Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av anmerking ved vielse Nes 1872


Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Vielsen av nr 9 nederst på siden 204 for år 1872 i Udenes i Nes på Romerike i Akershus.

 

?? husmand Hans Thoresen og pige Ingeborg Christine Eriksdatter.

Lurer på hva som står som anmerknad, lengst til høyre.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-218

 

mvh

Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen av nr 9 nederst på siden 204 for år 1872 i Udenes i Nes på Romerike i Akershus.

 

?? husmand Hans Thoresen og pige Ingeborg Christine Eriksdatter.

Lurer på hva som står som anmerknad, lengst til høyre.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=536&idx_id=536&uid=ny&idx_side=-218

 

mvh

Thorbjørn Meringdal, Oslo

 

Skriften er såpass utydelig at det er vanskelig å få tak på detaljene, men det er vel bl.a. en bekreftelse på at det er skiftet etter Hans Thoresens første kone, som ser ut til å ha hett Marthe Gulbrandsdatter. Han er nemlig enkemann ved inngåelsen av ekteskapet med Ingeborg Kristine Eriksdatter (det står "Enkemand" der du har satt to spørsmålstegn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden er viktig her, litt usikker på et par detaljer som løses med lokalkunnskap.

 

Brudg: har leveret Atest fra Skifteretten af 24.8?.72 for at Intet findes til hindre hans Ægteskab. Bruden er født i Hole paa Ringerike af Erik Carlsen og Marthe Gulbrandsd: 27.2.43 d: 18.6.43, Inskriven? i To...uens? Kirke 11.10.53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merknaden er viktig her, litt usikker på et par detaljer som løses med lokalkunnskap.

 

Brudg: har leveret Atest fra Skifteretten af 24.8?.72 for at Intet findes til hindre hans Ægteskab. Bruden er født i Hole paa Ringerike af Erik Carlsen og Marthe Gulbrandsd: 27.2.43 d: 18.6.43, Inskriven? i To...uens? Kirke 11.10.53.

 

Takk for svarene.

Har funnet at Ingeborg Christiane er født 13 mai 1838 på Kolbjørnsrud i Hole i Buskerud. Marthe og Erik er hennes foreldre. Kan det være konfirmasjonen til Ingeborg det menes med datoen 11.10.53? Den passer med alderen hennes.

I 1865 er Hans gift med Jørgine Larsdatter og de har en sønn Theodor.Har ikke funnet giftemålet.

 

Tellingsår: 1865

Kommune: Nes

Kommunenummer: 0236

Navn på bosted: Leerstuen

Antall personer registrert på bostedet: 9

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Hans Thorsen Huusf. g Hmd. med Jord Skomager 1828 Næs Prgj.

Jorgine Larsdatter hans Kone g 1813 Næs Prgj.

Theodor Hansen deres Søn ug 1853 Næs Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er konfirmasjonsdatoen hennes og jeg synes det står Tanum kirke. (Finnes både i Bærum og i Larvik så jeg.)

 

Vielsen til Hans Thoresen og Jørgine Larsdatter i Nes 27.12.1857: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Ekteviede 1858, side 282.

Permanent sidelenke: nr. 52

 

Hun kom fra Hofsrudeie, står det i bygdeboka for Nes bd. 5.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er konfirmasjonsdatoen hennes og jeg synes det står Tanum kirke. (Finnes både i Bærum og i Larvik så jeg.)

 

Vielsen til Hans Thoresen og Jørgine Larsdatter i Nes 27.12.1857: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Ekteviede 1858, side 282.

Permanent sidelenke: nr. 52

 

Hun kom fra Hofsrudeie, står det i bygdeboka for Nes bd. 5.

Hjertelig takk Anne-Lise. Da er vel opplysningen i FT-1865 feil, Theodor er vel ikke Jørgines sønn som det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hans var enkemann og hadde Theodor fra første ekteskap. Gutten er døpt Arnt Theodor ser det ut til: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Fødte og døpte menn 1853, side 41.

