adressen?


Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Gro Ek

Leter etter Emil Johnson som i følge familien forsvant i USA. Det lille av opplysninger som kommer fram her, stemmer. Men hva skuler seg bak dette stedet hvor 173 menn er samlet? Noen idé?

 

https://www.familysearch.org/s/recordDetails/show?uri=http%3A%2F%2Fpilot.familysearch.org%2Frecords%2Ftrk%3A%2Ffsrs%2Frr_841497277%2Fp_473022857&hash=HloWXpZgU9zB10k5M56iYku8TUc%253D

Endret av Anne Gro Ek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Ser ut som et bolighus for jernbaneansatte. Alle på lista arbeider ved jernbanen.

 

Takk! Hvor ser du at de arbeider ved jernbanen? Må man kanskje "signe in"? Jeg trakk nok en veldig rask slutning. Trodde jeg hadde funnet ut hvorfor han forsvant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter Karl Johnson som i følge familien forsvant i USA. Det lille av opplysninger som kommer fram her, stemmer.

 

Husk at det da kan passe på mange andre også...

 

Men var det noen Karl Johnson der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Husk at det da kan passe på mange andre også...

 

Men var det noen Karl Johnson der?

Uff - det var skikkelig flaut. Jeg har litt for mange baller og navn i luften. Jeg leter etter Emil Johnson, (Karl er hans sønn)og han dukker opp på denne adressen. Jeg vet selvfølgelig at det kan passe på mange, mange, men etter å ha scrollet mange hundre av dem er det for det første veldig få som er født i Norge. Johnson er jo mer svensk. Han het egentlig Emil Johnsen Skogsrud, men vi vet at han tok Johnson navnet med en gang. Resten som matcher er at han er født i 1860, kom til USA i 1904, gift, men bor ikke med familien. Men selvfølgelig, dette vil kun være en antakelse. Når alt familien vet er at han bare forsvant blir alle andre opplysninger interessante å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnson er jo mer svensk.

 

Det norske Johnsen ble oftere til Johnson enn at de beholdt Johnsen. Det er min erfaring i allefall. Johnson er også et engelsk navn, ikke bare svensk.

 

Resten som matcher er at han er født i 1860, kom til USA i 1904, gift, men bor ikke med familien.

 

Da er han jo en god kandidat. :)

Men husk at både alder og immigrasjonsår ikke bestandig er "korrekt" oppgitt i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Det norske Johnsen ble oftere til Johnson enn at de beholdt Johnsen. Det er min erfaring i allefall. Johnson er også et engelsk navn, ikke bare svensk.

 

 

Da er han jo en god kandidat. :)

Men husk at både alder og immigrasjonsår ikke bestandig er "korrekt" oppgitt i folketellingene.

Ja, Johnson er jo absolutt engelsk. Men vi vet at han valgte endelsen "on".

 

Det er nettopp det.. Jeg regner med at det eneste som er sikkert her, er at det alltid vil være usikkert! Men det er stort å finne mulige spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men det står at Emil og Karl skulle til "sister Julie Berg" dit også Anna skulle. Hele Emils familie kom i okt 1904. Kom de tilbake når Emil forsvant eller ble de der borte. Hvilket navn brukte i såfall de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Takk til både Hanne Line og Berit!

Ja, dette var noe av det første jeg fant i denne historien. Julie var Emils søster og hadde vel reist over tidligere. Emils eldste datter, Anna reiste til sin tante i 1902. Emils kone og resten av barna reiste over på høsten samme år som Emil og Karl reiste, 1904. Historien sier at hun ikke fant ham, og returnerte. Men vi har lært at ikke alle familiehistorier er helt riktige. Det var noen ganger bedre å dikte opp noe hyggelig enn å fortelle en litt tristere sannhet..

 

I FT 1910 er hun tilbake i Kristiania med barna. Det er vel ingen måte å se når hun kom tilbake til Norge?

 

Jeg må si at jeg har en liten følelse av at jeg har funnet riktig Emil her i 1910, men er det flere triks eller må jeg sette strek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.