Permanent sidelenke: nr. 46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det vel litt i surr.

Hans var enkemann i 1872 når han gifter seg med Ingeborg Christiane Eriksdatter.

Ekteskapet før det var i 1857 med Jørgine Larsdatter.

Sønnen Arnt Theodor fra 1853 har han med ei Maren ? (Cathrine?) Hansdatter. Han er ektefødt.

Da må Hans vært gift 3 ganger. Han må da ha vært enkemann i 1857?

Det står husmand, men så er skrevet inn et ord til D???. Det er også en anmerking? Se linken fra Anne-Lises innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står husmand, men så er skrevet inn et ord til D???. Det er også en anmerking? Se linken fra Anne-Lises innlegg.

Om det er vielsesinnførselen du mener, står det 'enkemand' foran navnet hans. D'en tilhører datokolonnen (Debr.)

 

Merknaden er verre - jeg kan bare se 'Attest fra Skifteretten', men det som kommer etter greier jeg ikke å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er vielsesinnførselen du mener, står det 'enkemand' foran navnet hans. D'en tilhører datokolonnen (Debr.)

 

Merknaden er verre - jeg kan bare se 'Attest fra Skifteretten', men det som kommer etter greier jeg ikke å tyde.

Unnskyld, nå ser jeg det. sen på andre linje tilhører Thore.. (Thoresen) på linja over. Da er han gift før 1853 med Maren Hansdatter, og hun dør før 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det enkle vanskelig? Du har fasiten i merknaden gjengitt i #3. Jeg sjekket dåpen og det stemmer at Ingeborg Kristine var født 1843 som nevnt i merknaden. Det stemmer også med alder ved vielsen - 29 år. 1853 blir hun innskrevet i en ny menighet og en må da regne med at familien har flyttet til det nye stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at det enkle er det beste, men det som forvirrer er at jeg hadde funnet tidligere at hun ble født 13 mai 1838. Hole 1833-1855 på side 105 nr37.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1093&idx_id=1093&uid=ny&idx_side=-99

 

Da er hun sannsynligvis død og oppattdøpt i 1843.

Og jeg er enig i din forklaring, Arild, at alderen stemmer (noe den nødvendigvis ikke alltid gjør) og at de har flyttet til det nye stedet i 1853 som er ??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at Tanum kirke i Bærum kan være det rette kirkenavnet. Men ved vielsen bor brura på Jarlsbergeie (samme oppgitt på hennes far) i Skydsmo prestegj. Det kan vel ikke være annet enn Skedsmo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at Tanum kirke i Bærum kan være det rette kirkenavnet. Men ved vielsen bor brura på Jarlsbergeie (samme oppgitt på hennes far) i Skydsmo prestegj. Det kan vel ikke være annet enn Skedsmo?

 

Ingeborg Christine den første er født 13 mai 1838 på Kolbjørnsrud i Hole i Buskerud. Hun dør 14 mars 1842.

Enig med deg at Skydsmo må være Skedsmo.

Inskriven? i To...uens? Kirke 11.10.53. Var det vanlig at man ble "innskreven" når man kom til ett nytt sokn/en ny menighet?

 

Jarlsberg finner man i FT-1865 i Vestfold og i Hedmark (Næs og Ringsaker).

De gifter seg i sept 1872, og får en datter 29 sept 1872. Bor da på Finholt i Nes på Romerike, hvor Hans Thoresen kommer fra og har bodd.

 

Det er så langt en nøtt hvor de reiste og når fra Kolbjørnsrud i Hole i Buskerud.

I 1865 bor foreldrene Erik Carlsen med kone i Salerudengen i Skedsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innskrevet regner jeg med må ha sammenheng med innflytting. Når folk som flyttet kom til et nytt sogn skulle de skrives inn som innflyttede slik at presten hadde kontroll med hvem som tilhørte menigheten. På samme måte har jeg sett brukt "utskrevet" om de som flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.